Aluminiumskruv

• Trådstartare Trådstartare Lefty
  • Start datum Start datum
L

Lefty

Guest
Aluminiumskruv
Någon som känner till bra leveratörer av Aluminiumskruv ?

Tänkte göra en liten översyn av cykeln för att se vad som kan bytas mot Alu. Lättare också är det ju snyggt !
Allt för fåfängan.

Under min tid i roadracingträsket (vilket är några år sen nu) använde vi bla eloxerad skruv från Poggipolini i 7075 Alu som klarade att ersätta stålskruv i nästan alla lägen, annars var det titan som gällde. Hittar dock ingen levertör av dessa nu.

Kom nu med några bra butik/leverantörs-förslag och inte kommentarer om att grammen bör bantas på cyklisten istället ;-)
Har faktiskt rensat bort åtskilligt kg på kroppen under hösten, så detta är min lilla bonus.

Mvh / Lars

Aluminiumskruv
Kan det här vara nå't för herrskapet?

<http://www.kvickmc.se/poggipolini1.htm>

De borde iaf kunna hjälpa er på traven. =)

[edit]
Hittade ett annat ställe också:
<http://www.karls-racingteknik.se/>

Väl bekomme!

/Per

Post Edited (03-12-17 17:20)

Aluminiumskruv
Ursäkta en som undrar, men hur många skruvar sitter det på cykeln och hur många gram sparar du i totalvikt om du byter de som går att byta? :-)

Titan kan jag förstå, för det är starkt, men alu? En skruv som går av när man minst anar det, det kan sluta med katastrof i skogen...

/Leo

Aluminiumskruv
Mina skivnav har förutom de sex skruvarna till skivan ytterligare fyra skruvar som håller skivfästet så det blir mycket stål.

Har svårt att tro skivskruvarna måste vara i stål.
Vinner nästan ingenting, men för skoj skull letar jag efter aluskruvar.

Aluminiumskruv
Så särskilt starkt är inte titan, det är ungefär mittemellan stål och alu.
(Nu hittar jag ingen länk, men det kan säkert ngn annan fixa)

De flesta delar på en cykel är ju dimensionerade för att göras i stål, och det är ju inte ovanligt att även ståldelarna går sönder.
Hur kul är det då med aluskruvar?
I styret, sadelstolpen, sadelklämman, osv osv.

Vissa skruvar kan man väl byta utan att 'chansa' för mycket:
växelvajrar + andra skruvar i växeln
bromsvajrar, men man får hoppas att inte båda går sönder samtidigt.....
och några till

Men, precis som Leo skrev:
hur många skruvar är det fråga om?
och hur många gram är det fråga om?

/Håkan

Aluminiumskruv
Titangurun Mr. Gary Helfrich gillar inte alls skruvar i titan och inte heller titan i vevlageraxlar, ekrar eller kedjor. Däremot i ramrör...

På Googles intressegrupper (rec.bicycles.tech) är det mycket intressant att läsa vad "de stora pojkarna" skrivit. I gamla arkiv hittar man inlägg från skribenter som Helfrich (Merlin, Arctos Machine), Scot Nicol (Ibis), Keith Bontrager (Bontrager) et al.

SRP gjorde/gör tydligen bra skruvar i titan (inte bara skruvar i titan). De är också de enda jag känner till som licensierade Shimanos Hyperglide och gjorde en full titanversion av Shimanos kassett, som faktiskt funkade lika bra som en vanlig. Skulle jag lägga pengar på lätta skruvar hade jag köpt SRP då de har funnits i många år och tydligen kan sin sak.

<http://www.srp-usa.com/>

Det är ju inte många gram man tjänar, men det är ju ett statement att ha sådana prylar, liksom att äga exklusiva klockor, kläder, bilar etc. Skruvar i ti eller alu är ju också ganska diskreta (ingen i allmänhet och medelsvensson i synnerhet ser skillnad på en SRP skruv vs en standard i stål) så det bör inte reta upp gemene man i Svedala heller. Har man råd så - varför inte?

Edit: enligt SRP kan man tydligen tjäna en hel del vikt ändå, upp till ett halvt lbs (227 gram) beroende på vad som satt på innan. Rätt mycket skruvvikt faktiskt.

Post Edited (03-12-17 23:46)

Aluminiumskruv
Vissa grejor på cykeln skruvas med fördel fast med nylonskruv - DET är lätt... Just nu kommer jag bara på flaskstället, men det finns säkert andra platser där det platsar med nylonskruv.

Aluminiumskruv
Att ha aluskruvar till bromsskivan kan väl inte vara så vettigt?
Aluminium är ju mjukt, och då lär det vara lätt att skjuva av dom. Skruvarna ska ju hålla emot hela ekipagets vikt. Jag har två aluminiumskruvar på en av mina hojar. Dom sitter i flaskställsfästet för att det inte ska vara två hål rakt in i ramen.

Aluminiumskruv
Tack för alla tips !
Helt riktigt finns det ställen där man kanske inte vill chansa på att använda alu-skruv, men då talar jag för det mesta om skruvar som man ofta skruvar av / på.

Har kört med aluskruv i skivan och till bromsok i många år utan problem.
Kan också berätta att bakdrevet på en fullkittad 150 Hk roadracing superbike, redan för 10 år sedan kunde sitta med 5 st M8 Aluskruv !

För mountainbiken är det, helt ärligt, mest för syns skull och för känslan av att ha lättast möjliga grejor. Många intjänade gram blir det nog egentligen inte. På en motorcykel blev det däremot flera kg.

Mvh / Lars

Aluminiumskruv
Troligen finns det en hel del vikt att tjäna in på att ha aluskruvar, men för att det ska märkas borde nog alla behöva bytas ut. Sen att det går att piffa upp hojen med lite olika färger ger den en lite personlig prägel. Höll på med sånt på min gamla Cannondale, men nu orkar jag inte hålla på... =)

Det är helt uppenbart att du litar på alu, och är det väl bara att köra? =D

Poggipolini köpte jag på ECI i björkhagen för ca 9 år sen, dom kanske har dom kvar? Annars kanske MC-butiker har? Iofs kanske dom inte har så små...

/T

Aluminiumskruv
Om konstruktionen som sådan tillåter att aluskruvar används så skulle jag lita på det. Mao om det tex är klackar i konstruktionen som tar upp kraften och skruvarna bara håller det på plats. Fördelen med titan gentemot alu är väl töjningen av materialet innan det går av.... Men å andra sidan så är väl tex skruvarna till skivbromsarna inte av något superdupersexualdeluxematerial heller.

Aluminiumskruv
Ett brett sortiment av Aluminium & titan skruv från Poggipolini Italien finns hos Kvick M.C. direktlänk till butiken är www.kvickmc.se/shop för teknisk information om material och skruvar finns en komplett katalog i PDF att ladda hem www.kvickmc.se/poggipolini.htm .

Aluminiumskruv
Agent och leverantör för Poggipolini sortimentet i Norden är Kvick M.C. www.kvickmc.se/poggipolini.htm

Tillbaka
Topp