Ånej, inte ännu en däcktråd

Bjud

Aktiv medlem
Kanske något söndertjatat ämne, men hittar tyvärr inte riktigt vad jag söker så testar en ny tråd.

Vad finns mellan XR4 2.6 och förra generationen MM 2.35 addix soft snakeskin.

Tycker XR4 är helt okej sålänge det är torrt, men fullkomligt odugligt i väta. Och det har en tendens att studsa i sidled på stenar när man träffar snett på.

Båda dessa problem är lösta med mitt gamla MM, men det är eventuellt aningen trögtrampat istället.

Tror inte jag vill ha varken DHF eller Dissector pga "driftkanalen", utan att ha testat.

Tänkt som framdäck.
Så vad finns det? Gärna inte allt för långt norr om 900g

Senast ändrad:
Nobby Nic i Addix soft!

Annars är det bara Maxxisfanatiker på happy så du lär nog få många Maxxis förslag.

Senast ändrad:
NN just i superground soft verkar lite svår att hitta.

Tanken om att invänta nya Forekaster har också slagit mig. Men går det att undvika maxxis gör man ju gärna det :) Finns det ens något datum?

Edit: kanske hittade rätt version på r2bike. Hur är kantdobbarna på NN? Låga som XR4 eller rejälare som på MM

Senast ändrad:
Det finns mycket att välja på. Jag har ingen erfarenheter med nyare Schwalbe däck.

DHR II är alltid bra. Specialized Butcher eller Eliminator är också trevligt. Men som Fundadores säger verkar nya Forekaster vara en riktigt allround stigdäck, enda nackdel är att den är lite tung.

Dhr 2 2.4 3c Maxterra EXO är mitt favoritframdäck stor del av året. På vinterhalvåret har MM 2,4 soft varit bättre för min körstil på underlaget jag cyklar på. (Västkusten runt Göteborg: lera, blöt jord, klippor, rötter).
Tycker MM har bättre kantgrepp än DHR 2 i vinter- och höstskog.
MM går bort för mig nu pga den höga vikten och jag har precis monterat Kenda Hellcat 2,4 ATC. Vägde 931 gram före montering. Recensioner verkar lovande, skall bli kul att se hur de funkar när hösten kommer.

Dhr 2 2.4 3c Maxterra EXO är mitt favoritframdäck stor del av året. På vinterhalvåret har MM 2,4 soft varit bättre för min körstil på underlaget jag cyklar på. (Västkusten runt Göteborg: lera, blöt jord, klippor, rötter).
Tycker MM har bättre kantgrepp än DHR 2 i vinter- och höstskog.
MM går bort för mig nu pga den höga vikten och jag har precis monterat Kenda Hellcat 2,4 ATC. Vägde 931 gram före montering. Recensioner verkar lovande, skall bli kul att se hur de funkar när hösten kommer.
Väger inte dhr2 2.4 över 1000 också?

Upplever du dhr2 fram som mycket mer lättrampat än MM?

Det finns mycket att välja på. Jag har ingen erfarenheter med nyare Schwalbe däck.

DHR II är alltid bra. Specialized Butcher eller Eliminator är också trevligt. Men som Fundadores säger verkar nya Forekaster vara en riktigt allround stigdäck, enda nackdel är att den är lite tung.
Dhr2 känns onödigt tungt (över 1100g ebligt maxxis us?). Men spesh däcken verkar intressanta, är det grid 2.3 t9 som gäller fram? Skall försöka åka och kika på dem i butik

Senast ändrad:
Dhr2 känns onödigt tungt (över 1100g ebligt maxxis us?). Men spesh däcken verkar intressanta, är det grid 2.3 t9 som gäller fram? Skall försöka åka och kika på dem i butik

Nej, DHR II 29x2.4 Exo MaxxTerra är 1056. Nya vikterna är nära verkligheten.

Butcher i 29x2.3 är troligtvis lite lättare och bredden är 2,4" i verkligheten. T9 gummi är riktigt klistrig och otroligt bra dämpad. R6 gummi är tråkigare och rullar lite lättare.

Jag var pro-Schwalbe tills de köpte in ett stort lass gummi billigt och bestämde sig för att addixera det till sina däck. Nu är jag en hater.
Första året eller två med Addix, innan de hittade det billiga gummit och addixiplerade däcken totalt var väl ändå typ de bästa däcken de gjort. Höll, men inte för tunga.

Första året eller två med Addix, innan de hittade det billiga gummit och addixiplerade däcken totalt var väl ändå typ de bästa däcken de gjort. Höll, men inte för tunga.

När var det?
Är det den stora "Super" viktökning du menar eller något annat?

Om man inte behöver mycldy dämpning i däcket var gamla Schwalbe bra.

Men för att vara mer OnT:
DHR 2,3 är en bra kandidat för ett rätt lätt däck som ändå har bra grepp, mer kantgrepp än XR4. Tror inte ”driftkanalen” kommer utgöra något jätteproblem för kanten sitter ändå längre upp på däcket än på den väldigt runda XR4an.

Nej, DHR II 29x2.4 Exo MaxxTerra är 1056. Nya vikterna är nära verkligheten.

Butcher i 29x2.3 är troligtvis lite lättare och bredden är 2,4" i verkligheten. T9 gummi är riktigt klistrig och otroligt bra dämpad. R6 gummi är tråkigare och rullar lite lättare.
Ok, tack för svar!

Några frågor till, vad är skillnaden på grid och grid trail, dålig koll på specialized. Och på deras hemsida verkar specen vara samma.

Och är t9 jämförbart med schwables soft?

Men för att vara mer OnT:
DHR 2,3 är en bra kandidat för ett rätt lätt däck som ändå har bra grepp, mer kantgrepp än XR4. Tror inte ”driftkanalen” kommer utgöra något jätteproblem för kanten sitter ändå längre upp på däcket än på den väldigt runda XR4an.
Ja det är också en kandidat, men är inte allt för sugen på att gå ner mer i bredd än nuvarande 2.35 från 2.6 innan det.

Ok, tack för svar!

Några frågor till, vad är skillnaden på grid och grid trail, dålig koll på specialized. Och på deras hemsida verkar specen vara samma.

Och är t9 jämförbart med schwables soft?

Jag har aldrig kört Schwalbe soft. T9 är otroligt bra dämpad. När man sätter en nagel i en dobb tar det några sekunder innan den är helt i utgångsläget igen. Samtidigt är rullmotståndet inte så mycket värre än T7 eller MaxxTerra.

Jag har aldrig kört Schwalbe soft. T9 är otroligt bra dämpad. När man sätter en nagel i en dobb tar det några sekunder innan den är helt i utgångsläget igen. Samtidigt är rullmotståndet inte så mycket värre än T7 eller MaxxTerra.
Ok, låter lovande. Kikade på dem i butik, men där fanns bara grid trail. Tror det är grid som är att föredra? Tyckte även eliminator såg helt ok ut, har du testat det fram?

Ok, låter lovande. Kikade på dem i butik, men där fanns bara grid trail. Tror det är grid som är att föredra? Tyckte även eliminator såg helt ok ut, har du testat det fram?

Jag föredrar Grid Trail. Grid casing är för tunn i terräng med vassa sten som Hellasgården.

Jag kör Eliminator bak på en cykel. Min fru kör Eliminator fram. Mönstret är riktigt trevligt. Nya Maxxis Forekaster verkar som en kopia av Eliminator.

När vi nu snackar Spez-däck:
På min geggcykel, 27,5+ HT har jag nyligen bytt framdäck från MM 2,8 soft pre super e-tard, när kantdobbarna började ramla av efter 4 år, det blev ett Butcher frid trail T7 i samma dimension, men jag skulle hellre sätta det bak med T9 fram, men kan inte hitta något sådant, så det finns inte va? ?
Vad finns det i 27,5*2,8 som ger samma supergrupp som det gamla MM addixsoft i den storleken, och som funkar i vinterkyla, vlket jag inte tycker maxxterra eller black chili gör?
Vill inte ha det tyngre än ett kilo heller.

När vi nu snackar Spez-däck:
På min geggcykel, 27,5+ HT har jag nyligen bytt framdäck från MM 2,8 soft pre super e-tard, när kantdobbarna började ramla av efter 4 år, det blev ett Butcher frid trail T7 i samma dimension, men jag skulle hellre sätta det bak med T9 fram, men kan inte hitta något sådant, så det finns inte va? ?
Vad finns det i 27,5*2,8 som ger samma supergrupp som det gamla MM addixsoft i den storleken, och som funkar i vinterkyla, vlket jag inte tycker maxxterra eller black chili gör?
Vill inte ha det tyngre än ett kilo heller.

Ja, du vill har T9 fram, framförallt på vintern!

Jag antar att du inte vill köra Gravity casing. Jag hittar bara Butcher Grid Trail T9 i 27,5x2,6. Men 2,6 räcker väl fram där du har en dämpad gaffel, eller?

Jag föredrar Grid Trail. Grid casing är för tunn i terräng med vassa sten som Hellasgården.

Jag kör Eliminator bak på en cykel. Min fru kör Eliminator fram. Mönstret är riktigt trevligt. Nya Maxxis Forekaster verkar som en kopia av Eliminator.
Hmm, nu blev det svårt igen :D

Om det inte vore för att butcher är nästan 100g tyngre specat än mitt gamla MM hade jag nog slagit till, nu lutar det åt Eliminator t9 grid istället.

Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

Hmm, nu blev det svårt igen :D

Om det inte vore för att butcher är nästan 100g tyngre specat än mitt gamla MM hade jag nog slagit till, nu lutar det åt Eliminator t9 grid istället.

Tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor!

Schwalbe MTB däck är lite mer än 100 gram tyngre än specat, Specialized lite mer än 50 gram.

Ser ju förresten att r2bike väger ett dhr2 till 968, överkomligt :o
Tittar du på Maxxis amerikanska hemsida så ser du att alla dhr2 i 2.4 bredd ligger över 1000g. r2's uppgift om 955 g enl tillverkare är alltså gammal, att de sen även lyckats pricka in ett exemplar att väga in på 968g är nog tyvärr lite missvisande.
Jag älskar dhr2 men av fem exemplar i 2.4 så har alla vägt över 1000g.
dhr2 i 2.3 har jag tre exemplar av och alla väger mellan 915 och 940 gram.
Kanske har jag bara otur och får exemplar i det övre spektrat viktmässigt men r2's mätningar på däck tar jag med en rejäl näve salt.

Kolla tråden 1000g med hyggligt bett för vikter. Köpte först butcher grid trail t9 (ca 1050g om jag inte minns fel), men packade inte ens upp det. Bytte till grid på ca 983g.
Skulle inte vilja ha grid trail pga vikt.

Hade väldigt höga förväntningar på dämpningen och blev lite besviken första 1-2 rundorna, lite studsigt över rötter. Tryggare i fart och stök men rejält mycket tyngre. Kom from Forekaster och trodde det skulle vara mycket större skillnad i dämpning.
Nu har jag ändrat trycket lite och gillar däcket mer och mer. Tycker inte det är studsigt längre.

Men måste nog köpa lite skyddstejp och sätta på underröret, det slänger upp rejält med grus.

Kolla tråden 1000g med hyggligt bett för vikter. Köpte först butcher grid trail t9 (ca 1050g om jag inte minns fel), men packade inte ens upp det. Bytte till grid på ca 983g.

Var kör du? Jag skulle vara rädd med Grid casing i Hellasgården. Jag fick några rev in min Butcher/Eliminator Grid Trail kombo från gamla fabriken. Casingen från nya fabriken verkar vara lite bättre.

Hade väldigt höga förväntningar på dämpningen och blev lite besviken första 1-2 rundorna, lite studsigt över rötter. Tryggare i fart och stök men rejält mycket tyngre. Kom from Forekaster och trodde det skulle vara mycket större skillnad i dämpning.
Nu har jag ändrat trycket lite och gillar däcket mer och mer. Tycker inte det är studsigt längre.

Gummiblandningen dämpar otroligt bra, men det gäller "bara" dobbarna. Stommen dämpar mindre än Maxxis Exo. Men stommen från nya fabriken är lyckligtvis mindre styv än gamla stommen. Dämpningen av Grid Trail är ok för mig, skulle tänka att Grid stommen dämpar lite mindre. Jag kör riktigt låg tryck, så har aldrig problem med studsning.

Men måste nog köpa lite skyddstejp och sätta på underröret, det slänger upp rejält med grus.

Ja, det är enda nackdelen av T9 jag har hittat!

Var kör du? Jag skulle vara rädd med Grid casing i Hellasgården. Jag fick några rev in min Butcher/Eliminator Grid Trail kombo från gamla fabriken. Casingen från nya fabriken verkar vara lite bättre.

Gummiblandningen dämpar otroligt bra, men det gäller "bara" dobbarna. Stommen dämpar mindre än Maxxis Exo. Men stommen från nya fabriken är lyckligtvis mindre styv än gamla stommen. Dämpningen av Grid Trail är ok för mig, skulle tänka att Grid stommen dämpar lite mindre. Jag kör riktigt låg tryck, så har aldrig problem med studsning.

Ja, det är enda nackdelen av T9 jag har hittat!
Rullar butcher märkbart bättre än gammel MM?

Grymt! Du har koll på däck och gummiblandningar?

Som jag skrev har jag aldrig kört MM. Men Schwalbe soft gummi har riktigt hög rullmotstånd, nästan doppelt så mycket än SpeedGrip. Så jag tror att Butcher i T9 rullar klart lättare än MM soft.
Nu är det ju så att gummiblandning bara är en av flera aspekter i hur bra ett däck rullar. Casingen spelar nog minst lika stor roll. Jag har dessutom svårt att se hur Schwalbes Soft (som är någon typ av mellan-greppig gummiblandning) skulle rulla sämre än ett super-tacky gummi som T9 verkar vara, men kan ha fel.

Nu är det ju så att gummiblandning bara är en av flera aspekter i hur bra ett däck rullar. Casingen spelar nog minst lika stor roll. Jag har dessutom svårt att se hur Schwalbes Soft (som är någon typ av mellan-greppig gummiblandning) skulle rulla sämre än ett super-tacky gummi som T9 verkar vara, men kan ha fel.

Håller med.

Specialized casing,framförallt från nya fabriken, rullar bra. Nya Ground Control Grid hade otroligt låg rullmotstånd i tysk test. Schwalbe casing har alltid rullat bra.

T9 gummi är magiskt. Den dämpar riktigt bra men rullar inte dåligt. Jag har inte sett mätningar, men jag har inte märkt att den bromsar mycket och de flera test jag har läst skriver att den rullar bra för en så bra dämpad däck. Jag har dock bara kört T9 fram.

Kör grid på ground control bak o fram bland annat efter inspiration från senaste däcktråden som bubblade. Har kört dom hyffsat hårt och dom har hållt några rundor iaf :) Vi får väl se hur det går i längden, men än så länge tycker jag det känns väldigt lagom för hellas. När det blir lerigt kommer jag nog vilja ha lite kralligare dobbar fram, men vi får se. Dom har varit greppigare än man kan tro när man sneglar på dom.

Kör grid på ground control bak o fram bland annat efter inspiration från senaste däcktråden som bubblade. Har kört dom hyffsat hårt och dom har hållt några rundor iaf :) Vi får väl se hur det går i längden, men än så länge tycker jag det känns väldigt lagom för hellas. När det blir lerigt kommer jag nog vilja ha lite kralligare dobbar fram, men vi får se. Dom har varit greppigare än man kan tro när man sneglar på dom.

Ja, greppet är förvånansvärt bra, rul också! Jag körde GC på vintern som bakdäck och fick en rev som behövde salami och en rev vid fälgen, om jag inte minns fel, pga genomslag vid (för) låg däcktryck. Jag skulle ville har den i Grid Trail. Enda nackdelen är vikten. Minns inte hur mycket min 29" väger, men de 27,5x2,35 jag har just köpt till min frus cykel väger 845 gram (800 specat). Det är dock enligt trenden mot tunga däck som hos nästan alla tillverkare.

Tillbaka
Topp