amatör. Yosemite Hybrid 28"

Hallå allihopa.
Har precis skaffat mig en billig Biltema hybridcykel att ha till/från jobbet och när jag geocachar lite.
Tänkte kolla med er kunniga om hur stora däck man kan ha på den?
Sitter vanliga smala däck på nu och skulle vilja ha lite grövre skogsdäck eller liknande.
Tips på snyggare skärmar med och andra grejer att hotta den med? ;)

Är som sagt nybörjare på dett, därav "feltema" cykeln :)
Får bli någon bättre i framtiden.

Trevlig helg!

Bilagor

• 20150211_155224.jpg
    20150211_155224.jpg
    85.4 KB · Besök: 703
Åk till Biltema, be dom visa vilka däck som passar och välj det med mest mönster. Ska du Geocacha skulle åtminstone jag behålla nuvarande uppsättning av tre enkla anledningar:

1. Cacharna ligger ofta med långa avstånd mellan och transporterna sker ofta på väg.
2. Letandet på plats sker till fots.
3. Dom gångerna du ska färdas till skogs längs en stig räcker det inte med ett par kralligare däck.

Köp en mobilhållare och ett reservbatteri. Annars är det väl bara att ut och rulla!

#tftc #gc

Däcken ser ut att fylla skärmarna rätt bra.
Vad är det för däckdimension på den (läs siffrorna på sidan av däcket)?

Biltemas däck brukar inte hissas till skyarna så kanske är det fel plats att köpa nya på. Kanske kan en däckuppgradering bättra på både rull och grepp. Har du på allvar tänkt ge dig ut på en stig kan CX-däck vara ett alternativ.

Bra, lätta och lättrullade däck är dock sällan billiga.

Att hotta cykeln i övrigt känns helt onödigt.

Vilka däck sitter på nu? Är det biltemas egna är vilket byte som helst att föredra, biltema samarbetar med Familjen Flinta.
Varför tänker du skogsdäck? Du klarar motionsspår o lätta stigar med vilka däck o vilken cykel som helst, den där blir inte bättre i skogen bara sämre på vägen. Jag har genat genom skogen på mina kojak.

Lägg inte en spänn på att customisera den hojen. Tids nog kommer du förmodligen att få byta vevlager, ekrar, kedja, hjullager mm om du förvarar den utomhus mycket. Det brukar bli så på billiga hojar.

Håller med flera av föregående talare, Biltemas däck är inte bra. Särskilt inte när man väger deras pris mot vad du får märkesdäck för via Tyskland. Även det sämsta av Continentals eller Schwalbes märkesdäck är, vågar jag lova, bättre än det bästa av biltemas hårdplastpuckar. En billig investering som kommer höja cykelglädjen markant.

Men har du fortfarande öppet köp på Biltemahojjen skulle jag nog hellre rekommendera den här, Kona Dew, från Wiggle för 3200 :-, dvs bara 700 kr mer än för Biltemahybriden. (Därmed inte sagt att du inte kan cykla med glädje, även på en Yosemite).

http://www.wiggle.se/kona-dew-2014/

*EDIT* Continental var det som tidigare bike-components-länk länkade till.

Senast ändrad:
Bongo skrev:
-------------------------------------------------------
> Som Dew-ägare är jag inte helt säker på att
> Kona är ett så mycket bättre köp...

Eftersom Konan kontra Yosemiten har a-headset istället för gängad styrstam? Kassett istället för frihjulskrans? 6061 aluram istället för 7005? Väger 11,9 kg istället för 13, (trots trippelklinga)? Eller för att den levereras besatt av onda andar då den tillverkas på en gammal indiankyrkogård?

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike skrev:
-------------------------------------------------------
> Bongo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som Dew-ägare är jag inte helt säker på att
> > Kona är ett så mycket bättre köp...
>
> Eftersom Konan kontra Yosemiten har a-headset
> istället för gängad styrstam? Kassett istället