Alternativ till kedjepiska?

baby fat

Ny medlem
Tänkte göra ren kassetten (VÄLBEHÖVLIGT) till min hybrid i samband med kedjebyte. Jag har en kasettavdragare men ingen kedjepiska. I min enfald tänkte jag att jag kunde lösa det ändå på nåt sätt med den gamla kedjan men det går inte så bra. Finnse det några erfarenheter av hur man enklast löser det själv. Lägga på kedjan över dreven och trampa med bakhjulet åt fel håll? Göra egen kedjepiska?

Jag hade såklart tänkt köpa en men 125 kr hos min LBS känns inte roktigt prisvärt när jag kommer använda den ytterst sporadiskt...

Tack, men det är här och nu som gäller i detta fall. Anledningen att jag inte skaffat nån än är just att jag aldrig kommer förbi nån biltemabutik.

Om du inte får tag i en kedjepiska prova att hålla emot kasseten för hand. Ta dock på dig en arbetshanske först =)

Det brukar funka om sakerna inte sitter för hårt...

Men kedjepiska är självklart det bästa.

baby fat skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är för klen. Det blir ju inte mycket till
> vridmoment på en racerkasett direkt =(

Ta en gammal kedja, linda den runt kasetten (ca 3/4 varav) och stick in en skruvmejsel mellan länkarna.

/F

Låt kassetten sitta kvar, ta en gammal tandborste samt gnugga en trasa mellan dreven. Funkar kalas.

Om den ändå ska bort kan du linda trasan runt kassetten och hålla emot med den. Men på sikt är en kedjepiska en bra investering.

Eller så tar du en gammal kedja och snurrar ett varv runt kassten och sätter fast den ena änden på kedjan i ett skruvstycke.
Om skruvstycket sitter på rätt sätt förhållande till bordet kan man få till det så pass bra att hjulet tar stöd mot undersidan bordet när man tar i med avdragaren.
Man kan på detta sätt lossa kasseter som sitter så hårt att de böjer biltemas kedjepiskor till obrukbarhet har jag oxr tagit reda på en kväll för några år sedan...

Tack för många snabba råd! JLarsons kändes ju tilltalande och så självklart att man skäms lite för att inte tänka på det direkt... Efter mycket slit och frustration så hänföll jag ändå åt the_TNTs "lösning", dvs att inte ta av kasetten. Med tandborste, trasa och lacknafta blev den iallafall ren och fin. Och belönad med ny kedja. Ska dock lägga mytomsspunnens metod på minnet om det blir aktuellt i framtiden. Det känns som om kassetten sitter hååååårt.

Om du ska kassera den gamla kedjan så kan du använda en rörtång eller plygrip.
Dra kedjan ett varv runt kasseten och knip åt med tången om kedjan, så vips har du en "fulpiska".

kedjan ett varv runt kassetten, håll ihop kedjan med handen och börja lossa. det går smärtfirtt varje gång. gjorde det för några veckor sen på ett 10 år gammalt hjul som aldrig blivit utsatt för kassetbyte. varför köpa saker när man kan låta bli :)

Ta kedjan på din vanliga cykel och lägg den runt drevet. håll emot med vevarna. Kan dock underlätta med en snäll vänn som hjälper till.

Kul med fortsatta förslag. Jag kan dock inte se hur "handkraftslösningarna" (tex Hwergelmers) skulle kunna funka, blir ju liksom inget vridmoment om man inte är hulken... För mig blir det en piska från Biltema vid tillfälle. Idag gick det iallfall märkbart lättare med ny kedja och rengjord kasett! =)

när man håller kedjan som jag beskrev blir ju effekten samma som om man höll en bult med skiftnyckel (ok, med lite mer "flex" i början). fast det är klart, biltemas piska verkade ju prisvärd :)

Hej alla barn nu äre barnprogram
Titta nu här vad farbror frej tar fram
En gammal kedja (plåtbit, borrmaskin och kedjebrytare)
Å klibbelikliska så har du gjort dig en kedjepiska

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp