Andrahandsmarknad på cyklar.

KriBern

Medlem
Jag står inför ett moraliskt dilemma. Jag fick ganska nyligen ut en ny mtb av mitt försäkringsbolag. En Kona Kahuna 29er, Men jag har nästan helt slutat cykla i skogen på grunda av flytt och andra intressen. Detta har fört mig till tankar om att sälja eftersom det är en i stort sett helt ny cykel. Varit i skogen två turer som varit i stort sett bara på stig. När jag kollat lite på blocket vad andrahandsvärdet är på en begagnad cykel blir jag bara förvirrad eftersom det i mina ögon verkar vara så att priset på liknande cyklar varierar från fem- till tiotusen utan några rimliga anledningar. Sen när man kastar ett öga på "blockettråden" här blandas känslan med rädsla :) Hur mycket är rimligt att begära för en cykel i 2010 års modell som i princip är helt ny?

http://www.mtb29er.com/2010-Kona-Kahuna-29er.html

2/3 av nypriset känns som ett rimligt annonspris, men du kanske inte ska räkna med att få riktigt så mycket.

Det borde åtminstone vara tillräckligt rimligt för att rädda dig från blocket-tråden...

ditt första fel var att ha blocket som referens till en undersökning av andrahandsvärden på cyklar. dom billiga cyklarna är stulna och ska säljas fort, de andra 'dyra' är prissatta av gubbar som inte vet hur man sätter priser utan går på vad den borde vara värd i deras ögon +eventuellt sentimentalt värde.
testa en riktig K&S typ den här på happy eller liknande forum

Det rätta priset är vad du kan få för cykeln. Det finns gott om surgubbar på happy som ältar detta med 50 % av nypriset som ett mantra, men det är löjligt lågt för en hyfsat ny cykel i nyskick. Garantier? Men snälla nån, det är inte elektronik vi pratar om här, utan rejäla prylar!

Är det nypris från dyra butiken eller nypris från tysk hemsida är förstås intressant. Det än nog alltid klokt att utgå från vad en cykel med motsvarande komponenter kostar på nätet, om man ligger över det så bör man nog tänka om.

Geologen har en poäng. Om man sätter priset efter vad man får för tips här så blir cykeln såld snabbt, riktig snabbt, så snabbt att du borde/kunde satt ett högre pris. Det räcker ju med att en person tycker det är rätt pris. Inte hela happy.

Kiske skrev:
-------------------------------------------------------
> Sen kan man ju tänka på att fjolårscyklar ofta
> kan reas ut med 25-35% rabatt i butikerna. Jag
> köpte min med 35% rabatt.

Detta faktum verkar otroligt få andrahandsförsäljare vara medvetna om!
Vet man var man ska leta så är det i regel minst lika billigt att köpa ny hoj från tyskland eller englands jämfört med vår andrahandsmarknad. Frågan är hur många cyklar som faktiskt säljs?

Man ska sälja cykeln till vad som är en bra deal för både med köpare o säljare.

Med bra deal för köparen avses att jämföra vad köparen kan hitta motsvarande cykel för splitter ny (och då räknas även från Tyskland) eller vad som finns just nu i temporära men aktuella cykelreor.

Jag räknade 20% värdeminskning per år på min hoj o slängde med lite extra grejer i affären. Den blev såld fort, jag var nöjd o köparen verkade nöjd.

Men vissa cyklar är lättare att sälja än andra. 29ers är ju poppis just nu...

Det är mycket snack om rätt eller fel pris i den här tråden.
Jag säger sätt ut den för vad du vill ha, får du ingen som nappar så är det väl bara sänka priset tills cykeln är såld eller du hamnar på din smärttröskel och hellre behåller den.

Fritte skrev:
> Det är mycket snack om rätt eller fel pris i den
> här tråden.
> Jag säger sätt ut den för vad du vill ha, får
> du ingen som nappar så är det väl bara sänka
> priset tills cykeln är såld eller du hamnar på
> din smärttröskel och hellre behåller den.

+1.

Skogling skrev:
> Fritte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är mycket snack om rätt eller fel pris i
> den
> > här tråden.
> > Jag säger sätt ut den för vad du vill ha,
> får
> > du ingen som nappar så är det väl bara
> sänka
> > priset tills cykeln är såld eller du hamnar
> på
> > din smärttröskel och hellre behåller den.
>
> +1.

+2 =)

Senast ändrad:
Tackar för all hjälp :) 7000kr kom jag fram till att jag skulle försöka få med fina trampor, lås och lite olika oljor. Hela annonsen färdigskriven och allt, fick dock den dumma iden att jag skulle cykla en sista gång på den innan annonsen skulle upp.. Det är ju värre än heroin.. Nu behåller jag cykeln i och letar efter höglummen lampor på dealextreme..

Tillbaka
Topp