GoranS sa:
us930 sa:
GoranS sa:
Vad gäller backar kan man även hitta en del intressanta saker på Kanarieöarna. Finns bl.a. en på västra sidan av La Palma som snittar över 14% i 12 km och där sista 3,5 km ligger på 18+% snitt.
När nu Kanarieöarna kom på tal, så skulle jag även vilja slå ett slag för de mindre öarna la Gomera och el Hierro. Jag spenderade 3 veckor på el Hierro i somras, och trots att det är en liten ö så finns det en hel del fin cykling där, Vägstandarden är varierande, men många har asfalterats om de senaste 2-3 åren, det är nästan inte platt någonstans, utom på en relativt högt belägen platå ungefär mitt på ön där det är lite mera böljande slätt landskap, och nere i bukten el Golfo på västsidan, men backarna på de lite större vägarna är oftast överkomliga även för lite mindre tränade cyklister, med lutningar på 6-12%. Vi bodde i den lilla byn el Mocanal på norra delen, och vill man smaka på häftigare backar så finns det en del på bitvis 21-22% som leder från byn och upp emot bergen. Man ska också veta att detta är en ö med viss vulkanisk aktivitet, så ibland kan man på sin morgonrunda övveraskas av att stenar i fotbollsstorlek har rasat ner på vägarna under natten, samt att nya sprickor plötsligt har uppstått i asfalten.....
Mvh Ulf S.
La Gomera går fint att kombinera med Teneriffa såsom jag gjorde när jag var där:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1859996
El Hierro har jag tyvärr aldrig haft tillfälle att besöka, vare sig med eller utan cykel. En nackdel är att det mig veterligen inte finns någon vettig cykeluthyrning (var några år sen jag googlade så det kan i och för sig ha ändrats). Och om det inte finns så behöver man få med sig cykel dit och om man vill ta båten så är det längre än till La Gomera.
Du har helt rätt där GöranS, jag lyckades dock hitta 2st uthyrare på el Hierro av ren nyfikenhet, men de verkar vara mest inne på MTB, LVG är det sämre med. Nu hade jag den stora förmånen att få min och fruns cykel skickade dit tillsammans med ett flyttlass från Mallorca så cykelproblemet var redan löst för mig. Båt kan man åka från Teneriffa, och det går även flyg mellan öarna, Binter som flygbolaget heter tar cyklar, men det är lite oklart vad det kostar, det verkar ha att göra med vikten på det övriga bagaget, sportutrustning medger 5kg extra utöver det vanliga (20kg) så för totalt bagage över 25kg får man betala extra, de skriver också något om "i mån av plats" vilket ju känns lite oroande, men så verkar ju även en del större bolag resonera, om man läser lite "cykel på flyg" trådar här.
La Gomera har jag besökt flera gånger men fortfarande inte cyklat på, men det är något jag verkligen vill göra, av de Kanarieöar som jag sett så skulle jag nog säga att la Gomera verkar ha det bäst underhållna vägnätet, samtidigt som naturen är fantastisk.
Mvh Ulf S.