Andrahandsvärde på XT-prylar

Ghostalker

Ny medlem
Hej,

Har lite XT-prylar jag tänker sälja men är lite osäker på vad man kan få för dom.
Prylarna är:
Shimano, XT WH-M765, hjulset
Shimano, XT (765) skivbroms fram/bak
Shimano, XT (765) STI-reglage för skivbroms

Dom är från 2004 och inte speciellt slitna och funegrar felfritt.
Nypriset är på 7270 kr (enl. cyclecomponents.com).

Så, vad tror ni jag kan få för det?
Jag hoppas på en 3000 kr, eller är det för lite? Eller, hemska tanke, för mycket?

Om jag ska köpa begagnat brukar jag tänka så här, förutsatt att grejorna är i kalasbra skick:

Drygt ett år gamla: Halva nypriset.

Drygt två år gamla: En tredjedel av priset.

2004´ans begagnade komponenter för halva priset? Vad har hänt, är det Fredrikshofs hemsida jag har hamnat på? Så här är det: Om dom sakerna är oanvända så är det halva priset. Har dom varit monterade så sjunker det ännu mer.

HjalmarBengtsson:

Jo det gör det visst. :) Andrahands-marknaden ska vara billigare. Men ingen kan ju hindra folk från att försöka sälja dyrt.

En annan faktor för lägre pris på "onytt" är ju att det nya nästan alltid är bättre och att de gamla grejorna blir svårare och svårare med tiden att få tag på reservdelar till.

En tredje faktor är internethandeln. Ett år gamla grejor sjunker snabbt i pris hos de stora nätbutikerna, för att ge plats åt de nya mer åtråvärda.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, jag förmodade att dom skulle finnas ännu billigare än på CRC. Men jag hade CRC uppe i ett annat fönster..

Hjalmar, jag bjuder 1000:- om det är 2005:or,

Ja, om man kollar igenom köp/sälj är det f-n patetiskt att se vilka fantasipriser folk vill ha för sina beggade prylar. Jag tänker inte nämna några namn men det finns en del HÅRRESANDE exempel som man inte annat än kan skratta åt. Är svensken ett snålt folkslag tro?

Svensken är kanske inte onormalt snål men priserna i våra butiker är onormalt höga. Därför kan man ju förvänta sig att den som handlar där vill ha tillbaks mycket av investeringen vid en andrahandsförsäljning.

Fast uppenbarligen funkar det.
Jag provade häromveckan att bjuda 800 på en pryl som var utsatt för 1200 på k&s. Nypris på CRC är 1425 plus frakt så jag tyckte mitt bud var schysst.
Säljaren tackade dock nej till mitt bud med hänvisning till att hade en köpare för utsatt pris så han vore ju dum om han sålde billigare.

Klart folk försöker sälja dyrt, man kan ju ha tur. En begagnad pryl är ju värd så mycket någon är beredd att betala för den, sen om det är halva nypris, mer eller mindre är ju oväsentligt.

/Johan

Happy K&S: "Ultegra kasett 12-25, helt ny. 500kr"

Cyclecomponents - Ultegra 6500 12-25, 470kr
Chainreactioncycles - Ultegra 6500 12-25, 380kr

--

Folk kan ju inte begära svenskt nypris för grejer de har liggandes. :P

Visst. Folk får begära vilka priser dom vill, men man bör ju räkna med att speciellt på det här forumet upptäcks ju fantasipriserna snabbt. Men det finns ju som sagt värre, ta en titt på alla glada personer som övervärderar sina prylar på andra annonsforum (vi lämnar Blocket och tradera utanför den här diskussionen).

Fast jag tycker nästan att man kan hitta rimligare prissättningar på Blocket en på cykelforum. Åtminstånde på gamla cyklar.

Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast jag tycker nästan att man kan hitta rimligare
> prissättningar på Blocket en på cykelforum.
> Åtminstånde på gamla cyklar.
stämmer säkert, men det är inte cykel-specifikt - nördar brukar ha lite extremare värdesättning än "medelintresserad"

En bakväxel t.ex slits inte speciellt vid normal xc på en säsong.
Jag skulle tro att en nybörjarkörd slits mer.
Typ sämre växlingsteknik, ofta sämre hållna (rengöring), mm

Fan vad mycket priserna sjunker i värde även om det knappt är använt. Man kan ju med andra ord fynda riktigt ordentligt på begagnatmarknaden.

Aja, lagt upp en annons så får vi se hur det går.

Ville bara meddela att jag fått det sålt till det pris jag ville sälja det för. Köparen har gjort ett riktigt fund anser jag.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp