Ang hyra cykel i Spanien (marbella)

Hej, Är det någon som har erfarenhet av att hyra cykel (landsvägscykel i mitt fall) i Spanien, behöver man tilläggsförsäkringar eller annat att tänka på?

Har kollat runt på de uthyrningställen som verkar vettigast och läst att kunden får ersätta uthyraren med marknadspris för skadade komponenter, stöld eller annan skada på cykeln. Eftersom jag vet hur lätt det är att något går sönder eller att man själv (eller någon annan) råkar repa cykeln är jag inte vidare sugen på att riskera detta.

Alla tips är välkomna, även bra uthyrningsställen med fokus på landsvägscykeln mottages med glädje!

Tack!

/Sanguiness

Senast ändrad:
Som jag ser det, om man förstör mindre prylar än medelcyklisten kommer väntevärdet av att ta försäkringen vara att man betalar mer än utan. Det förutsätter dock någon slags riskneutralitet. Är man riskaversiv, t.ex. p.g.a. att man inte har råd att ta smällen om man skulle totalkrascha cykeln och behöva stå för hela kostnaden så kommer det i ett annat ljus. Likaså om man är tillhör de som "förbrukar" mer prylar än vad medelkunden gör.

Tack, ja det är ett logiskt resonemang där jag skulle säga att jag är riskaversiv samt misstänksam mot uthyrare och tidigare användare i största allmänhet. Klart att jag kan betala för en kraschad cykel, men finns det en försäkring eller att detta redan ingår i min reseförsäkring så föredrar jag detta alternativ. Då tanken är att jag ska sälja in sporten till min tjej så är risken för en krasch väsentligt mycket högre.

Om ni är nybörjare så se till att få plattispedaler, så minskar ni sannolikheten för krash från 95 till 1% ;)

Kanske klokt, men känns som hela idén med att lära sig går i stöpet då. Det är bara tjejen som inte cyklat på landsvägscykel förut, däremot spinning så lite koll borde hon ha.

Inte Marbella, men på Lanzarote (Costa Tequise) hyrde vi cyklar för några veckor sedan, hade inga haverier men enligt villkoren var uthyrarens försäkring bara en trafikförsäkring, och täckte ingen "vagnskada" utan allt sånt ligger på kunden...

I alla fall den firman hade förutom hyran en hyfsad deposition man var tvungen in med, 50€ per cykel för de hybrider/citybikes vi hade och 250€/st för lvg och rejälare mtb. Det tog drygt en vecka innan reservationen släpptes på kontot efter cyklarna var återlämnande, så det kan ju vara bra att ha det med i tanken då det gäller reskassan.

Tack, ja det är bra att ha i åtanke. Vet du om din reseförsäkring eller kreditkort hade någon försäkring? Tänker att om jag mot förmodan skulle ha sönder hela hojen så får jag köpa loss den för ett mindre eftersträvansvärt pris, hellre det än att betala 5-20K för något jag inte ens får se röken utav.

Senast ändrad:
Sanguiness sa:
Vet du om din reseförsäkring eller kreditkort hade någon försäkring?

Jag vet inte, jag blev bara matt då dom tydligen hade missat vår bokning (som vi fått bekräftelse på) så alla roliga cyklar var uthyrda för dagen och vi fick ta "clowncyklarna" som var kvar...men de funkade för de 3 milen strandpromenad och landsväg vi trampade...
DSC_0369.JPG

Kollade nu, och självriskelemineringen på kortet gäller iaf bara om man hyr bil/moped/vespa....står inget om cykel.

Tack! Tur att dem fungerade. Ska ringa både bank (Danskebank) och försäkringsfirman (Icabanken) och ta reda på om det gäller hyrning av cyklar. Återkommer

Tillbaka
Topp