AM-hoj som tål lite misshandel?

Matthias87

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle sälja av DH-riggen nu och skaffa en AM-hoj ist. Känns inte värt att ha kvar hojen när man bor inte bor nära några större berg.

Hojen jag letar efter ska funka finfint på XC-rundor, men även för DH och lite större grejer som dropp och hopp osv osv. Väger runt 85kg om det spelar någon roll.

Har hittat en Commencal Meta 6, vad tror ni om den hojen?
Eller Focus Buster? Har en polare som kan fixa en sån för ett sjysst pris nämligen.

Det är nog bättre att sikta in sig på en freeridehoj som funkar för lite XC-rundor. Har själv kört runt på en Santa Cruz Bullit i sju år, den verkar tåla allt och funkar även i skogen här hemma. Hellre lite mer överdimensionerad cykel som håller än en som viker sig vid ett dropp...

/Leo

En hoj som viker sig för dropp vill jag inte ha nej. Men tror du verkligen Meta 6:an eller Focusen gör det? Dem ser rätt stabila ut ändå.

Jag kör en Transition Bottlerocket, se till o fixa en luftdämp till den så rockar den ALLT!
Sjukt ballanserad ram som klarar mycket stryk och min misshandel när de lutar nedför på AM turerna...

Hehe.

Jag kör faktiskt en Reign X med Totem Solo Air, den gör det mesta men är inte bäst på något. Förutom att ha jäkla kul då =)

Den är tungt byggd, håller för allt och krånglar aldrig.

//K

Lagom överbyggd är nyckeln, du behöver inte en FR-cykel för det du beskriver.

Vill du ha lite extra beef men ändå trampförmåga låter Meta 6 som ett rätt bra val tycker jag. Titta också på Orange Blood (riktigt tuff bushoj).

Om pengar inte är något problem skulle jag nog välja Santa Cruz Nomad...

Men annars så funkar Canyon Torque eller Torque ES mycket fint. http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=1772
Körde den i en alpvecka i somras och det räckte gott för mig. Hängde nästan på de DH-åkare jag följde efter. Men den funkar samtidigt fint som XC-lok. Den är lite tung jämfört med renoldad XC-räcer.. men en sådan funkar inte i alpmiljö om det går utför..

0range skrev:
-------------------------------------------------------
> BFe säger jag bara.

Det finns dock de som anser att den är lite kortslagig bak :p

Matthias87 skrev:
> Vad tror folk om SX Trail? Eller är den ett
> helvete att släpa runt på i skogen?

Vet inte vad den ramen väger men bygget borde väl inte behöva bli så tung med rätt komponenter i övrigt? Som jämförelse kan du ju ha med i åtanke att vi är några stycken som rullar runt i gbg på 16-17 kilos hojar och vissa (läs Leo) tar sig faktiskt fram rätt så snabbt ;)

En röst till på Reign (med eller utan X). Kanske till och med senaste Trance X? http://www.mtbr.com/cat/bikes/xc-suspensio/giant/trance-x1/PRD_417776_1526crx.aspx

giant_2010_trance_x_advanced_sl_full_view_600.jpg

pow skrev:
> 0range skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > BFe säger jag bara.
>
> Det finns dock de som anser att den är lite
> kortslagig bak :p

Och ?? ;)

Kan ju bara slå ett slag för min egen hoj. En GT Sanction 1.0 Grym cykel i min mening, ett litet plus är ju att den inte är så vanlig som alla Santa cruz och alla andra svensson hojar ;)

Var ute en sväng i Delsjö terrängen i helgen (XC) funkar kanon plus att den bygger rejält med benmuskler. I varje fall mer än en fullblods räser, något som inte jag vill ha.
Jag har även varit en sväng i Hafjell med den, och det var inte hojen som satte gränserna... Allt detta paketerat i ca 14 kilo (drygt).

DSC_0367.jpg ht=482

Jag rullar på en meta 6. Jag kör ingen xc eller överhuvudtaget på platten med den, bara massa nerför. Än så länge har den hållt ihop för båda Åre och Gesunda. Finns nog ingen direkt anledning att vara orolig för att den inte ska klara av lite freeride.

Slobby skrev:
> Kan ju bara slå ett slag för min egen hoj. En GT
> Sanction 1.0 Grym cykel i min mening, ett litet
> plus är ju att den inte är så vanlig som alla
> Santa cruz och alla andra svensson hojar ;)
>
> Var ute en sväng i Delsjö terrängen i helgen
> (XC) funkar kanon plus att den bygger rejält med
> benmuskler. I varje fall mer än en fullblods
> räser, något som inte jag vill ha.
> Jag har även varit en sväng i Hafjell med den,
> och det var inte hojen som satte gränserna...
> Allt detta paketerat i ca 14 kilo (drygt).
>

Rå hoj.

Finns ju även AM-hardtails. Nicolai gör hårda sådana. Men dyra. Fast det finns ju fler tillverkare. Kanske en i titan? Sunn har bl.a. en sådan.

Eftersom man många slår ett slag för sina egna hojar så tänker jag göra det också. Transition Covert v2 med en RS Lyrik där fram. Skoj skoj hoj som är snabb utför och kan ta massa skit.

Bilagor

• 2044 (2).JPG
    2044 (2).JPG
    90.5 KB · Besök: 30
Jag kör en Marin Quake -07 som AM-hoj, även om jag skulle vilja ha något lättare och lite större nu när det inte går så mkt utför längre... Funkar för mer utför än de andra som brukar rekommenderas och länkagekonstruktionen är mkt antigung. Annars en Marin Attack trail. Den ska tåla en hel del... Ska kanske själv köpa en genom marinbikes.se

Är pengar inget problem röstar jag på en Nomad av kolplast med en fox 36 @ 180mm.

Cuprinol skrev:
> Jag kör en Marin Quake -07 som AM-hoj, även om
> jag skulle vilja ha något lättare och lite
> större nu när det inte går så mkt utför
> längre... Funkar för mer utför än de andra som
> brukar rekommenderas och länkagekonstruktionen
> är mkt antigung. Annars en Marin Attack trail.
> Den ska tåla en hel del... Ska kanske själv
> köpa en genom marinbikes.se
>
> Är pengar inget problem röstar jag på en Nomad
> av kolplast med en fox 36 @ 180mm.

Släng på ett styrlager där man kan ändra styrvinkeln så är den riktigt kul! =)

//K

mikaeljc skrev:
> Vad tror folk om nya Scott Genius LT?

Den tal nog ganska mycket stryk! Jag kor pa en Genius -08. Den har inte klagat annu och jag smiskar den rejalt nagra dar i veckan pa bergen i North Shore (Vancouver) :)

Dock sa ar det val inte nodvandigt med LT om man inte ska vinna nagra race dvs. Den vanliga modellen duger ju utmarkt.

Kan ju tillagga att 2008 modellen har 130mm slag och jag skulle inte saga nej till nagra cm till.. tror att nya Genius modellen ar riktigt skon!

tack för alla bra svar!

Har funderat en del och kommit fram till att hojen jag söker är nog mer åt FR-hållet. Alltså en FR-hoj som funkar okej til XC.

Erol skrev:
> Slobby skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan ju bara slå ett slag för min egen hoj. En
> GT
> > Sanction 1.0 Grym cykel i min mening, ett litet
> > plus är ju att den inte är så vanlig som
> alla
> > Santa cruz och alla andra svensson hojar ;)
> >
> > Var ute en sväng i Delsjö terrängen i helgen
> > (XC) funkar kanon plus att den bygger rejält
> med
> > benmuskler. I varje fall mer än en fullblods
> > räser, något som inte jag vill ha.
> > Jag har även varit en sväng i Hafjell med
> den,
> > och det var inte hojen som satte gränserna...
> > Allt detta paketerat i ca 14 kilo (drygt).
> >
>
> Rå hoj.

Du har god smak... det gillar jag ;)

Tillbaka
Topp