[AM] Rock Shox släpper ny Pike

Westman

Aktiv medlem
Tio år efter den klassiska Pike släpper de en uppdaterad variant. Ursprungsvarianten hade 140mm slag, 32mm innerben och 20mm axel. Vikt 2-2.5 kg beroende på fjäder och modell.

Den nya varianten har 140 (29)-160 (26)mm slag, 35 mm innerben, är bara luftdämpad, väger 1838 g (160) och kommer enbart med 15 mm axel. Priset $980 - $1085 USD indikerar väl att den kommer kosta runt 9 papp i Europa dock, så prisvärd som den gamla kan man nog skippa..

p4pb9393357.jpg

p5pb9393344.jpg

http://www.pinkbike.com/news/RockShox-Pike-2014-ridden.html

Personliga kommenarer:
+ Väldigt lätt
+ enkelt att tunea hur progressiv man vill ha den
- icke justerbar högfartskomp
- 15 mm fram, varför inte 20? På en 160-hoj vill man ju kunna sätta dit rejäla hjul..
- ser ut att bli dyrare än en BOS Deville..

Jag är/var väldigt nöjd med Pike'n som sitter på min Pitch. Men det här verkar ju vara en fräsigare variant. Synd att den verkar bli svinigt dyr men ändå förhållandevis enkel vad gäller justeringsmöjligheter.

Och ja, 20mm känns väl som en självklarhet på en sån gaffel.

Undrar om det faktum att Rock Shox ägs av SRAM påverkar att det sitter XX1 på testhojjen...
Släpps i en 27.5 version också. 150mm/27.5 ser riktigt intressant ut för mitt nya AM-bygge.

Första året var PIKE extremt prisvärd, min PIKE SL var billig jämfört med andra gafflar på den tiden, den sitter fortfarande på min Reign och gör sitt jobb ännu.

Den har fått ny färg och sedan har jag bytt dust-seals en gång, verkar smått odödlig. Bryggan gjordes om på de senare versionerna då de tydligen kunde spricka om man gjorde 360:s mm. :)

När vi ändå pratar AM gafflar..just nu har jag rätt högt tryck i min 32 float för att jag tycker att den "dyker" för mkt när jag bromsar och specielt när jag bromsar i stök och brant. Men jag tycker att den är lite hård för tillfället.

Några fingervisningar på hur jag optimerar justeringen?

Det stämmer, Sektor är "samma" gaffel som gamla Pike, fast med lite billigare (tyngre) material. Riktigt prisvärd gaffel!

Mendel skrev:
-------------------------------------------------------
> När vi ändå pratar AM gafflar..just nu har jag
> rätt högt tryck i min 32 float för att jag
> tycker att den "dyker" för mkt när jag bromsar
> och specielt när jag bromsar i stök och brant.
> Men jag tycker att den är lite hård för
> tillfället.
>
> Några fingervisningar på hur jag optimerar
> justeringen?

Vilken modell har du, R, RC2 eller RLC? Om du har någon av de två senare så kan du justera lågfartskompressionen (C) vilket är det du är ute efter. Minska då lufttrycket igen och vrid istället på C-ratten tills bromsdyket försvinner.

Bara 15 mm och tapered känns lite som en miss. Så även högfartskomp som tidigare nämnt. Antar att de måste särskilja den från Lyrik. Snygg är den i alla fall.

Hade hellre sett den med stål- eller titanfjäder, 20mm axel och en vikt under 2kg. Dvs ett lite styvare alternativ till MZ 44 RC3 som inte längre säljs. Får väl satsa på att bygga ihop en hybrid av Revelation med fjäderenhet från Sektor eller Pike den dagen jag behöver ny gaffel. Men det hade inte varit fel med 34 eller 35mm innerben.

/David

Imponerande vikt! Verkar vara ett helt nytt dämpsystem i den dyrare varianten, och på bilden där den är isärplockad på pinkbike kan man ana en massa shims vid returenheten. En riktig shimsad returkrets vore ju bra skit!

15mm axel har jag gnällt nog på, så det orkar jag inte ens säga något om...suck

Jag fick sjukt jag vill ha begär på den här. Den lär ju slå min nuvarande fox 34 med hästlängder.

Det måste väl vara ett försök till snabbt svar på fox 34:an, RCT3 säger väl allt. Jag tippar att det här kommer bli en riktigt bra gaffel på en stigcykel som gillar höga farter. Till sommaren 2014 kommer det förmodligen finnas fler varianter och kanske en lite lättare lyrik att köpa.

Tyvärr kommer väl jag bli en sucker och köra 2014 redan 2013:(

Det här med 15 mm har jag kommit över för länge sen:)

Westman, marran, mfl vad är främsta orsaken till att ni ogillar 15mm? Att det är ytterligare en standard eller att det inte skulle vara styvt nog?

Att jag själv hellre hade sett Pike med 20mm-axel beror främst på vad jag har för hjul hemma, men med Hope-nav så är det ju enkelt att speca om.

Enligt tyska Bike (12/2012) så är det ju ingen större skillnad mellan Fox 34 och Fox 36 som både har olika diameter på ben och axel. Tabell från tidningen där Fox Talas jämförs.

Innerbensdiameter (mm)323436
Vikt (g) 178820242166
"Bromsstyvhet" (Nm/grad) 194,2243,3239,5
Vridstyvhet (Nm/grad)20,524,926,9
Slaglängd (mm)150-121 161-121 160-123
Axeldiameter (mm)151520

/David

Mest för att det är "ännu en standard" och något av ett monument över hur fuckad branschen är.

\begin{sur gubbe}
Min tolkning av vad som hände:
Det finns en utmärkt fungerande standard, 20mm, som har funnits jättelänge. Fox kommer på att de vill göra en vettig QR-axel när genomgående axlar börjar bli poppis på stighojar och inte bara dh. Problemet är bara att värsta konkurrenten SRAM/RockShox äger standarden Maxle (som ju fungerar skitbra, är välbeprövad osv). Istället för att göra som t.ex. Magura och vackert köpa en licens (Det kan också vara så att SRAM inte ville sälja en, det vet vi inte) så ringer Fox bästa polaren Shimano, som de redan brukar bundlas med på OEM-marknaden.

Klart Shimano är sugna på att hitta på en konkurrerande standard, hellre än att SRAM får mer pengar i kassan. Resultatet: QR15, i princip samma som 20mm fast kanske lite lättare. Å andra sidan är det även mindre styvt, det är tyvärr ett oomkullrunkeligt mekaniskt faktum.

Sen är det bara att sätta igång marknadsföringsmaskinerna (och mtb-pressen som sitter i deras knä, man vill ju inte sluta få inbjudningar till glassiga press-event), pumpa ut en massa 15mm på OEM-marknaden så man når kritisk massa och folk börjar faktiskt tro att 15mm behövs. Mavic och andra hoppar givetvis på, OEM-marknaden är för viktig för att släppa.

Vips så har man till slut tvingar till och med RockShox/SRAM att plocka fram en egen 15mm-axel för att inte helt tappa taget om den viktiga och växande trail/AM-marknaden. I ett slag så har man bränt en jävla massa pengar på nya verktyg, R&D, formar och marknadsföring för att lansera något som i grunden inte ens behövdes, istället för att göra något vettigt.

Extra gnällig blir jag för att jag ser detta hända hela tiden, om och om igen, och marknaden och pressen köper det gång på gång. Ibland knotas det lite i pressen, men aldrig så mycket att det faktiskt får genomslag, man vill ju inte sätta sig på tvären.

\end{sur gubbe}

Därför tycker jag det är skönt när t.ex. Westie som representerar Happy öppet gnäller på t.ex. 15mm och annat trams.

Sen att en specifik gaffel (Fox 34 resp 36) råkar vara lika styv fast dimensionerna är olika säger inte så himla mycket tycker jag, mer än om hur Fox har valt dimensioneringen och väggthocklekar. Det är svårt att komma runt att ett rör på 36mm kommer vara styvare än ett med samma vikt fast 34mm diameter om de är gjorda i samma metall.

Senast ändrad:
+1 på marran.

Det kan dessutom vara riktigt frustrerande att inte kunna byta hjul mellan sina cyklar hur som helst bara för att ena har 15mm och andra 20mm.

Det sjuka är att man kan ta patent på en axel med ett visst mått? OK att man inte får kopiera Maxle rakt av men man borde ju kunna göra 20mm axlar utan att behöva betala licenspengar?

marran skrev:
> Därför tycker jag det är skönt när t.ex.
> Westie som representerar Happy öppet gnäller på
> t.ex. 15mm och annat trams.

Riktig cykeljournalistik - inte smygmarknadsföring.
Keep up Westie!

42Hz skrev:
> Det sjuka är att man kan ta patent på en axel
> med ett visst mått? OK att man inte får kopiera
> Maxle rakt av men man borde ju kunna göra 20mm
> axlar utan att behöva betala licenspengar?

Jag tror inte de har patent på 20mm axeln som sådan. Den sitter ju på "alla" dh-gafflar.
Däremot kanske de har patent på expanderande 20mm-axel skulle jag kunna tänka mig, eftersom det bara finns i RS-smak. Alla andra kör ju med ngn form av pinch bolts eller motsvarande snabbkopplingar på ytterbenen.

Har funderar lite mer kring positioneringen av nya Pike. Den är ju lika dyr som Lyrik, och har nästan lika mkt slag. Den verkar dock lättare, samtidigt som de dissat högfartskompen och satt dit en låsfunktion. Alltså verkar det vara en direkt konkurrent till Fox 34, i det nya hittepå-segmentet där AM och Enduro inte längre ska vara samma hoj..

Ser man det negativt så vill cykelbranschen att man ska ha en 140-160-hoj för skogen, med marginellt lättare prylar, och en 160-170-hoj för enduro-rejs, med marginellt tyngre prylar.
Ser man det positivt så kan man ju nu välja om man vill vikta sin kompromiss åt ena eller andra ändan av AM-segmentet.

Fast jag tycker fortfarande det ser lite trångt ut mellan Revelation/Sektor (150, 15 mm) och Lyrik (160-170, 20 mm) för att verkligen behöva stoppa in en till gaffel där. På 29er-sidan är det dock lite kul att RS släpper ett styvt, långslagigt chassi.

soderblom: jag känner som marran. 20mm är en etablerad standard som fungerar väl, att då införa en till (15) som inte erbjuder några fördelar jämfört med 20 gör det bara sämre för oss konsumenter som sitter med redan inköpta prylar som inte blir kompatibla, respektive behöver köpa fler adaptrar.

ersod skrev:
> marran skrev:
> > Därför tycker jag det är skönt när t.ex.
> > Westie som representerar Happy öppet gnäller
> på
> > t.ex. 15mm och annat trams.
>
> Riktig cykeljournalistik - inte
> smygmarknadsföring.
> Keep up Westie!

Tack, jag försöker skriva det som jag ser det helt enkelt. :)

marran skrev:
> Mest för att det är "ännu en standard" och
> något av ett monument över hur fuckad branschen
> är.
>
> \begin{sur gubbe}
> Min tolkning av vad som hände:
> Det finns en utmärkt fungerande standard, 20mm,
> som har funnits jättelänge. Fox kommer på att
> de vill göra en vettig QR-axel när genomgående
> axlar börjar bli poppis på stighojar och inte
> bara dh. Problemet är bara att värsta
> konkurrenten SRAM/RockShox äger standarden Maxle
> (som ju fungerar skitbra, är välbeprövad osv).
> Istället för att göra som t.ex. Magura och
> vackert köpa en licens (Det kan också vara så
> att SRAM inte ville sälja en, det vet vi inte)
> så ringer Fox bästa polaren Shimano, som de
> redan brukar bundlas med på OEM-marknaden.
>
> Klart Shimano är sugna på att hitta på en
> konkurrerande standard, hellre än att SRAM får
> mer pengar i kassan. Resultatet: QR15, i princip
> samma som 20mm fast kanske lite lättare. Å andra
> sidan är det även mindre styvt, det är tyvärr
> ett oomkullrunkeligt mekaniskt faktum.
>
> Sen är det bara att sätta igång
> marknadsföringsmaskinerna (och mtb-pressen som
> sitter i deras knä, man vill ju inte sluta få
> inbjudningar till glassiga press-event), pumpa ut
> en massa 15mm på OEM-marknaden så man når
> kritisk massa och folk börjar faktiskt tro att
> 15mm behövs. Mavic och andra hoppar givetvis på,
> OEM-marknaden är för viktig för att släppa.
>
> Vips så har man till slut tvingar till och med
> RockShox/SRAM att plocka fram en egen 15mm-axel
> för att inte helt tappa taget om den viktiga och
> växande trail/AM-marknaden. I ett slag så har
> man bränt en jävla massa pengar på nya verktyg,
> R&D, formar och marknadsföring för att lansera
> något som i grunden inte ens behövdes, istället
> för att göra något vettigt.
>
> Extra gnällig blir jag för att jag ser detta
> hända hela tiden, om och om igen, och marknaden
> och pressen köper det gång på gång. Ibland
> knotas det lite i pressen, men aldrig så mycket
> att det faktiskt får genomslag, man vill ju inte
> sätta sig på tvären.
>
> \end{sur gubbe}
>
> Därför tycker jag det är skönt när t.ex.
> Westie som representerar Happy öppet gnäller på
> t.ex. 15mm och annat trams.
>
> Sen att en specifik gaffel (Fox 34 resp 36) råkar
> vara lika styv fast dimensionerna är olika säger
> inte så himla mycket tycker jag, mer än om hur
> Fox har valt dimensioneringen och väggthocklekar.
> Det är svårt att komma runt att ett rör på
> 36mm kommer vara styvare än ett med samma vikt
> fast 34mm diameter om de är gjorda i samma
> metall.

Fast om det nu var så att SRAM ville ha licenspengar från alla andra tillverkare så var det ingen fungerande standard, eller rättare sagt, de förstörde den för att ta licenspengar från oss konsumenter . Löjligt att ta licenspengar på en QR eller vad det nu var för strunt.
Bra förklarat men jag förstår inte hur du kommer till slutsatsen att alla andra gaffeltillverkare ska betala licenspengar till SRAM ?!
Om det du säger stämmer ska jag nog skaffa en Marzocchi nästa gång.

plåtburken skrev:
>
> Fast om det nu var så att SRAM ville ha
> licenspengar från alla andra tillverkare så var
> det ingen fungerande standard, eller rättare
> sagt, de förstörde den för att ta licenspengar
> från oss konsumenter . Löjligt att ta
> licenspengar på en QR eller vad det nu var för
> strunt.
> Bra förklarat men jag förstår inte hur du
> kommer till slutsatsen att alla andra
> gaffeltillverkare ska betala licenspengar till
> SRAM ?!
> Om det du säger stämmer ska jag nog skaffa en
> Marzocchi nästa gång.

Standarden är fortfarande utmärkt, det är bara den smidiga snabbkopplingen som SRAM har paxat. Andra lösningar funkar utmärkt, t.ex. den som Fox kör på 36-chassiet och den Bos använder på Deville.

Någon som vet när den kommer?

på actionsports.de står det att Pike RCT3 26" Solo Air kostar 660 euro vilket blir ca 5700Sek, låter ganska bra tycker jag. Finns inte i lager dock. Stämmer det så är det betydligt billigare en Bos Deville.

Tillbaka
Topp