Alternativ till Reba-gaffel?

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag var gått i tankarna att investera en RockShox Reba-gaffel. Hittade ett par på eBay för kring 2000-2500kr för en tid sedan. Tänkte inte mer på det, men nu när jag letat så finns det ingen under 4000kr som passar in på mina önskemål/krav.

Vad finns det för likvärdiga alternativ till Reban?

Fox, SunTour osv, kan inte deras modeller.

Jag har 9mm QR, 1-1/8" straight, 100mm fjädringsväg och 27.5".

Idéer?

Nu när jag äntligen närmar mig inköp av en ny gaffel, en Reba, så kan jag inte bestämma mig för hederlig 9mm QR eller 15mm thru axle?

Naven jag har går INTE bygga om till 15mm, så om jag vill använda mina hjul måste jag byta nav. Det är ju också en kostnad som kanske är helt onödigt.

Samtidigt tänker jag att det är smart att "framtidssäkra" cykeln med en 15mm thru axle??

Priset för gafflarna är ungefär samma, 15mm något billigare, men då tillkommer nytt nav samt ombyggnationen.

Reflektioner? Är det värt besväret?

Tegheim83 sa:
Nu när jag äntligen närmar mig inköp av en ny gaffel, en Reba, så kan jag inte bestämma mig för hederlig 9mm QR eller 15mm thru axle?

Naven jag har går INTE bygga om till 15mm, så om jag vill använda mina hjul måste jag byta nav. Det är ju också en kostnad som kanske är helt onödigt.

Samtidigt tänker jag att det är smart att "framtidssäkra" cykeln med en 15mm thru axle??

Priset för gafflarna är ungefär samma, 15mm något billigare, men då tillkommer nytt nav samt ombyggnationen.

Tja. Har du bara ett framhjul så är det väl fiffigt att ta tillfället i akt att bli TA. Har du fler hjul så vette tusan. Jag har stannat kvar ett varv till vid QR på HT29 då jag har 6 hjulpar och tre cyklar de passar på...

TA är något stadigare, men QR fungerar det också - det är inte det som avgör hur kul du har på rundan.

Bengt-re sa:
Tegheim83 sa:

Tja. Har du bara ett framhjul så är det väl fiffigt att ta tillfället i akt att bli TA. Har du fler hjul så vette tusan. Jag har stannat kvar ett varv till vid QR på HT29 då jag har 6 hjulpar och tre cyklar de passar på...

TA är något stadigare, men QR fungerar det också - det är inte det som avgör hur kul du har på rundan.

Har bara ett framhjul än så länge. QR har ju funkat i många år, och jag har inget emot det i dagsläget. Men när man ändå ska byta gaffel känns det mer angenämt att välja smart.
Visserligen går de flesta TA-hjul montera på en QR-gaffel.

Tegheim83 sa:
Bengt-re sa:
Tegheim83 sa:

Har bara ett framhjul än så länge. QR har ju funkat i många år, och jag har inget emot det i dagsläget. Men när man ändå ska byta gaffel känns det mer angenämt att välja smart.
Visserligen går de flesta TA-hjul montera på en QR-gaffel.

Hade jag varit i ditt läge så hade jag bytt till TA, men båda besluten är ju helt oki.

Är alla 100mm Reba ombyggnadmöjliga till 120mm? Har sett att man kan ändra slaglängd med distanser invändigt.
Kan det vara så att alla 100mm, går att plocka bort en distans i för att få 120mm?

Tegheim83 sa:
Är alla 100mm Reba ombyggnadmöjliga till 120mm? Har sett att man kan ändra slaglängd med distanser invändigt.
Kan det vara så att alla 100mm, går att plocka bort en distans i för att få 120mm?

Vet inte om det är möjligt på alla. Så vitt jag förstått är säkraste tecknet på att det går att förlänga att det finns sag-skalor för både 80, 100 och 120mm tryckta på innerbenet. Man byter då bara till en längre "airshaft" på fjädersidan. (på solo air-modellen). En enkel operation, och en ny airshaft kostar runt 240 spänn.

Tillbaka
Topp