Den stora tråden om 32-tummare

Jag postar just den, men på tanken om proportionerna varje lvg hoj i XL och XXL fortjänar platsen i fula hojar tråden. Skaffa större hjul brors
1789163290359.webp

MTB: it is the first World Championship won with a bike equipped with 32-inch wheels. Seewald achieved this on the KTM dual suspension prototype that we had already seen in competition.

MTB: it is the first World Championship won with a bike equipped with 32-inch wheels. Seewald achieved this on the KTM dual suspension prototype that we had already seen in competition.
Nu krävs det bara en första backflip på 32:a, corkscrew tuck no hander, 360 barspin och en del bilder med glada bikepackers. Många positiva reviews. Till slut glömmer man att dem är irriterande för att det blir en till paralella nya normala.

Spoiler: det kommer att hända.

Jag förstår att man kan bli irriterad över alla nya standards men jag hänger inte med på hur man kan vara så hysteriskt pro-32. Om man påstår att 29'' är snudd på borta 2026 får man nog räkna med att bli hånad.

Quarry Rage Bait är rätt tjusig.
Screenshot 2026-09-14 20.23.48.webp

Jobbat med sponsring inom idrott på absolut högsta nivå. Forumets generella uppfattning i frågan om ”tvång”, ”måste säga” och ”reklam” etc, stämmer inte med verkligheten.

Ungefär som uppfattningen om lager, även den har ibland varit helt skev.

Men nu tar vi helg.

Blir vekare hjul om inte naven utvecklas till mega high flange och den nya standarden 190 width special(obs finns inte än)
Byxbranschen borde få ett uppsving då alla under 190 kommer få byta brallor betydligt oftare.
Risken är att pizzaväxlarna kommer bli ännu större nu när tillverkarna inser att det är för långt till marken(sämre försäljning).

Men 32 måste provas. På snabba sträckor utan tech&sväng bör det vara snabbare. För att inte tala om pendlarräser där skulle man ha en 32a

Jobbat med sponsring inom idrott på absolut högsta nivå. Forumets generella uppfattning i frågan om ”tvång”, ”måste säga” och ”reklam” etc, stämmer inte med verkligheten.

Ungefär som uppfattningen om lager, även den har ibland varit helt skev.

Men nu tar vi helg.
Jo, tack jag vet. Jag är sponsrad av Puma men de gör pissiga skor så självklart har de inga problem med att jag springer i Nike

Många som inte jobbat med sponsring som inte fattar hur det funkar

Jo, tack jag vet. Jag är sponsrad av Puma men de gör pissiga skor så självklart har de inga problem med att jag springer i Nike

Många som inte jobbat med sponsring som inte fattar hur det funkar
Förutom att den som kör på en 29” Trek kommer nu köra på en 32” Trek. Det är en verktyg.

Herregud… om jag lät som dig under mina dagar på PB, skäms jag ordentligt.

Förutom att den som kör på en 29” Trek kommer nu köra på en 32” Trek. Det är en verktyg.

Herregud… om jag lät som dig under mina dagar på PB, skäms jag ordentligt.
Ni tjatar och tjatar. Vi skojar bara lite med er.
att folk berättar att de jobbat med sponsring och minsann vet hur det funkar imponerar knappast på nån. Vi vet också. Vi har sett folk tävla med tejpade logos. Det var det jag skojade om.

Är man på team "det finns knappt några xc 29or kvar 2026" så får man nog räkna med att det skojas lite.

Tror ni att hjulen blir svagare/känsligare med längre ekrar?
De olika ekersorterna är känsliga respektive starka på olika sätt. Det blir mer svikt i en metalleker ju längre den är. Men det går att kompensera med olika härdning, valsning och tjocklek, för att inte ens tala om superstarka kolfiberekrar, samt de "nya" snör/trådekrarna, är tydligen ännu flexiblare, men superlätta.

Lite generellt nedan.

Eker tillverkad i:
Metall - Stark, inte känslig för vassa föremål
Kolfiber - Jättestark i längdrikting, känslig för punktbelastning
Polymer/"snören" - Jättestark, flexar, känslig för vassa föremål

Tillbaka
Topp