Ändra utväxling fram

KjellF

Aktiv medlem
Ändra utväxling fram
Hej.
Jag är trots mycket snabbhetsträning en lågkadensare och behöver större klinga fram. På cykeln sitter idag Ultegra Di2 med 50 tänder. Vilka alternativ finns det för att få minst 54 tänder? 52 tänder kommer inte göra någon praktisk skillnad. DuraAce finns med 54 tänder men jag vet inte om DuraAce passar (i webbutikern står det bara DuraAce som kompatibilitet) och de är lite dyra för min smak.
Alternativa tillverkare som jag har hittat gör inte större eller har inga för tillfället.

Edit: jag har 12 växlat.

Senast ändrad:
Ändra utväxling fram
Ändra utväxling fram
Finns mycket som funkar som inte lovas. Jag skulle provat, känns som det borde funka. Jag lägger dock in en brasklapp för att jag kör växling med vajer och att tänkande växling kan behöva rätt förutsättningar för att tänka rätt.

Ändra utväxling fram
Happys främsta(?) förespråkare för stora klingor, @kais01, borde väl vara mannen att fråga i detta ärende?
tack för passningn:) men jag är i första hand förespråkare att undvika mindre kassettdrev än 12t.

min erfarenhet är att de kanske ger någon form av glädje med helt osliten kassett och ny kedja men snart utgör närmast en kurrande broms, värre ju snabbare kedjan rör sig, värre med det slitage och det inslag av smuts som snart inträder. farten på cykeln ökar knappast när man går ned till 11t, det är effektivare med överkadens på 12t och ännu hellre 13t.

därav följer att om man vill ha hög utväxling för det där undanlöpet i medvind krävs gärna större framklinga än standard 52t.

eliten har börjat upptäcka detta nu, och man kan läsa rapporter om upp till 60t. oklart vad de har för kassetter, men syftet med hänsyn till de höga kadenser de kör kan inte vara annat än att undvika användning av leksaksdreven.

förutom besväret att hitta inköpskanaler för dessa guldägg till framkransar, är det tre tekniska hinder att undanröja. det första är att ha ett fäste för framväxeln som tillåter att den flyttas upp. ibland får man slipa bort originalfästet och sätta dit ett klämfäste. det andra är om gaffeln till den uppflyttade framväxeln räcker till för den lillklinga man vill ha. det tredje är om bakväxeln klarar det ökade omfånget som kan bli följden.

gebhardt.cz tillverkar det du beställer upp till 75t, med vilket bcd som helst.

ett par sätt att tolerera högre kadens, och därigenom i viss mån runda problematiken är spd-pedaler och eller kortare vevarmar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp