Alternativt sätt att transportera cykel till Mallis?

dannyowl

Ny medlem
Hej,

Det är begränsat med plats för specialbagage på flygplanen och ibland riskerar man att inte kunna ta med sin cykel. Istället för att hyra på plats vill jag bara kolla om någon har erfarenhet av eller känner till ett annat sätt att transportera cykeln till sitt hotell på Mallorca. Kan man skicka med Posten, DHL eller annan speditör för ett överkomligt pris?

Bästa vore om den fick plats i ett par golfbagar, dom finns det alltid plats för, inte bitter.

Precis, kontakta flygbolaget (eller resebyrån), gärna direkt när du bokar och få med din cykel i bokningen, då är de skyldiga att ta med den och du kan få kompensation för att "syftet med resan försvann" om du inte får med cykeln. Att försöka få med den på flygplatsen är en ren chansning som ibland går hem, ibland inte.

Finns inte alltid plats för (obokade) golfbagar heller, men de är lättare att få in än en fullpackad cykelväska...

Vill minnas att jag vid nån flygning till Mallorca inte kunde boka en garanterad plats för cykeln, utan fick beskedet att det avgjordes vid incheckning hur mycket de kunde ta med. Det var SAS och rätt många år sen, så det kan ju ha ändrats.

Då jag flög charter till kanarieöarna så bokade jag on cykeln i förväg, men de sa att man inte var garanterad att den skulle komma med samma flyg. Men det gick bra.

Jag har aldrig varit med om att cykeln inte fått åka med. Har gjort minst 10 t.o.r-flygningar med cykel iaf när jag räknar efter lite snabbt. Och ingen av de andra på samma resor har fått problem heller. Men det är klart att det är bra att förboka.

Jag upplever numera att lågprisbolagen är de bästa att ta med cykel på. Fast pris som brukar vara ungefär 400 kr enkel väg och tydliga villkor, inget strul vid incheckning osv.

min brorsa drog en fin en vid incheckningen,
han hade bara cykelväskan på ca 20kg och handbagage, dom ville ha det till specialbagage där cyklar hör hemma. brorsan ville ta det som vanligt bagage och sa det var ingen cykel i väskan utan bara cykeldelar...vilket iofs stämde eftersom den var ner plockad i delar för att få plats i väskan och flygbolaget gick med på det och körde den i vanliga bagaget.

Tillbaka
Topp