Ändra till 130 mm gaffel på RoseThe Uprising

emigus

Aktiv medlem
Hej!

Har blivit av med original gaffeln en 100mm Rock shox reba och behöver nu ersätta denna med en ny! Har väldigt svårt att hitta något bra att ersätta den gamla med.

Har hittat en Fox Racing Shox 34 Float Rhythm 29 "130 Grip 51 Boost Fork 2017 för ~ 200 € på bike-components.de

https://www.bike-components.de/de/F...ip-51-Boost-Federgabel-2017-Werkstatt-p61616/

Och så har jag hittat en begagnad reba från 2012 med qr, för 1000kr men då behöver jag köpa en ny lägre styrsyam och QR adapter samt service kit så det landar på ungefär 2000 kr

Vad hade ni gjort?

Blir inte geometrin knasig med en 130mm gaffel? Äger en Uprising själv och tycker att den känns ganska hög med 100mm slag.

emigus sa:
Hej!

Har blivit av med original gaffeln en 100mm Rock shox reba och behöver nu ersätta denna med en ny! Har väldigt svårt att hitta något bra att ersätta den gamla med.

Har hittat en Fox Racing Shox 34 Float Rhythm 29 "130 Grip 51 Boost Fork 2017 för ~ 200 € på bike-components.de

https://www.bike-components.de/de/F...ip-51-Boost-Federgabel-2017-Werkstatt-p61616/

Och så har jag hittat en begagnad reba från 2012 med qr, för 1000kr men då behöver jag köpa en ny lägre styrsyam och QR adapter samt service kit så det landar på ungefär 2000 kr

Vad hade ni gjort?

Jag har en reba 2016 med remote och 15x100 som är i princip oanvänd hemma, satt på en grand canyon. Den finns i Stockholm

Letar fortfarande efter en gaffel.. Är det någon som har erfarenhet av de billigare rock shox gafflarna?

Ja, de billiga RS gafflarna är dyra när man får en FOX 34 GRIP för samma pengar. En ny luftpistong kostar inte så mycket om du vill köra den kortare.

Rock Shox REBA 120 mm hade jag valt till just den cykel som anges i första inlägget. Längre gaffel än så pajar nog geometrin för mycket (i min smak alltså) och kan ge för hög påfrestning på gaffelns infästning i ramen, och dessutom sägs ju Rock Shox-gafflarna vara betydligt mer lättservade än Foxarna.

Hade jag haft pengarna hade jag köpt en ny reba direkt! Men livet som föräldraledig bjuder på andra rikedomar:)

Tillbaka
Topp