Amsterdam, vad besöka cykelrelaterat?

nieves

Aktiv medlem
Jag har varit där förr och då var det mer hektiskt med bröllop och sånt. Nu är det snart 10 år sen och dags för ett nytt lite mer avslappnat besök.

Finns det något som absolut bör besökas, kanske en butik eller liknande?

Tack på förhand!

PS. Åker utan cykel men med fru?

downloadfile(3).jpg

Förutom bierfiets och waterfiets har jag inte mycket att komma med. När jag var ung var jag rädd att jag skulle behöva flytta till Amsterdam när jag blev stor för att få ett bra job. Nu bor jag i Stockholm. Cykelinfrastrukturen är bra mycket sämre här än i Nederländerna, men det finns utrymme, medan Amsterdam är helt packad med cyklister och turister.

Enda tips jag har är att tar med en bra kamera för att får fina bilder av cyklar på broar och gator fylld med cyklister.

Du kan följa RatN (Race Around the Netherlands)! Den startar 30april och är en 1900km self-supported bikepacking race. https://www.adventurebikeracing.com/ratn/

Jag är en amsterdammare och cykel- och ölkultur står högt i fana vid oss! ?Landet har ca 800 ölbryggerier, många är små självständiga bryggerier och har egna speciell öl (craft beer bryggerier) och många har sitt eget provrum (brewpub) eller vad det heter på svenska. Min favorit är förresten Brouwerij ’t IJ.
Sååååå, du ska hyra en fatbike (ca 75euro per dag) som har batteri så det är fusk men det behövs för du ska cykla De Bierroute: en 27km cykeltur längs några kända ölbryggerier. Då kan du smaka och testa några riktiga amsterdamska öl så tjocka breda däck är då bra att ha. https://www.biernet.nl/blog/fietsen-langs-amsterdamse-brouwerijen

Om du efter Ölruten fortfarande kan cykla (men du har ju en tjock fuskcykel under rumpan så det är inget problem) då kan du (som många cykelturister gör) cykla till Nesciobrug (Nescio bro) som är landets längsta cykelbro (kanske också europas längsta). Den är nästan 800m och är skitful och jag förstår inte varför man skulle vilja se den, men okej. Skulle själv rekommendera Python cykelbron, den är bara ca 100m men den är röd och roligt och en bild värd.
pythonbrug_1.jpg

Glöm inte besöka De Bierkoning, mitt i centrum (bakom Kungliga Slottet/Paleis op de Dam), en ölbutik som säljer bara speciella öl, t.ex Handle Bar: ett paket av fem olika öl för cyklister. Man börjar med Sore Legs (bara 5%) och slutar med The KOM bomb (triple) eller Recovery beer (också triple 10%). Kul att ge som present.

Bier-bewerkt-breed (2).jpeg

när jag var senast i amsterdam hamnade jag via vänner på en anläggning med fungerande vindmöllor, tyvärr vet jag inte riktigt var, men det var någon mil norr om stan. kanske någon mer orienterad holländare vet besked om var det kan ha varit.

iaf var det mycket intressant!

om jag minns rätt fanns det en gång cirka 50 000 sådana vindkraftverk i holland, och kraften de genererade användes till allt möjligt, inte som i sverige som det framstått mest till att mala säd. det var smedjor, färgfabriker och whathaveyou.

definitivt värt ett besök.

det här var före kolet tog över i england. ett hårt slag för nederländerna.

när jag var senast i amsterdam hamnade jag via vänner på en anläggning med fungerande vindmöllor, tyvärr vet jag inte riktigt var, men det var någon mil norr om stan. kanske någon mer orienterad holländare vet besked om var det kan ha varit.
Kanske du menar De Zaanse Schans? https://www.dezaanseschans.nl/en/
En liten by norr om Amsterdam som ser ut som ett museum men det bor/lever fortfarande människor (lite svårt att förstå för många turister). De byggde ca 800 vindkvarn i området (i 1800-talet, det var då västeuropas största industriområdet) och 8 styck står i byn Zaanse Schans och fungerar fortfarande. Man kan cykla till byn (ca 2mil) eller ta tåg och då är det typ 15min på fot. Men det finns också cykeltaxi på tågstation till byn (jag jobbade som cykelguide på en cykeltaxi så vill gärna stöda cykelbranschen) men bäst att ta färjan från Amsterdam CS. Kostar 5 eller 10euro (beroende var du vill kliva av) och den kör längs alla möllor och sånt. Jag är typ uppväxt på båt (frakt- och bogserbåt) och vi körde ofta där. Värd ett besök!

Brouwerij ’t IJ (ölbryggeri i staden) är förresten också bredvid en väderkvarn.
bars-beer-cafe-brouwerij-t-ij-2.jpg

Nieves, när är du i Amsterdam för kanske jag är där också och kan guida er om ni vill (på fatbike, bogserbåt eller kanot). Jag bor då mitt i centrum (i ett typisk pyttelitet amsterdams hus) och det finns ett gästrum till :)

Gillar Amsterdam, häftigt ställe. Tycker att det räcker med att vandra runt och se vad som händer. Väldigt mkt folk, och tusentals cyklar överallt.... RijksMuseeum, Vondelpark, De Oude Kerk är lite överkurs !

a9.jpg

a17.jpg

Senast ändrad:
Kanske du menar De Zaanse Schans? https://www.dezaanseschans.nl/en/
En liten by norr om Amsterdam som ser ut som ett museum men det bor/lever fortfarande människor (lite svårt att förstå för många turister). De byggde ca 800 vindkvarn i området (i 1800-talet, det var då västeuropas största industriområdet) och 8 styck står i byn Zaanse Schans och fungerar fortfarande. Man kan cykla till byn (ca 2mil) eller ta tåg och då är det typ 15min på fot. Men det finns också cykeltaxi på tågstation till byn (jag jobbade som cykelguide på en cykeltaxi så vill gärna stöda cykelbranschen) men bäst att ta färjan från Amsterdam CS. Kostar 5 eller 10euro (beroende var du vill kliva av) och den kör längs alla möllor och sånt. Jag är typ uppväxt på båt (frakt- och bogserbåt) och vi körde ofta där. Värd ett besök!

Brouwerij ’t IJ (ölbryggeri i staden) är förresten också bredvid en väderkvarn.
Visa bilaga 552144

Nieves, när är du i Amsterdam för kanske jag är där också och kan guida er om ni vill (på fatbike, bogserbåt eller kanot). Jag bor då mitt i centrum (i ett typisk pyttelitet amsterdams hus) och det finns ett gästrum till :)
12-15 maj och programmet är rätt späckat med kanalbåtstur, museibesök mm. Vi ska bo på Pulitzer https://www.pulitzeramsterdam.com/?utm_source=GMB&utm_medium=organic

Jaha…det verkar som att det blir en sväng med frun till Amsterdam i slutet på maj.
Hur ser det ut nuförtiden med roliga cykelattraktioner? Såg att det finns ett cykelmuseum tex. Är det ett bra besöksmål? Annat skojigt och knasigt man kan hitta på?

Vi var där för nåt år sedan. Det cykelrelaterade var att två i familjen tog en cykeltaxi tvärs stan och det var en upplevelse. Även om jag cykelpendlat i Stockholm i en herrans massa år så var det... intressant att se farten och självsäkerheten som han plöjde igenom stan med.

Nu har jag, som Nederländare, aldrig cyklat i Amsterdam, men att hyra en cykel och uppleva hur man cyklar i Nederländerna måste vara en intressant upplevelse och dessutom en bra sätt att utforska Amsterdam.

Precis ! Har varit där och Biketourat ett antal gånger, och har fördetmesta bott på en camping ganska nära Schiphol / Amsterdamse Bos. Och sen cyklat runt i stan några dar och sightsingat ! Bästa sättet att uppleva allt, och riktigt kul att cykla runt.
Någon gång bott på Camping Zeeburg närmare centrum, men den är imho inte lika trevlig (lite ruffig) och kan vara knökfull.
Men inne i stan är det fullt med både cyklar och turister, kan vara svårt att hitta en ledig stolpe / räcke / cykelställ att låsa fast cykeln vid ---

a4.jpg

Tillbaka
Topp