Ändrad geometri efter en sommars passivitet, går det tillbaka ?

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Som småbarns pappa varannan vecka och kvälls ink helg jobb den andra, så har mitt cyklande begränsats mer och mer ju äldre sonen blir. Sist jag cyklade lite längre var typ i början på juni, sen blev det cykel pendla till jobbet 3km och under semestern var han mest hos mig och 0 cykel. Första veckan på jobbet drog jag en inflammation i axeln, sen blev det el kick till förra veckan, men insåg att jag måste ta tag i cyklandet då jag vinter pendlar och kicken är nog kass i snö 😂 märkte att cykeln inte passar alls längre, fått korta ner styrstammen 30mm höja styret med 20mm och sänka sadeln med 10mm? Cykeln i fråga är en gravel. Till grejen är att jag varit sugen på en ny gravel ram en längre på tid, men nu blir jag osäker hur jag ska tänka, ska jag använda nuvarande mått eller kommer det gå till sig så jag ska använda mina gamla mått? På min gamla hade jag ganska lång styrstam på 135mm och spanat på en ram med längre över rör för att kunna köra med kortare stam, men med mina ”nya” mått så passar den ramen inte riktigt..

Jag hade nog varit lite passiv och väntat. Du lär ju få tillbaka det mesta iaf.

Sen undrar jag lite vad du kör för cykel och storlek om du kör runt med 130mm stam på en gravel. Generellt verkar det som att tillverkarna rekommenderar för stora cyklar(enligt en del videor) men du verkar ju ha en alldeles för liten.

Jag hade nog varit lite passiv och väntat. Du lär ju få tillbaka det mesta iaf.

Sen undrar jag lite vad du kör för cykel och storlek om du kör runt med 130mm stam på en gravel. Generellt verkar det som att tillverkarna rekommenderar för stora cyklar(enligt en del videor) men du verkar ju ha en alldeles för liten.
jag kör en äldre White cx 52 med ~ 530 överrör, jag är 170cm, så tänkte testa en lite längre ~550, dock svårt att hitta en ram med tillräckligt lågt styrör…

Det låter som att du ligger ganska utsträckt på cykeln. Eller så kanske du har lång rygg. Jag är också 170 cm och har ca 520-530 mm i överrör på mina cyklar. För mig passar det bäst med 90 mm styrstam. Innan du köper den nya ramen så tycker jag att du ska testa några olika storlekar så du kan känna efter vad som passar bäst.

När jag började köra lite räser igen efter småbarnsåren känndes cykeln helt omöjlig första rundorna; att köra nere i bocken var inte att tänka på. Men efter en tids cyklande hade kroppen vant sig igen.

Kortare styrstam är billigt, sänka sadeln är gratis, och det är lätt att byta tillbaka om dina preferenser ändras när du kommer igång lite mer med cyklandet. Jag hade nog väntat lite med ny cykel helt enkelt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp