Aluminiumcykel

SSaxx

Ny medlem
Aluminiumcykel
Om budgeten ligger på 20-25'000, vilken är den bästa cykeln man kan få i aluminium då? Eller kan det bli en bättre cykel om man köper alla delar (ram (aluminium), gaffel, växlar osv) var för sig, med samma budget? Jag är fortfarande tveksam till kolfiber...
Tilläggas ska att det ska vara Hardtail 29er!

Aluminiumcykel
Nej nej nej, köper du alla delar skilt för sej så får du i princip ingenting för de pengarna. Kompletta cyklar lönar sej alltid.

Edit: Med ''bästa'' menar du med de dyraste komponenterna? Ska det vara till XC-bruk?

Senast ändrad:
Aluminiumcykel
Jag har en kompis som har byggt en heldämpad 29er med aluminium-ram, X0-vevparti och full XTR på 10.4 kg som han byggt ihop för max 30'000...så funderade på hur det skulle bli...
Jag vill ha en XC-cykel med åtminstone full XT och runt 11 kg...

Aluminiumcykel
För att det ska "löna sig" så måste man antingen komma över en lös ram till riktigt schysst pris alternativt ha ganska mycket delar liggandes. Det är också bra att ha gott om tid så att man kan slå till när det finns bra erbjudanden eller kommer upp passande delar på begagnatmarknaden.

Nu är dollarn/pundet/euron så dyr så det mesta är rätt dyrt. En cykel som kostade 30000kr för 2-3 år sedan får du nog betala upp mot 40000kr för idag.

Eftersom att du inte verkar veta vad du vill ha så har jag svårt att förstå syftet med att bygga från lös ram. Fördelen är ju just att du kan välja precis vad du vill ha och inte behöver byta delar på en ny cykel. Bryr man sig ändå inte är det bara slöseri med tid och pengar (även om det är kul att bygga cykel).

Varför vill du inte ha kolfiber? Då finns det ett ganska stort utbud av kinaramar för okej pris.

Aluminiumcykel
Är det min cykel du beskriver SSaxx? Jag har iaf en alu 29er med de delarna och flera av de dyra grejerna kommer från tidigare cyklar.

Men för den budgeten tror jag på att köpa Canyons xt utrustade hardtail (skulle gissa att nästa års modell går på runt 15-16 000kr) och sedan köpa ett lättare hjulpar för 4-5000kr. Du håller dig iaf inom din budget och viktmål samt har ett par träningshjul.

Tillbaka
Topp