alu sadelstople sitter fast i kolfiberram

Carl A

Aktiv medlem
hur få bort?

själva våldet har jag ganska klart för mig hur jag ska utöva.

Frågan är främst om det finns ngn bra kemikalie elikn man kan försöka få ned mellan stolpe och ram. Rätt tajt kan jag tänka mig iofs mellan stolpe - ram, så frågan är om ngt kommer ned. Kanske man kan ta ur vevlager å hoppas det är ihåligt upp till stolpen?

Sedan kanske man skall vara - om man nu får bort stolpen - seriös å ha på lite alu/kolfiberpasta (nog finns väl ngt sådant?) på stolpen innan återmontering.

kom igen nu grabbar, ngn måste ha BRA tips.

kylsprej på stolpen, värma ramen.

rostlösningolja, bra e anus?

Slå ovanpå sadelstolpen med en hammare, med ganska bra kraft.
Vrid sedan ur den med en rörtång.

Man kan prova att marinera med WD40 eller citronsyra/vatten.
Men oftast så räcker det att skrälla lös den med hammaren.

Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det kolfibret eller aluminiumet som har
> rostat?

Det är nog inget av det. Kolfiber leder ström = galvanisk korrosion. Tydligen kan det ärga ihop rätt så duktigt.

Elda först på stolpen sedan kyler du ner den fort med is. Då expanderar den först sedan krymper den. Det kan lossa stolpen. Men en smäll med hammaren uppifrån så att den lossnar kan gott behövas det med. Lycka till.

Jag satte fast stolpen i ett skruvstäd och vred cykeln .
Att försöka hålla i cykeln och vrida stolpen gick inte ?
Stolpen var ny och hade bara suttit några månader men var stora ärg klumpar på den ,så det var konstigt att seb lossnade .
Tror inte det finns något medel dom biter på det så det är nog våld som gäller .

Jag har aldrig gjort det här själv men man kanske kan komma med ett förslag som kan leda vidare till en lösning. Aluminium är en oädel metall som gärna reagerar och förbrukas i en elektrolyt eller vad vi nu skall kalla "batteriet" som uppstår mellan aluminium, kolfiber och rimligen någon form av ledande vätska eller pasta. Aluminiumen oxiderar och tar mer plats, precis som bilrost (innan det faller av). Man borde kunna vända upp och ned på cykeln göra ett litet hål i sadelstolpen, fylla med vätska som "äter" aluminiumoxid men inte reagerar med kolfiber. Kemihjälp tack! Fyll stolpen tills det rinner över stolpslutet som nu är överst och plugga hålet. Funkar det så borde det börja komma vätska mellan ramen och röret som sedan droppar ned bort från cykeln istället för in i cykeln. Rätt eller fel? Möjligt eller omöjligt? Utveckla eller såga iden! Varsågoda!

Natriumhydroxidlösning (lut) kommer troligen att fungera, men det kommer även att reagera med aluminiumet i vevlagerhuset om du inte passar dig. Annars kan oxalsyra fungera. Använd skyddsglasögon oavsett vad du hittar på. Kemikalierna finns i välsorterade färgaffärer.

mattiasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Natriumhydroxidlösning (lut) kommer troligen att
> fungera, men det kommer även att reagera med
> aluminiumet i vevlagerhuset om du inte passar dig.
> Annars kan oxalsyra fungera. Använd
> skyddsglasögon oavsett vad du hittar på.
> Kemikalierna finns i välsorterade färgaffärer.

Skulle alltså gå att kombinera med upp och ner iden? Undrar om det skulle räcka med Coca-Colan som första försök? Dess mytomspunna egenskaper som rost/oxidlösare skulle behöva genomgå en Myth Bustertest. Fast jag fattar att Carl A kanske inte vill att vi hittar på en massa onödiga experiment med hans kolfiberracer som bas. :)

Annars är nog NaOH/lut den perfekta basiska lösningen när det gäller att fräta aluminium. Reaktionen med kolfiber är dock för mig okänd.

Edit: Lagt till sista meningen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp