Alternativ till Sram Powerlink för 10-delat?

ze93

Aktiv medlem
Hallå!

Kanske lite litet ämne för att starta en helt ny tråd men får bli så. Jag börjar fundera starkt på att gå över till singelklinga fram på hojen. Vilket samtidigt medför att jag hoppar upp till 10-delad kassett också eftersom man ändå behöver 10-delad kedja för wide/narrow-klingorna.

Har kört på 9-delad XT-kassett med Sramkedja och tillhörande powerlink i flera år och är toknöjd. Smidigt som tusan att plocka isär snabbt och få av kedjan när det behövs.

Nu är det ju så, som jag förstått, att Sram inte har powerlink till 10-delat utan powerlock (fattar inte varför) som inte ska gå att plocka isär (med verktyg kanske?)

Undrar helt enkelt då vilka alternativ till Powerlink som man kan gå på för 10-delat. Blir väl så att jag kommer köra på Srams PC 1091-kedjor eller shimano XT/XTR.

/Johan

Edit: Antar att KMC är ett bra alternativ. Ser dock inte att dom har återanvändningsbara länkar för Sram.

Senast ändrad:
Jag har kört med srams 10del på både shimano och sram kedjor nu några år, jag är lite rebellisk och återanvänder öppnade lås trots att sram säger att man inte ska. Inte haft några problem än. Peppar peppar ;)

Det sitter original en sram kedja med powerlink på min stumpjumper från -14
SRAM PC 1031 heter den om jag inte minns helt kass

Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med KMC på både Sram och Shimanokedjor
> utan några som helst problem.

+1

Även Wippermann connex fungerar fint, så länge man sätter den åt rätt håll.

Fast du behöver inte 10-delad kedja för N/W-klinga. Däremot vill du nog gärna ha en bromsad växelförare, de finns bara för 10-delat. (Om man inte kör McGuyver-lösning med SRAM-reglage och shimanoväxel)

Låter ju som KMC är det man ska köra på. Anledningen till frågan är att på KMC:s hemsida såg jag bara ett lås för 10-delad sram och det stod non-reusable. Den hade pinns på 5,9mm medans de andra, "återanvändbara" låg på 5,88mm. Kanske inte gör nån skillnad med 0,02mm men lika bra att höra efter.
Har varit toknöjd med Srams PC991-kedjor så är lite sugen på att fortsätta med Sram, men tvivlar inte på att XT/XTR är dåligt heller.

theBrand skrev:
> Fast du behöver inte 10-delad kedja för
> N/W-klinga. Däremot vill du nog gärna ha en
> bromsad växelförare, de finns bara för
> 10-delat. (Om man inte kör McGuyver-lösning med
> SRAM-reglage och shimanoväxel)

Jasså? Trodde det behövdes 10-delad kedja för w/n eftersom 10-delad är smalare än 9-delad.
Blir ändå att gå till 10. Ska gå på en bromsad Zee också tänkte jag.

Tack för svar.

Senast ändrad:
Jag kör med KMC-lås på min 10d XT kedja och det fungerar klockrent, det var KMC kedja i original på nya cykeln innan och den fungerade inte alls lika bra som XTn då KMCn lät mer och växlade sämre.

> theBrand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast du behöver inte 10-delad kedja för
> > N/W-klinga. Däremot vill du nog gärna ha en
> > bromsad växelförare, de finns bara för
> > 10-delat. (Om man inte kör McGuyver-lösning
> med
> > SRAM-reglage och shimanoväxel)
>
>
> Jasså? Trodde det behövdes 10-delad kedja för
> w/n eftersom 10-delad är smalare än 9-delad.
> Blir ändå att gå till 10. Ska gå på en
> bromsad Zee också tänkte jag.
>
> Tack för svar.

7/8/9/10/11-delat för mtb har alla samma inre bredd, det är bara utsidan som skiljer.

theBrand skrev:
>
> 7/8/9/10/11-delat för mtb har alla samma inre
> bredd, det är bara utsidan som skiljer.

Där ser man. Alltid lär man sig nått nytt :)

Tillbaka
Topp