ang. kramp, typ?

Peter 84

Ny medlem
ang. kramp, typ?
Jo då var det såhär..(på 08xc)
Efter 3-3,5/h så fick jag någon form av kramp...nä inte sådär väldigt farligt, men jobbigt, och onödigt. Det finns tydligen inte så många saker att göra, när man väl har fått det..men om någon har tips så? Tack?
Det var inte så att benen domnade, eller ryckte eller något sådant, det gjorde bara ont...
Efter 75km så var jag bra irriterad...otroligt nog så var jag inte trött i benen eller något åt det hållet, jag hade en massa kraft kvar, men jag kände att det blev jobbigt och det gick väldigt långsamt pga. detta.
What to do?

ang. kramp, typ?
Vad hade du för dricka med dig? Hur mycket drack du?
Vilken puls hade du kört på ungefär (tid över mjölksyratröskel)?
Har du kört många distanspass?

ang. kramp, typ?
Knappt över tröskelpuls...efter att jag kört in i loppet en bit låg jag medvetet en bra bit under tröskelpulsen, jag har nämligen aldrig kört ett långlopp tidigare.
Nä faktum är att jag oftast inte kör träningar längre än 3-4 timmar, istället har jag börjat köra intervaller, dessutom konkurerar skolan nu mer.
Men att jag fick kramp så tidigt var lite underligt. Så har det bara känts i lår/ben ibland när jag inte tränar, alltså långt efter träning, eller någon gång på kvällen, mysko.
Under tävlingen drack jag 2 flaskor vitargo typ, i flaska sportdricka - av den typen som bjöds under depåstoppen. Sen blev det ungefär 4 småbullar, och någon banan. Jag kan inte tänka mig att detta inte skulle räcka. 1,5 geltuber...dessutom, kom jag på nu.

ang. kramp, typ?
peter.. jag bukar få kramp strax innan 2 timmar har gått. nästan på alla tävlingar. det är det många som får. LL = kramp för min del. men det är bara att köra på.

men, det är skillnad på kramp och kramp. så jag vill inte generaliera.

ang. kramp, typ?
Lurigt det här.
Många säger att man kan förebygga krampkänning genom att hålla rätt vätskebalans + ersätta mineraler vid längre ansträngningar (magnesium tror jag är viktigt). Detta verkar du ju gjort.
Till viss del kan det vara träningen, musklerna kan vara ovana vid så långvarigt arbete och därigenom kan dom med tiden bli något mindre kontraktionsvänliga. Om du legat klart under syratröskel så kan ju rimligtvis inte muskeln blivit sur, det är annars ett säkert sätt att få äkta kramp.
Tyvärr har jag inget bra svar då jag skulle behöva vet exakt samma sak själv. Har också en tedens till att få krampliknande känning i benen vid längre pass (mer en 2 till 3 timmar). Finns det någon happyfysiolog på forumet?

Tillbaka
Topp