Ändra slaglängd/travel Rockshox Pike

Leffe

Aktiv medlem
Jag är inte blind men enligt den här tabellen klarar alla Pikes av en slaglängd på 160mm? Är det dagens dumma fråga eller finns det fallgropar?
Anledning till att jag frågar är för att en random person på internet påstod att RS-gafflarna kan ändras inom det intervallet som finns på innerbenens markeringar. På min står det både 130 och 140mm tex.

Skärmbild_20230219_211325.png

Alla gamla Pike från ett till fem (?) år sen kan man konvertera till 120-160 mm med bara byte av air shaften.

Till nyaste Pike verkar bara 120-140 mm air shafts finnas.

De jobbar dock inte på söndagar så det går ju att avbeställa. Men då kan jag även sätta in en charger 2.1 och få typ en lyrik ultimate 2022 då.
Min gaffel är en FS-PIKE-RCT3-A2. Den borde då ha kitet för B29 crown?

Senast ändrad:
nae sju väl (har en 29" 140 som ska upp till 150)
Type 7:
  • Compatibility: Pike 29" suspension fork 2014 - 2017 (A1 - A2), 150 mm travel
  • Manufacturer Number: 00.4019.931.006

Du har ju redan beställt en lyrik ultimate? Charger 3?
Jo men det var innan jag kom på den här fantastiska lösningen. Nu är den avbeställd. Poängen med posten du citerade var att för ca 2000kr får min gamla gaffel samma slaglängd, fjäder och dämpare som förra modellen av lyrik/pike ultimate.

För intresserade är "B29 Crown" för boost-gaffeln. Utan B, ej boost.

Yari 2023 går ända ner till 120mm...men då är den ju tyngre så det blir inte samma frågeställning

Det var väl olika dämpning mellan pike och lyrik med samma beteckning tror jag....

ja typen av dämpare bestäms väl av suffixet, select, select+ eller ultimate. Pike och lyrik har 35mm ben men olika slaglängd?

ja typen av dämpare bestäms väl av suffixet, select, select+ eller ultimate. Pike och lyrik har 35mm ben men olika slaglängd?
Precis ...35mm på båda men största skillnaden mellan Select o Ultimate är väl buttercups längst ned
SID: 100 - 120mm
Pike: Select/Ultimate 120-130-140mm
Lyrik: 150mm - o längre...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp