Alternativ till Loctite 641

squarepusher

Aktiv medlem
Hej,

Jag behöver Loctite 641 (cylindrisk fastsättning, typ bindnig axel-lager etc) men de verkar bara finnas i 50 ml flaskor efter att de som säljer Loctite slutat leverera i 10 ml (enl Momentum).

Finns det något på marknaden som är likvärdig eller är man tvungen att köpa 50 ml för 450 kr för att sedan bara behöva runt 4 droppar per år?

Någon som vet?

http://www.kullager.se/sv/article/533/loctite_641_50ml

Mvh J

Biltema,Classe O, HCJ, har inte någon av dom?
Det finns ju andra fabrikat än just Loctite.

Annars borde du ju kunna knacka på på en lokal mekaninsk verkstad, som monterar med lite kunnande.

Har ett helt kemskåp på våningen under med Loctite produkter här på jobbet - fast det hjälper ju inte dig.

Jag vet att det ialla fall fanns små "engångs" förpackningar som Henkel kunde fixa fram.

Henkel är dom som saluför Loctite varumärket..

Ring dom och fråga vet ja :)

Tipset jag har är väl att köpa 50ml flaskan av någon med riktig rabatt.

Sedan förvarar du den i kylskåpet så kan du ha flaskan länge.

Jo jag hade redig rabatt på förra jobbet men det var ett tag sedan jog jobbade där så...

Ang andra fabrikat så hörde jag med Momentum och de hade loctite och inget annat. Biltema verkar bara ha en gänglåsning och classe kör väl Loctite enbart?

humm verkar knepigt det här...

Jag har Loctite 638 "cylindrisk fastsättning" i en stor flaska, PMa mig din adress så skickar jag en ziplockpåse.
(eller om du finns i GBG så kan du komma förbi o hämta...)

Tack martin men 638 kommer göra mitt vevparti helt odemonterbart.

Produkten från Jula är gänglåsning och de har en starkare "limning" än 641. 641 ligger på 6,5 N/mm2 och Gänglåsning 7,6 N/mm2... ganska nära men jag vet inte om det är andra egenskaper som skiljer dem åt.

Jag ska nog maila de som säljer Loctite.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har limmat mina lager i ramen med helt vanligt snabblim. Tyckte att "speciallimmen" var alldeles för dyra. Har bytt 7-8 gånger. Har aldrig varit något problem.

fast det är en axel med splines i alu som ska fästas på en axel i stål så jag tror att det är lite för riskabelt att limma med starkare grejer än vad FSA rekomenderar.

Men jag är nog överanalysernade... jag har fått Autoexperten att gräva lite så jag får se vad de kommer fram till. de ska bli uppringda av säljaren på loctite som skulle kolla upp med "labbet" hur/vad man ska göra.

Mvh J

Drar upp denna tråd åter igen...

Vad finns det för budgetalternativ för cylindrisk låsning? Motsvarande Loctite 641 (demonterbar) och 638 (hård, stark) t.ex.?

Ebay UK fanns det ju faktiskt bra pris på Loctite på, upptäckte jag nu precis innan jag postade, men finns det andra fabrikat på hyllan någonstans?

Skillnaden mellan 641 och 638 är inte demonterbarheten, utan vid vilket spel de kan användas med fullgod härdning och/eller utan att det hinner nypa innan man ens fått dit prylen som ska limmas. Det finns en mängd varianter som har olika viskositet för olika applikationer, men som i grunden har ungefär samma egenskaper i övrigt. Värt att tänka på är att de inte härdar ordentligt utan aktivator om man använder dem på "passiva" material (allt som inte innehåller järn eller koppar).

Jag använder en del sånt här i jobbet och det är rätt bra att googla datablad för guckorna. Där framgår betydligt mer än vad som står i beskrivningen som vänder sig till kunden via till exempel försäljningssidan.

Jag ögnade igenom databladen tidigare, och vad jag minns var 641 dels rejält mycket svagare till att börja med (30%? 50%?) dels hade 50% av styrkan kvar vid 120 grader, medans 638 hade 75% styrka då.

Senast ändrad:
Jo, det skiljer ju en del, men för de applikationer där det brukar användas är inte direkt styrkan det som styr valet:-) Vad ska du limma som kommer upp i såpass höga temperaturer?

Man bör också veta att aktivatorn sänker styrkan. Lite lurigt eftersom det funkar både med och utan på vissa ytor.

Tempen har ju att göra med hur man kan demontera grejerna om man vill ha lös dem sen, speciellt om det är tätningar eller färg man inte vill skada intill.

Jag tipsade om cylindrisk låsning för att limma fast ett fast bakdrev på ett nav med dålig gänga, på ett annat forum. Sedan upptäckte jag att det inte var mycket dyrare att köpa ett nytt nav jämfört med de priser som är på loctite... Jula hade en billig och bra cylindrisk låsning tidigare, men inte längre.

Tillbaka
Topp