Alternativ till Garmin Edge?

Hej

Min Garmin Touring Edge Plus har pajat och jag behöver en ny navigator.
Har sneglat lite på alternativ. Just nu överväger jag en likadan igen eller en Edge 1000. Plus för större skärmen men är dock ointresserad av puls, kadens mm.
Har ni andra förslag? Hur funkar t.ex. Garmins Oregonserie för cykling?

/M

mattiasborg skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Min Garmin Touring Edge Plus har pajat och jag
> behöver en ny navigator.
> Har sneglat lite på alternativ. Just nu
> överväger jag en likadan igen eller en Edge
> 1000. Plus för större skärmen men är dock
> ointresserad av puls, kadens mm.
> Har ni andra förslag? Hur funkar t.ex. Garmins
> Oregonserie för cykling?
>
> /M

Jag har en Oregon jag lånar ut om du bor i Sthlm, den har begränsningar i antal wp/rutt (300). AAA batterier & externt minne (micro-sd) gör att den ändå fungerar. Det finns dom som tycker att den är riktigt bra .
Själv har jag en 810 på styret och är relativt nöjd, den är ju som en Touring fast med kadens mm.

Nackdelen med Oregon är att jag inte har hittat ngt fäste föt modernt tjockarr styre och att det kräver mer av användarrn att lägga in/planers rutter.

Jag har använt Garmin forerunner till cykling tidigare, där den har fungerat utmärkt. Men den har slutat synka med PC, så jag är på jakt efter nåt nytt även jag.
Den jag sneglar mest (just nu) är Edge 520, pga att jag är lite förförd av stravasyncningen. Att den har möjlighet till både puls och kadens ser jag som ett plus, så vår målbild skiljer sig lite. Men jag kommer att följa tråden för att se vad som kommer fram. Kanske kommer jag att tänka om?

mattiasborg skrev:
> TS: Navigering m karta ett måste. Finns väl
> knappast på Forerunner?

Nej, kartor får man nog inte in i forerunner. Men navigering ska gå om man har lagt in en rutt, dock ska tilläggas att jag aldrig har provat det.

Magthebag skrev:
> mattiasborg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TS: Navigering m karta ett måste. Finns väl
> > knappast på Forerunner?
>
>
> Nej, kartor får man nog inte in i forerunner. Men
> navigering ska gå om man har lagt in en rutt,
> dock ska tilläggas att jag aldrig har provat det.

Ska man navigera är en karta att föredra framför utan karta. Jag har testat både och. Är rätt nöjd med min 810a nu när betatesten är avklarade.

Hoppas detta är rätt tråd att fråga om bästa GPS för en cykeltur i delar av Europa.

Den viktiga funktionen för oss är en hygglig Europakarta, dvs med möjlighet att följa även lite mindre vägar.

Vad jag förstått har en del "cykel GPS" t ex den ovan nämnda Garmin Edge Touring Pro en "cykelkarta Europa" med även stigar och viss terräng.

https://www.rosebikes.se/artikel/ga...pricespy&utm_medium=psm&utm_campaign=pricespy

Medans t ex Garmin Oregon har en TOPO Europakarta med "vanliga vägar" och kanske är rätt för vårt behov.

http://www.clasohlson.com/se/GPS-mo...gclid=CNnOsaWDyssCFST4cgodS-wJOQ&gclsrc=aw.ds

Kan väl säga mer konkret att det i första hand gäller en cykeltur typ UK, Holland, Tyskland, Polen.

Erfarenheter, tips etc ?

Tillbaka
Topp