Alternativ till Thunder Burt?

Ophiophagus

Medlem
Hej
Jag gillar verkligen Thunder Burt och skulle vilja ha deras 29' 2.25 med LiteSkin, men de finns ju bara med SnakeSkin vilket jag tycker blir onödigt tungt (575g). 2.1 finns ju med liteSkin men skulle vilja ha bredare...

Någon som har tips på andra däck (29' 2.25) med likvärdigt rull och grepp som är påtagligt lättare än 575g?

Hälsningar
Rickard

Ett 29 däck som är "påtagligt lättare än 575g" ?

Tja.... du kan ju testa Continental SpeedKing RaceSport. Jag har kört på det själv några gånger. Funkar väldigt bra till asfalt, grus och torr cykelvasan. Kan dock feltolkas som självmordsförsök om det har regnat i skogen.

29x2.25 TB snakeskin väger dit mot 620-640 i verkligheten. Åtminstone de jag vägt.

Du vill ha däck som är breda, håller tubeless och rullar lätt? Ner mot 500 gram? Tror inte detta däck finns.

Rickard.v sa:
"Special" Renegade köpte jag i somras o varför inte.

Renegade har kommit i en ny version alldeles nyss faktiskt. Föredrar thunder burt men cyklat många fler mil på renegade pga nära till butik.
1.95 väger strax under 600g. 604 I plast så kanske 580-590g?
Thunder burt 2.1 490g.

Sidogreppet på thunder burt är trevligt när man sneddar upp för typ spänger.

No Tubes Raven 29x2.2 har jag kört med en del tidigare som bakdäck. Stor volym och vägde in på 540 gr har jag för mig. De är dock svåra att få tag på och rätt dyra.

hallå Rickard, har haft samma dilemma, valde då kompromissen tb snakeskin bak, och rocket ron liteskin fram. sparade då några gram på framdäcket, på köpet bättre sidogrepp fram, åtm i lösgrus.

upplever att tb har oväntat bra driv bak, när andra spinner loss är det bara att trampa på.

Tillbaka
Topp