Aluminium skruvar/passsbult/axelbult

Psyclist

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en gammal Allebike FS som behöver nya bultar till bakre svingeln, tyvärr går det inte att få tag på via tillverkare/ÅF eftersom cykeln är för gammal (10 år). Jag är en IT gubbe så har dålig koll på metall i allmänhet, men jag har googlat fram att det heter Passkruv eller Axelbult. Mekaniska verkstaden där jag bor hinner inte med innan semestern, men de ville ha en tusenlapp för jobbet, vilket är rimligt. Men jag vill ju cykla under sommaren utan att det vibrerar när jag bromsar, så nu funderar jag på om jag ska cadda upp detta och skicka till en 3d hubb eller så kanske Happy kan hjälpa mig? Kanske någon som sitter på några bultar ute i stugan eller kanske har något deluxtips? Måtten är enligt bild, [mm] d3=22, I3=3 , S=5, I1=16, I2= 8, d1=14, d2=12(OBS! Fingängad)
1751961810417.webp
IMG_0847 (2).webp

Det är inte en M12 gänga, det är fingängat. Men jag måste skaffa en gängtolk för att svara på det rätt. Med ett skjutmått så tyckte jag att det såg ut som 1.0 mm, men det är en killgissning.

Tack för fråga om gängstigning, visste inte att det hette så!

Ansatsskruv, skulle jag kalla dem. Men kärt barn har många namn.
Bult är det inte, då den har gänga, men den diskussionen behöver vi inte ta här..
Det kan fortfarande vara en M12, även om stigningen avviker från standard 1,5mm. Se bild.
För övrigt, när du mäter stigning: Mät över flera gängor och dividera med antalet.
Är det högergänga på båda skruvarna?

Det känns sannolikt att samma skruv används på någon annan cykel.
Att söka fram den blir dock en utmaning.
Jag kan ta en snabb flukt på skruvarna jag använder till mina cyklar..

Bilagor

• M12.webp
    M12.webp
    14.5 KB · Besök: 52
Eller så kanske man bara kan "sleeva" den?
Svarva ner d1 till 12 mm, pressa på en mässinigs-sleve och sen svarva ner sleeven till 14 mm. Då slipper man allt krångel med att brotscha hex:en och det blir säkert lite mer nöttåligt.

Eller så kanske man bara kan "sleeva" den?
Svarva ner d1 till 12 mm, pressa på en mässinigs-sleve och sen svarva ner sleeven till 14 mm. Då slipper man allt krångel med att brotscha hex:en och det blir säkert lite mer nöttåligt.
många nya ord för en okunnig🤣 men jag fattar, bra tips! Ska kolla vad jag har för möjlighet.

Tillbaka
Topp