alternativ till mallorca resa

dyrgrip

Medlem
Sitter på jobbet och drömmer mig bort till nästa års cykel resa. Har varit på mallis och cyklat 3 ggr och tänker att det kan vara dax att se nåt annat. Tanken är att åka typ nångång april till juni. cykla landsväg och vara borta en vecka ish. Tänker lite alperna, men VAR åker man. Jag är nog lite för klent tränad för att åka HC berg dagarna i ända. Nån som har nåt förslag på fin varierad cykling eller är det bara peka ut nåt ställe på kartan och boka? Kom med förslag på ett fint resmål med bra cykling!

Medelhavsområdet! Finns hur mkt som helst att välja på. I april skulle jag inte satsa på Alperna, i alla fall inte några höga berg.

Jag var i La manga i april. Helt okej temperatur. Låg typ mellan 16-20 grader. Jag var där i en vecka med Invictus travel som anordnade ett mountainbike-läger. Många fina stigar och tillgång till guideade turer. Vill man inte cykla mtb, så var landsvägarna väldigt inbjudande :)

Till Alicante, Malaga och Barcelona går direktflyg och är man bara lite smart vad gäller val av boende (d.v.s. är villig att åka en bit från flygplatsen) så ska det inte vara några problem att hitta riktigt bra cykling. Själv vill jag cykla backar och berg när jag är på cykelsemester, så om jag flög till Alicante skulle jag välja att bo någonstans (längs kusten) norrut. Alicante/Murcia-trakten är väl f.ö. rätt torr, d.v.s. liten regnrisk.

Vad gäller norra Spanien (även inkl. Asturien och Kantabiren) så verkar den delen av landet bjuda på många fina vägar och backar samt ett grönt och fint landskap. Däremot är väl vädret lite mer osäkert än på öst- och sydkusten. Personligen skulle jag nog vänta framemot senare delen av perioden som TS nämner innan jag dragit dit.

Jag var i Cefalu på Sicilien i somras och cykeln var med. Superfin cykling i Madoniebergen. Man cykla upp till ca 1600m. De flesta stigningarna är relativt snälla. Vacker natur. Hyffsad beläggning. Finns ett hotel som hyr ut cyklar.

Tack för alla förslagen! Ska titta lite närmare på alicante området och även korsika. Om jag inte minns fel startade Tdf på korsika för nåt år sedan, och det såg riktigt vackert ut. Får även kolla lite segment och rutter på strava.

Kreta och Cypern är andra kandidater. Borde kunna funka även i april.

Dessutom finns ju italienska fastlandet. Där skulle jag dock vänta till i maj (sydligaste delarna ev. undantagna; har dålig koll). Och för Alperna skulle jag vänta till juni (minst).

Valfri stad/by i Toskana.
Gärna i området östra eller norra delen mot Apenninerna.

Tyvärr har nu jobbet flyttat bort mig därifrån. Kommer att sakna stället i höst...

I mitt tycke är i stort sett alla ställen med backar i Italien värda en cykelsemester. Nu har jag långt ifrån varit överallt, men har i alla fall rullat i större eller mindre utsträckning i Lombardia, Trentino Alto Adige, Veneto, Emilia Romagna, Liugira, Toscana, Umbria, Marche, Lazio och Abruzzo och jag gillar alla. Sen finns det delar som inte är så roliga, t.ex. Po-slätten samt en hel del kuststräckor (mil efter mil med hotell och semesteranläggningar och dessutom pannkaksplatt).

har upplevt att det brukar vara mindre trafik på öar, så korsika eller sardinien tex.
vill man ha riktiga stigningar så kan man testa madeira, men vägarna är rätt kassa

konken sa:
har upplevt att det brukar vara mindre trafik på öar, så korsika eller sardinien tex.
vill man ha riktiga stigningar så kan man testa madeira, men vägarna är rätt kassa

Om man vill ha lite trafik brukar det även vara bra att söka sig bort från tätbefolkade områden och turistattraktioner. Kustvägar brukar också ofta kunna vara rätt trafikerade.

Vad gäller backar kan man även hitta en del intressanta saker på Kanarieöarna. Finns bl.a. en på västra sidan av La Palma som snittar över 14% i 12 km och där sista 3,5 km ligger på 18+% snitt.

Nej, har inte kört den. Visste inte om den när jag var där, men det är tveksamt om jag hade vågat mig på den ändå. Den går något i stil med https://ridewithgps.com/routes/16601642

Den nämndes på något diskussionsforum med tuffa klättringar, men jag hittar den inte nu. Minns inte under vilket namn den gick.

Senast ändrad:
Hua, den där minns jag nu att jag läst om. Vet inte om det vore en bra ide att ge sig på om jag åker till La Palma igen, skulle knappast räcka med landsvägscykel med kompaktparti och klätterkassett.

Har ingen känsla för vad maxlutningen är. Om den är <=25% och det inte är alltför långa partier över 20% skulle jag kunna tänka mig att en person med skaplig kapacitet i förhållande till sin vikt skulle komma upp utan att behöva ta till alltför vildsinta utväxlingar. Jag är dock rätt säker på att jag inte är en sådan person.

GoranS sa:
Vad gäller backar kan man även hitta en del intressanta saker på Kanarieöarna. Finns bl.a. en på västra sidan av La Palma som snittar över 14% i 12 km och där sista 3,5 km ligger på 18+% snitt.

När nu Kanarieöarna kom på tal, så skulle jag även vilja slå ett slag för de mindre öarna la Gomera och el Hierro. Jag spenderade 3 veckor på el Hierro i somras, och trots att det är en liten ö så finns det en hel del fin cykling där, Vägstandarden är varierande, men många har asfalterats om de senaste 2-3 åren, det är nästan inte platt någonstans, utom på en relativt högt belägen platå ungefär mitt på ön där det är lite mera böljande slätt landskap, och nere i bukten el Golfo på västsidan, men backarna på de lite större vägarna är oftast överkomliga även för lite mindre tränade cyklister, med lutningar på 6-12%. Vi bodde i den lilla byn el Mocanal på norra delen, och vill man smaka på häftigare backar så finns det en del på bitvis 21-22% som leder från byn och upp emot bergen. Man ska också veta att detta är en ö med viss vulkanisk aktivitet, så ibland kan man på sin morgonrunda övveraskas av att stenar i fotbollsstorlek har rasat ner på vägarna under natten, samt att nya sprickor plötsligt har uppstått i asfalten.....
2017-09-22_10.07.42.jpg

Mvh Ulf S.

Senast ändrad:
Om du vill vara lite hardcore och köra på lite kullersten och kanske titta på något lopp så åker du naturligtvis ner till belgien till våren.

Kan rekommendera Malaga. Storslagna vyer, lite trafik, billigt. Vueltan körde en etapp där, tror det var den 31/8.

us930 sa:
GoranS sa:

När nu Kanarieöarna kom på tal, så skulle jag även vilja slå ett slag för de mindre öarna la Gomera och el Hierro. Jag spenderade 3 veckor på el Hierro i somras, och trots att det är en liten ö så finns det en hel del fin cykling där, Vägstandarden är varierande, men många har asfalterats om de senaste 2-3 åren, det är nästan inte platt någonstans, utom på en relativt högt belägen platå ungefär mitt på ön där det är lite mera böljande slätt landskap, och nere i bukten el Golfo på västsidan, men backarna på de lite större vägarna är oftast överkomliga även för lite mindre tränade cyklister, med lutningar på 6-12%. Vi bodde i den lilla byn el Mocanal på norra delen, och vill man smaka på häftigare backar så finns det en del på bitvis 21-22% som leder från byn och upp emot bergen. Man ska också veta att detta är en ö med viss vulkanisk aktivitet, så ibland kan man på sin morgonrunda övveraskas av att stenar i fotbollsstorlek har rasat ner på vägarna under natten, samt att nya sprickor plötsligt har uppstått i asfalten.....

Mvh Ulf S.
La Gomera går fint att kombinera med Teneriffa såsom jag gjorde när jag var där: https://happyride.se/forum/read.php/1/1859996

El Hierro har jag tyvärr aldrig haft tillfälle att besöka, vare sig med eller utan cykel. En nackdel är att det mig veterligen inte finns någon vettig cykeluthyrning (var några år sen jag googlade så det kan i och för sig ha ändrats). Och om det inte finns så behöver man få med sig cykel dit och om man vill ta båten så är det längre än till La Gomera.

GoranS sa:
us930 sa:
GoranS sa:

Mvh Ulf S.
La Gomera går fint att kombinera med Teneriffa såsom jag gjorde när jag var där: https://happyride.se/forum/read.php/1/1859996

El Hierro har jag tyvärr aldrig haft tillfälle att besöka, vare sig med eller utan cykel. En nackdel är att det mig veterligen inte finns någon vettig cykeluthyrning (var några år sen jag googlade så det kan i och för sig ha ändrats). Och om det inte finns så behöver man få med sig cykel dit och om man vill ta båten så är det längre än till La Gomera.

Du har helt rätt där GöranS, jag lyckades dock hitta 2st uthyrare på el Hierro av ren nyfikenhet, men de verkar vara mest inne på MTB, LVG är det sämre med. Nu hade jag den stora förmånen att få min och fruns cykel skickade dit tillsammans med ett flyttlass från Mallorca så cykelproblemet var redan löst för mig. Båt kan man åka från Teneriffa, och det går även flyg mellan öarna, Binter som flygbolaget heter tar cyklar, men det är lite oklart vad det kostar, det verkar ha att göra med vikten på det övriga bagaget, sportutrustning medger 5kg extra utöver det vanliga (20kg) så för totalt bagage över 25kg får man betala extra, de skriver också något om "i mån av plats" vilket ju känns lite oroande, men så verkar ju även en del större bolag resonera, om man läser lite "cykel på flyg" trådar här.

La Gomera har jag besökt flera gånger men fortfarande inte cyklat på, men det är något jag verkligen vill göra, av de Kanarieöar som jag sett så skulle jag nog säga att la Gomera verkar ha det bäst underhållna vägnätet, samtidigt som naturen är fantastisk.

Mvh Ulf S.

Kudos sa:
Kan rekommendera Malaga. Storslagna vyer, lite trafik, billigt. Vueltan körde en etapp där, tror det var den 31/8.
Har du ngn GPS-runda där eller förslag med vägnummer/karta?
Åker dit i januari, tänkte göra ett eller 2 pass med start från Los Boliches. Vore trevligt att reka hemifrån då jag bara är där 5 dagar och hinner cykla max hälften av dom.

us930 sa:
GoranS sa:
us930 sa:
GoranS sa:

Mvh Ulf S.

Du har helt rätt där GöranS, jag lyckades dock hitta 2st uthyrare på el Hierro av ren nyfikenhet, men de verkar vara mest inne på MTB, LVG är det sämre med. Nu hade jag den stora förmånen att få min och fruns cykel skickade dit tillsammans med ett flyttlass från Mallorca så cykelproblemet var redan löst för mig. Båt kan man åka från Teneriffa, och det går även flyg mellan öarna, Binter som flygbolaget heter tar cyklar, men det är lite oklart vad det kostar, det verkar ha att göra med vikten på det övriga bagaget, sportutrustning medger 5kg extra utöver det vanliga (20kg) så för totalt bagage över 25kg får man betala extra, de skriver också något om "i mån av plats" vilket ju känns lite oroande, men så verkar ju även en del större bolag resonera, om man läser lite "cykel på flyg" trådar här.

La Gomera har jag besökt flera gånger men fortfarande inte cyklat på, men det är något jag verkligen vill göra, av de Kanarieöar som jag sett så skulle jag nog säga att la Gomera verkar ha det bäst underhållna vägnätet, samtidigt som naturen är fantastisk.

Mvh Ulf S.
Av nyfikenhet, minns du vad uthyrningsfirmorna hette och/eller var de låg?

Tack! Går in i mitt lilla "arkiv" med länkar till cykeluthyrare.

Åker nog knappast till El Hierro enkom för cykling, men skulle kunna tänka mig att göra en kombinerad resa med cykling och vandring någon gång och för några enstaka dagars cykling är det för mig inte värt att släpa med egen cykel utan då är det hyra som gäller (om det går).

Longines sa:
Skogling sa:
GC är rätt bra faktiskt. Om än backigt. Blir det eller Fuerteventura i feb/mar. Lvg.

Jag har svagare ben än vad jag har kondition, så GC är delvis jobbigt - men delvis väldigt bra, dock mer motvind än i Skåne och Mallis.
Om mina två GC-tripper är representativa innebär det i så fall att den omtalade skånska vinden inte är så farlig. ;-)

Tillbaka
Topp