Alternativ till Skeppshult Favorit?

Foss

Aktiv medlem
Vi ska köpa nya cyklar. Har provat hybrider som fått gå tillbaka till affären, sambon gillade inte sittställningen och min hade vissa kvalitetsbrister. Så fick vi syn på Skeppshult Favorit Sport (9 utanpåliggande växlar). Efter en provtur idag känner vi båda att det är cyklar vi skulle gilla. Retrosnygga, bra komfort och singelklinga. Sen var det rätt nice med stålram också. Tyvärr kostar dom vansinniga summor (10-11’ styck). Blev erbjuden 5% rabatt om vi köpte två men tyckte det var för dåligt. Vad finns det mer för alternativ om man vill ha den looken och geometrin? Har snokat runt men den enda jag hittat är en Kona Coco som dessvärre inte verkar gå att få prova i närheten. (Stockholm är närmast, känns långt för provkörning av trampcykel). Den är dessutom en damcykel så en av oss blir missnöjda.

Antar att allt är bättre än skeppshult tyvärr. Jag har haft många av olika skäl och de har alla haft värdelösa ramar. Stål är väldigt bra om det är rätt kvalitet men det har jag aldrig upplevt från stekpannetillverkaren tyvärr. Kona och planet x är troligen avsevärt bättre cyklar båda två.

Köpte en ny Skeppshult till frun för ca 10 år sedan, inte så mycket använd iofs men inte har den dålig kvalitet. Inte ett fel men det tror jag inte heller andra cyklar i av bättre-än-sämst-kvalitet skulle haft. Gillar ni cyklarna tror jag inte ni blir missnöjda med funktion och kvalitet. (Sen kan man tycka att det finns roligare, böttre och snyggare cyklar för samma eller mindre pengar men det kanske är en annan sak.)

Lejon sa:
Köpte en ny Skeppshult till frun för ca 10 år sedan, inte så mycket använd iofs men inte har den dålig kvalitet. Inte ett fel men det tror jag inte heller andra cyklar i av bättre-än-sämst-kvalitet skulle haft. Gillar ni cyklarna tror jag inte ni blir missnöjda med funktion och kvalitet. (Sen kan man tycka att det finns roligare, böttre och snyggare cyklar för samma eller mindre pengar men det kanske är en annan sak.)

Cyklarna ser ju ut att vara av riktig skitkvalitet. För att den ska kunna väga 17 kg måste den vara byggt av vattenledning. Gängat styrlager en annan spännande grej år 2018.

johan44 sa:
Antar att allt är bättre än skeppshult tyvärr. Jag har haft många av olika skäl och de har alla haft värdelösa ramar. Stål är väldigt bra om det är rätt kvalitet men det har jag aldrig upplevt från stekpannetillverkaren tyvärr. Kona och planet x är troligen avsevärt bättre cyklar båda två.

Men jag antar att dom lämnar garantier? Långa sådana förväntar jag mig på just ramen med dom priserna. Planet X är fin men inte för min sambo som vill ha damram. Den har dessutom lite dålig clearance.

jofahjalm sa:
Lejon sa:

Cyklarna ser ju ut att vara av riktig skitkvalitet. För att den ska kunna väga 17 kg måste den vara byggt av vattenledning. Gängat styrlager en annan spännande grej år 2018.

Hur bedömer du kvalitet utifrån vikten och val av styrlager?

Foss sa:
jofahjalm sa:
Lejon sa:

För att få cykeln så tung antar jag att man måste bygga ramen i oreducerat hiten-stål. Det göra bara för att spara pengar. En kvalitetsram i reducerade CrMo kostar inte många pengar. Skeppshult lär ju ha fina marginaler då dom tar betalt för en kvalitetsprodukt, men inte levererar en.

jofahjalm sa:
Lejon sa:

Om man med kvalitet menar lätta, fina, spänstiga ramrör och moderna komponenter i övrigt har du rätt. Om man med kvalitet menar att cykeln fungerar utan större strul och på det sätt den är avsedd så har du fel enligt min och många andras erfarenhet.

Foss sa:
jofahjalm sa:
Lejon sa:

Jättetung och med styrlager som är ”omodernt” (men det fungerar likväl som det är tänkt). Skärmar, stöd osv känns hyfsat välkonstruerat. Inget har rostat nämnvärt mycket.

Det är väl som att köpa en iphone antar jag, funkar och är estetiskt tilltalande men det finns lättare, snabbare, bättre.

Det finna massor. Det är bara några få svenska skitmärken som försöker kräng vattenledningsbyggda cyklar för femsiffriga belopp.

jofahjalm sa:
Foss sa:
jofahjalm sa:
Lejon sa:

För att få cykeln så tung antar jag att man måste bygga ramen i oreducerat hiten-stål. Det göra bara för att spara pengar. En kvalitetsram i reducerade CrMo kostar inte många pengar. Skeppshult lär ju ha fina marginaler då dom tar betalt för en kvalitetsprodukt, men inte levererar en.
Jo Skeppshultsägarna sitter säkert likt Joakim von Anka i sin pengabinge och skrattar åt alla de lurar genom sina enorma marginaler. Kapitalistsvin!

Jag har inget emot att dom tjänar pengar, men jag kan ju inte förstå att någon vill köpa det som säljer. Jag skulle inte heller betala 930 kr för en stöl.

Men om det nu finns massor, ge mig något då!

Har googlat och kollat runt utan framgång. Hittade någon finsk leverantör men det var inte riktigt vad vi sökte. Vi vill ha brukscyklar med cykelkorg, utanpåliggande växlar, skivbromsar och gärna ett sånt svepande styre som sitter på nämnda Skeppshult.

johan44 sa:
Varför tror du att det är stekpannetillverkaren som tillverkar cyklarna? https://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppshultcykeln, https://sv.wikipedia.org/wiki/Skeppshults_Gjuteri_AB

Jag kan inte förstå att folk köper Skeppshult. Och då gillar jag stål. Gillar också att det är tillverkat i Sverige (väl?)
Men som någon skrev, de måste ha använt vattenledningar för att bygga ramarna.

Hade de erbjudit någon modell med dubbelreducerad 520 eller liknande hade även jag övervägt en Skeppshult so pendlare. Med nuvarande modeller, nja.

Har ni kollat Blocket ordentligt? Det finns massor av "vanliga" cyklar, nya och gamla, som ligger ute. Inte sällan svenska märken i stil med vad du letar efter.

evo sa:
Jag kan inte förstå att folk köper Skeppshult. Och då gillar jag stål. Gillar också att det är tillverkat i Sverige (väl?)

Hade de erbjudit någon modell med dubbelreducerad 520 eller liknande hade även jag övervägt en Skeppshult so pendlare. Med nuvarande modeller, nja.

Inte en chans att ramarna (eller övriga komponenter) tillverkas i Sverige.

Jo jag tycker jag kollat blocket men oftast får man upp någon treväxlad hoj med navväxel och det är inte det jag är ute efter. Men problemet är väl kanske att jag inte vet vad jag ska söka på därför söker jag några tips på modeller/tillverkare här

jofahjalm sa:
evo sa:

Antingen så har du fel eller så ljuger Skeppshult själva: http://www.skeppshult.se/sv/vi/vara-grundtankar/

jofahjalm sa:

Inget ont men ramarna är nog rackarns från Småland. Shimanogrejjerna är nog inte Småländska...

"Vi vill göra riktiga cyklar.
Cyklar med själ.
Cyklar som vi själva vill ha.
Därför gör vi nästan allt själva. Formger, konstruerar,
svetsar och lackar våra ramar. Ekrar våra hjul och
monterar alla delar till en färdig cykel. En riktig cykel.
Allt på plats här i Skeppshult."

http://www.skeppshult.se/sv/vi/folj-med-pa-fabriksvisning/

Jag har en ARC som är ca. 10 år, går som vinterhojj med dubbdäck. Känns som 17 kg minst, har rostat lite oproportionerligt men i övrigt en panzarwagn. Finns klart lättare/prisvärdare men upplever den som en kvalitetscykel. Klockren 2,5 av 5.

Det handlar inte om att de går sönder, det handlar om riktigt usla rör i grunder som ger en tung, trög och tråkig cykel som andra skriver i tråden. Även om de också kan gå sönder, jag har faktiskt haft en Z, en prisbelönt och uppenbart felkonstruerad cykel och den sprack i ramen.
Skeppshult säljer bara i Sverige, det skulle vara helt omöjligt att sälja så dyra och dåliga cyklar utomlands, och de säljer med väldigt snygg sval nordisk design på trycksaker och i viss mån cyklar. Jag gissar att de erbjuder handlarna hyfsade marginaler eftersom de är så dyra.
Här är en cykel som jag är nyfiken på som troligen är ca 1 miljon gånger bättre än nån skeppshult ;-) https://www.islabikes.co.uk/product/bikes/beinn-29/?attribute_pa_size=29_large
Foss sa:
johan44 sa:

Men jag antar att dom lämnar garantier? Långa sådana förväntar jag mig på just ramen med dom priserna. Planet X är fin men inte för min sambo som vill ha damram. Den har dessutom lite dålig clearance.

Foss sa:
Men om det nu finns massor, ge mig något då!

Har googlat och kollat runt utan framgång. Hittade någon finsk leverantör men det var inte riktigt vad vi sökte. Vi vill ha brukscyklar med cykelkorg, utanpåliggande växlar, skivbromsar och gärna ett sånt svepande styre som sitter på nämnda Skeppshult.

Kolla onlinebutikerna i Danmark och Holland, den cykeltyp ni eftersöker är väldigt populär även på de marknaderna. Där finns det nog också fler olika märken att välja på. I Sverige är Skepshult/Monark (Cycle Europe) dominerande.

Sen tycker även jag att det är väldigt magstarkt att ta 11.000 kr för en cykel som väger 17 kg och är utrustad med Sorakomponenter. Ni köper en Volvo 740 men betalar för en XC60. Vissa tillverkare lever gott på att många vill ha en cykel som ser ut som de gjorde på 70-talet.

Ja har sett många Skeppshult kärringcyklar som är enormt rostiga runt bb o kedjestag.
Och då är flera av dom inte många år gamla heller.
Aldrig sett någon annan cykel som rostat i närheten lika mycket.

Senast ändrad:
storfiskarn sa:
Ja har sett många Skeppshult kärringcykler som är enormt rostiga runt bb o kedjestag.
Då har du inte kollat så noga tror jag... kolla kronan, Yosemite eller andra billighetscyklar och du kommer se flera som är värre efter kortare bruk.
Nu låter jag som värsta Skeppshultsförsvararen - det är jag inte, jag tycker de är oprisvärda, tunga och tröga. Men de är inte helt utan USP och jag har faktiskt förståelse för dem som köper dem.

De är långtifrån värdelösa - de levererar vad man kan förvänta sig och värdesätter man svensk design och tillverkning (!) och inte bryr sig så mycket om vikt och ”cykelkänsla” finns rimliga skäl till köp kan jag tycka.

Lejon sa:
storfiskarn sa:
Ja har sett många Skeppshult kärringcykler som är enormt rostiga runt bb o kedjestag.
Då har du inte kollat så noga tror jag... kolla kronan, Yosemite eller andra billighetscyklar och du kommer se flera som är värre efter kortare bruk.
Nu låter jag som värsta Skeppshultsförsvararen - det är jag inte, jag tycker de är oprisvärda, tunga och tröga. Men de är inte helt utan USP och jag har faktiskt förståelse för dem som köper dem.

De är långtifrån värdelösa - de levererar vad man kan förvänta sig och värdesätter man svensk design och tillverkning (!) och inte bryr sig så mycket om vikt och ”cykelkänsla” finns rimliga skäl till köp kan jag tycka.

Ja har sett mängder med rostiga cyklar av olika märken som biltemas skräp, men ingen kommer i närheten av skeppshult. Dock bara på deras damcyklar ja sett det.
O på dom har det alltid varit runt bb o sprider sig ut på kedjestag och underröret på ramen.
Utanför polisstationen så står det värsta härket av dom alla, en max 10 år gammal som ena kedjestaget är halvt avrostat och det är rosthål i ramen omkring bb. Det sjuka är att cykeln i övrigt ser ut att va i nyskick.

På Yosemite och liknande rostar ju det mesta som kan rosta, men ändå aldrig sett en som själva ramen vart lika rosskadad som på dom exemplaren av skeppshults damcyklar ja sett.

Senast ändrad:
Hmm, navväxlat visserligen, men Gazelle van Stael är trevlig:

5563_vanstaelv7pistache_172-2_fpsvs.jpg

Härlig känsla är att den är tung att bära i en trappa och så flexig att man får släpa broms i nedförsbackar p.g.a. dödsångest?

Köpte just en Kona Coco till min fru. Lite sladdrig men känns gedigen ändå. Lätt. Typisk Dam-geo, annars hade den bara blivit ståendes.

Gasellen såg ju fin ut.

Sambo verkar ha fallit för Favoriten, får väl bli en sån till henne å en Yosemite till mig för att få det å gå ihop :)

Lejon sa:
Snygg! Och den verkar ju ta riktigt breda däck, vilket ju öppnar dörren för mtb-däck. Då finns det ju gott om kralliga däck för grusväg eller med massor av dubb.
Trist med fälgbroms bara.

Lejon sa:
Jag skulle för övrigt helt gå ifrån kravet på stål. Den eventuella, teoretiska, omdiskuterade komfortfördelen med stål kompenserar du lätt med rätt däck.
Men hur är det med miljöpåverkan? Är stål mer miljövänligt?

Henrik_E sa:
Om priset inte var en parameter... ?

Lejon sa:
Men tex denna känns
roligare än Skeppshult i mina ögon: http://www.wiggle.se/bobbin-wagtail-hybridcykel-2017/
Eller denna för damer: http://www.wiggle.se/bobbin-blackbird-cornfield-yellow-stadscykel-dam/
Säkert ungefär samma dåliga rörkvalitet osv men vettigare prissatta.

Tjena!

Köpte en Bobbin till min dotter då hon ville ha en damcykel med utanpåliggande växlar och hon såg en som var i rätt färg.
Omg vilken skit det kom hem, jag bytte ut hur mycket delar som helst innan jag vågade låta henne cykla på den.
Såldes ganska kvickt iallafall då ramen var så satans mjuk att den självväxlade.

Foss sa:
DE sa:

Jäklarns! Den var bäst hittills. Enda negativa är väl mekaniska bromsar men det kan man väl ordna. Ska se vad den går att köpa för. Finns dammodell tro?

Just en sådan har jag precis köpt som ny brukscykel. https://happyride.se/forum/read.php/1/1227029/3359354#msg-3359354

Jag letade ganska länge efter en ny cykel och fastnade också ett tag för Skeppshult Favorit Sport, men den gick bort på grund av vikten. Sen dök finska Pelago upp (https://www.pelagobicycles.com/bicycles/airisto-street.html). Men den föll på mixte-geometrin.

Därefter var jag länge inne på en Pilen Supersport med utanpåliggande växlar och en hel del extrautrustning (https://www.pilencykel.se/sv/vara-cyklar/supersport). Den hade många bra egenskaper som jag sökte efter men just denna modellen finns bara i en(!) storlek och ingen återförsäljare hade någon att provcykla. Enligt svar ifrån tillverkaren så har jag för mig att vikten på cykeln är ca 14kg lättad utan diverse tillbehör. Men den här modellen föll på att den bara finns i en storlek och inte fanns att prova.

Till slut hittade jag cykeln från Genesis som jag än så länge är mycket nöjd med. Den har inga komponenter på hög nivå, men de funkar och går att byta ut i framtiden. Det enda som jag egentligen saknar är ett cykelstöd, mest i samband med cykelkärra och då barnen ska med. Sen får jag se hur jag gör till vintern om den får ett nytt hjul med navdynamo eller om det blir något batterilyse.

Foss sa:
Vad väger cykeln du köpte? Med pakethållare och skärmar?

Både pakethållare och hyfsat långa skärmar följer med, till och med ett par enkla pedaler. Sadeln är är dock utbytt.

Jag har varken någon personvåg eller bagagevåg hemma, så jag vet tyvärr inte vad den väger. Men på Genesis webbplats står det 13kg och det kan nog stämma när jag jämför den mot min gamla Kona Sutra. Om du vill kan jag cykla och väga den hos svärföräldrarna.

Tillbaka
Topp