Tackar för tipsen och länkarna, intressant läsning om material. Just nu lutar det åt en Alu-ram, med Ultegra el.105, Ritchey Pro el. WCS, och bra lätta hjul, ska maila och se vad man kan få för pris. Även om jag skulle kunna "skaka" fram pengar till en T12 ram vill jag inte förköpa mig, vill hitta någon sorts balans mellan "pris-vad behöver jag". Vi får se hur det slutar... :-)
Att jag tittat på just det märket är en liten historia i sig, ska försöka fatta mig kort. Förra året före midsommar fick jag ett ryck, jag måste börja cykla nu annars blir det aldrig av, är 47 nu och har alltid gillat cykling. Sagt och gjort, tog min 15-åriga dotter och flög till Schweiz för att göra längre dagsturer i Bern regionen (har släkt där). Tanken var att vi skulle hyra cyklar och kikade runt lite på nätet och hittade Thömus strax utanför Bern.
Kollade lite på cyklarna på nätet och fick nästa ryck, jag köper en bra cykel istället. Först ringde jag min kusin i Fribourg för att kolla upp butiken. Han kände mycket väl till den, han hade varit där själv, de var mycket bra, allt toppkvalitet, service, reparationer och deras eget cykelmärke och till vettiga priser. Fixade beställningen via telefon, det blev en hybrid, och fick veta att det var tur att jag ringde innan för alla cyklar monteras från tom ram, komponent för komponent, till färdig cykel hos dem och att även hjulen byggdes för hand, och de skulle inte hunnit leverera under de 4 dagarna vi skulle vara där.
Sen har de också verkligen bra after-sales-support. Alla säljare och mekaniker är väldigt ödmjuka och hjälpsamma och inte alls pushiga på något sätt att "kränga" grejjer, och de lyckas alltid hitta tid att fixa grejjer när man kommer dit. En gång åkte jag dit när växlarna skrapade (discen fram blev förstörd när jag flög hem första gången, byttes i Sverige och de gick även igenom växlarna och annat som då istället började skrapa) och frågade om man kunde få en service. Fick höra att tyvärr var det fullbokat nån vecka framåt, men istället för att säga tyvärr och hej då frågade han om jag hade ett problem och vad. "Det fixar vi sa han och tog cykeln. Efter ca 10-15 minuter kom han cyklande förbi, ut genom dörren och var tillbaka efter ett par minuter, fixat sa han och jag bytte också din disc, Shimano har återkallat alla i den här serien, glapp i bultarna, och jag snabbrengjorde din kedja, för mycket olja, och oljade den lite och kollade däcktrycket. Ut och prova och kolla om du är nöjd". Allt kändes som när den var ny igen.
När jag skulle cykla därifrån kom säljaren som sålt den till mig och frågade om allt var ok. Jag sa att allt var ok utom möjligen sadeln (Selle Italia XO), den "nyper" lite. Då sa han "då byter vi den, du får byta fritt i 2 år tills du är nöjd, vilken vill du testa och tog med mig in på lagret". Tog en Selle Italia med någon sorts vågform, som enligt honom de flesta tycker "är skön eller inte alls skön, inget mitt i mellan. Kom förbi i e.m och säg vad du tyckte". Efter 5.5 h var jag tillbaka med ett "nja, sisådär. Då tog vi en Selle Italia SLR Gel Flow istället som jag gillade och använder fortfarande.
I år ville jag fixa till styret, ville ha något jag kunde hålla i i mitten på styret. De satte på 2 barends, bytte styret till 25,4mm och jag gick igenom ett antal styrstammar, Ritchey, Specialized och BBB i olika vinklar innan det blev bra (de hade lite brist på 25.4mm styren/styrstammar, nästan alla vill ha 31.8mm idag). Det kostade mig ingenting, förutom barends'en, jag har fritt byte i 2 år på detta också. Alla de gånger jag dök upp för att byta styrstammen kännde man sig lite "dum" för att man säkert störde när de har mycket jobb men jag fick aldrig en sur kommentar/min, utan alltid "det är lugnt, det fixar vi. kom tillbaka igen om det inte känns bra".
Allt detta gjorde ett stark intryck på mig och jag kände att jag hade fått förtroende för dem. De brydde sig om sina kunder, inkl. en novis/cykelpajas som mig. Man ska också notera att min cykel inte är den billigaste de säljer men prismässigt ligger den som instegscyklarna i kategorierna MTB och Road. Alla mekaniker/säljare, även högste chefen, som jag träffat när jag varit där hälsar alltid, frågar om allt är bra med cyklen, är det något som behöver justeras, var har du cyklat idag osv. Alltså får det gärna stå THÖMUS på min ram, likväl som Willier, Trek, Felt, Columbus, FAT, Cervelo, Simplon, Prince eller något annat. Hela firman brinner verkligen för cykling, från högste chefen, via säljare och mekaniker, till tjejerna på klädavdelningen.
(hoppas det inte blev för långt)