Ammoniak-lukt efter träning?

Daniel_E

Ny medlem
Efter ett hårt träningspass brukar det lukta ganska kraftigt av ammoniak av mig. Så starkt att det sticker lite i näsan faktiskt. Nu undrar jag vilken kroppslig process som genererar detta och huruvida det är negativt eller positivt för mig(*). Nån som vet eller tror sig veta?

(*) Jag kämpar med att gå ner i vikt och ligger därför på ett kaloriunderskott på 2000-5000 kcal per vecka ungefär. Målet är att tappa vikt utan att förlora alltför mycket muskelmassa. För att säkerställa detta ser jag till att käka en varierad men ganska kalorifattig kost, och plussa på med extra protein i form av kaseinpulver (Fairings Sloow Protein) utblandat i mjölk efter de flesta träningarna. Jag tränar 4-5 gånger i veckan, mest MTB och innebandy med nån enstaka löprunda ibland.

/Daniel Eriksson

Det är kroppens slaggprodukter du svettas ut, helt normalt. Se till att dricka mycket vätska under och efter passet. Ät inget stadigt 2 timmar innan träningen, men det visste du säkert.
Kan också, av egen erfarenhet, erkänna att när jag var yngre så tränade jag ibland bakfull = då stank man ännu mer. Troligtvis pga uttorkning och att ättikasyran ökar i blodet av alkohol.

Kan inte hundra men är inte ammniaklukt ett tacken på att man fått i sig för lite kolhydrater och kroppen bildar något som heter ketos .Kolla på ketos på goggle.

Då luktar man ur munnen väl, och det är efter mycket kraftigt arbete under stark näringsbrist då kroppen förbränner muskler, om jag inte minns fel. Kan upplevas under mycket krävande militärövningar t.ex.

Fick det berättat för mig samma sak som notrix säger. Om man blir att lukta ammoniak så har man vätskat upp för dåligt innan eller fått i sig för lite vätska under själva träningen. Har märkt av detta själv när jag tränar också. Vet dock inte om det är något mer som spelar in i det hela.

mvh

Daniel_E skrev:
-------------------------------------------------------
> (*) Jag kämpar med att gå ner i vikt och ligger
> därför på ett kaloriunderskott på 2000-5000
> kcal per vecka ungefär. Målet är att tappa vikt
> utan att förlora alltför mycket muskelmassa.
> För att säkerställa detta ser jag till att
> käka en varierad men ganska kalorifattig kost,
> och plussa på med extra protein i form av
> kaseinpulver (Fairings Sloow Protein) utblandat i
> mjölk efter de flesta träningarna. Jag tränar
> 4-5 gånger i veckan, mest MTB och innebandy med
> nån enstaka löprunda ibland.

2000-5000kCal per vecka är ganska mycket om du samtidigt tränar hårt. ammoniakdoft är väl ett symtom på ketos, alltså att kroppen går in i svältläge och börjar bränna muskler istället för fett. inte riktigt vad du är ute efter antar jag.

Roger A och fredrikw har rätt
En kost som innehåller mycket lite kolhydrater kallas ketogen. De flesta celler i kroppen kan försörja sig på fett som energikälla, men hjärnan är beroende av glukos (kolhydrater). När kolhydratlagren är tömda i kroppen måste glukos ersättas med reservbränslet ketonkroppar (ketoner) som bildas från fria fettsyror. När det bildas mycket ketoner ansamlas de i blodet och sänker blodets pH-värde. Det benämns att man är i ketos.

fredrikw skrev:
> 2000-5000kCal per vecka är ganska mycket om du
> samtidigt tränar hårt. ammoniakdoft är väl ett
> symtom på ketos, alltså att kroppen går in i
> svältläge och börjar bränna muskler istället
> för fett. inte riktigt vad du är ute efter antar
> jag.

Alldeles riktigt, muskelnedbrytning är jag inte alls ute efter. Men minus 3500 kcal per vecka är väl det de flesta näringsnissar förespråkar som en långsiktigt fungerande kost för viktminskning (alltså runt -0.5 kg per vecka). Det är mot detta målet jag siktar generellt.

Sen är jag lite tveksam till om det verkligen kan vara så att kroppen försätts i ketos så snabbt som under ett träningspass. Visst, min diet fyller inte på glykogenlagren i maxfart, men jag kör ingen extrem diet så kolhydrater intas om än i något begränsad omfattning.

Jag vet med mig att jag är lite dålig på att dricka under mina träningspass. Nästa gång ska jag försöka trycka i mig extra vatten före och under passet för att se om det påverkqr lukten något.

Tack för alla svar!

/Daniel

Roger A skrev:
> Kan inte hundra men är inte ammniaklukt ett
> tacken på att man fått i sig för lite
> kolhydrater och kroppen bildar något som heter
> ketos .Kolla på ketos på goggle.

Efter ett flertal överlevnadskurser och överlevnadsövningar kan jag upplysa om att man inte luktar ammoniak då utan aceton...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketonkropp

kayaker skrev:
> Roger A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan inte hundra men är inte ammniaklukt ett
> > tacken på att man fått i sig för lite
> > kolhydrater och kroppen bildar något som heter
> > ketos .Kolla på ketos på goggle.
>
> Efter ett flertal överlevnadskurser och
> överlevnadsövningar kan jag upplysa om att man
> inte luktar ammoniak då utan aceton...
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Ketonkropp

Du har rätt kollade efter jag skrivit inlägget och aceton luktar man från munnen . Dumt att skriva något som man inte kollat riktigt men så skrev jag också att jag inte var 100 på om det var rätt .

Bogey skrev:
> Har för mig att man också kan få
> ammoniak-luktande svett om man har en kost
> innehållande mycket protein.

Precis. Mycket protein och för lite vatten = ammoniaklukt

Min sambo sa att jag luktade ammoniak ur munnen på kvällen efter Vasaloppet för några år sedan. Vätskeförlust sa hon vilket inte lät helt otroligt med tanke på vad jag gjort under dagen.... Jag hinkade i mig vatten innan jag gick och la mig men vaknade på morgonen med feber och med en puls på över hundra. Efter en dag med mycket mat, vätska och salt så var jag återställd.

Doktorns tips blir att du ska dricka mer vatten. :-)

Kroppen har en kolhydratsdepå som räcker i max 2 timmar vid konditionsträning och då förbränner kroppen både kohydrarter och fett. Sedan går kroppen över till att förbränna fett och proteiner. Vill man slippa att kroppen börjar förbränna proteiner, så bör man tillföra lite kolhydrarter under passet. Tex en banan eller likanade. Man behöver inte drick sportdryck eller äta Powerbars, för det blir lite i mesta laget om man vill gå ner i vikt. Men tillför lite kohydrarer under och efter passet. Kroppen förbränner ju fett hela tiden i alla fall.

Daniel_E skrev:

>
> (*) Jag kämpar med att gå ner i vikt och ligger
> därför på ett kaloriunderskott på 2000-5000
> kcal per vecka ungefär. Målet är att tappa vikt
> utan att förlora alltför mycket muskelmassa.
> För att säkerställa detta ser jag till att
> käka en varierad men ganska kalorifattig kost,
> och plussa på med extra protein i form av
> kaseinpulver (Fairings Sloow Protein) utblandat i
> mjölk efter de flesta träningarna. Jag tränar
> 4-5 gånger i veckan, mest MTB och innebandy med
> nån enstaka löprunda ibland.
>
> /Daniel Eriksson

En vän till mig som förut tävlade i bodybuilding använde sig av metod för att bränna fett som han rekommenderade till mig vid ett tillfälle.
Börja dagen med en kopp kaffe, ett äpple och gå ut och gå i rask takt i ca 30min.
Kaffet höjer kroppstempen lite samt gör att man blir lite pigg på morgonen, äpplet påbörjar matsmältningen och förbränningen. Då ett äpple innehåller mindre energi än kroppen behöver för att förbränna äpplet så tillför man inget, utan när man börjar gå och kroppens förbränning börjar så är det fettet som börjar förbrännas istället.
Detta var vad han använde sig av som start på dagen, när han deffade inför tävlingar, och han tyckte det var en bra start. Sedan höll han ju en hård diet resten av dagen i kombination med rigorös träning, men han rekommenderade denna start för att hjälpa till lite extra vid viktnedgång även om man inte deffar.

Troligen är det restprodukter av nedbrutna amminosyror som luktar. Vanligen kissar man ut dessa men om det blir för mycket för njurarna att hantera så kan man svettas ut dem också. Det behöver inte innebära att kroppen bryter ned aminosyror i den egna muskelvävnaden, men det är i alla fall en indikator på att ganska mycket protein används som bränsle. Lösningen är i så fall att äta mer kolhydrater, framför allt i anslutning till träning.

//Jocke

Ammoniaklukten kommer från kroppens nerbrytning av mjölksyreöverskottet, vanligt förekommande på sk "slaktpass"(högfartsintervaller på lvg el spinning).
Lukten är överraskande stark och ses oftast tillsammans med röda svettrodnader på huden efter träning !
I praktiken betyder det att du har kört för hårt om du inte har haft för avsett att testa gränserna ;-)

Tack för alla insiktsfulla svar! Det blir till att dricka mer vatten och trycka i mig lite extra kolhydrater före och under träning. Jag älskar annanas på burk (i egen juice), så om magen pallar med blir det nog en burk eller två innan nästa träning.

/Daniel

Tycker det är mycket spekulationer här. Är det verkligen happykorrekt?

Skall se om några biokemiska kunskaper sitter kvar...

Ammoniaklukt kommer från ett kväveöverskott i blodet som i sin tur uppkommit från nedbrytning av aminosyror som skrivits ovan. Aminosyrorna kommer anitingen från nedbrytning av muskler eller från proteiner i maten. Normalt sett skickas kväveföreningarna ut när man pissar, så ju mer vätskebrist man har, ju svårare får kroppen att göra sig av med kvävet.

Acetonlukten däremot kommer nedbrytning av fett. Det sker när glukosen i blodet är slut, liksom glycogen och annat som kroppen kan använda som socker. Räddningen är ketonkroppar som vissa organ (hjärnan mest) kan använda som nödbränsle då socker saknas.

När man känner lukt av något av ovanstående kan man alltså vara säker på att man har slut på socker i blodet och kroppen måste börja bryta ned protein. Så länge proteinet kommer från proteintillskott är det väl lugnt... men om man käkar vanlig mat, massor av kolhydrater, så tyder det nog tyvärr på muskelnedbrytning. Ät mer kolhydrater under passet alltså.

Extremt intressant tråd!

Kan bara bekräfta med personlig erfarenhet att det är att kolhydraterna tar slut. För ALLTID när jag känner igen den här lukten så kommer bonken inom en snar framtid och redan vid lukten minskar min prestation kraftigt.
Har deffat länge nu och kan lugnt säga att jag inte direkt har haft fyllda glykogenisar

Testa en sån enkel grej som att hälla ättika i facket för sköljmedel när du vaskar dina kläder mellan varven. Min erfarenhet är att det är något i materialet i kläderna som börjar lukta pyton efter ettag (ibland redan på klädsträcket eft tvätt).
Dock tycks detta inte fungera mot underställ i merinoull men dessa kräver visst nåt annan mankemang. Inte syntettvätt iallafall.

Ull kräver rätt sorts tvättmedel. Vanligt tvättmedel förstör ullen och då kan det börja lukta apa.

Sen är det nog snarare kroppsutsöndringar som luktar och de är olika från person till person. Mina grejer luktar aldrig mer än den där speciella lukten som kommer när saker varit blöta några dagar i sträck.

Jag är inte på något viss emot att man inte ska blanda ihop kausalitet och korrelation men ni tycker inte det är mer närmare att påstå att lukten och bonken hör ihop än att jag varje gång skulle blivit utsatt för illaluktande kläder bara råkar bonka varje gång efteråt?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp