Ang MTB leden "red devil" i skatås , Göteborg.

pifo74

Ny medlem
Hejsan där ute!!
Har nu cyklat runt i skatås området en del och upptäckt nya spännande leder och vägar. (som sagt så är jag nyinflyttad till göteborg)Läste om "red devil slingan" och tänkte prova den. Startade vid 8:an spåret där det står "getryggen" samt " bohusleden" åkte uppför en bit men upptäckte att det var ju rena stenröset hela vägen upp. Nu till min fråga?
Är det någon som åkt denna slinga och i sådana fall är det lika stenigt hela vägen upp eller blir det mera skogstig och mera blandat på toppen och sen ner mot västra långvattnet??
Verkar vara en kanon led annars. Cyklat den den från Östra långvattnet och där är det riktigt bra. Är slingan lätt att följa genom skogen hela vägen eller kan man hamna på nått sido spår... (Jag är ganska ny i området) Printat ut en liten fin karta om jag hittade på detta forum. Tack för den!!!
Mvh jocke!!

Vad kul, Red Devil är min gamla slinga som jag ritade för runt tio år sen. Den är krävande, bitvis är den omarkerad så det gäller att veta vart man ska enligt kartan. Det är dock stig hela vägen runt, så är du ute i terrängen är du på fel spår. ;-) Det är dock inte en lätt runda, klassar den som "röd"(medelsvår). Stenröset uppför Getryggen är en utmaning, det är några som klarat cykla hela vägen upp. Jag brukar fixa 98%, det är halvvägs och längst upp som det är riktigt svårt.

/Leo

OK. Tack för tipset Leo. Ska allt ge mig på den. gillar utmanigar!!som sagt så verkar den riktigt rolig. Tittade lite på kartan och jag ska nog fixa den. Ska nog greja att unvika "offpist" he he he ;-) .ska testa stenpartiet på "getryggen" blir väl till att lägga cykel på axel och springa annars,,, Kommer väl lite regn nu mot helgen så de fyller på "lerhålen" lite... ;-)
/ jocke

Leo> Du får allt ta och göra en instruktionsvideo hur man nästan tar sig upp för getryggen :)

...ibland undrar man om folk verkligen cyklar på vissa ställen.

PS. hSer fram emot videon :)

Vore ju fantastiskt om nån med t.ex. RunKeeper kunde köra slingan och ladda upp sin karta så vi andra kan testa! Eller finns det kanske en karta någon annan stans?

Börjar bli lätt trött på att cykla Vildmarksleden från Bertilssons Stuga till Kåsjöns badplats.
Även om slingan är fin så blir den enformig efter ett tag. Brukar dryga ut med ett varv runt stora delsjön också. Bara för att få lite snabbare partier.

Red Devil låter spännande!

Om ni vill ha lite kartor så spana in Turtips: http://happymtb.org/turtips/
Jag har lagt upp några av turerna i Delsjöområdet där. Red Devil är inte med där, utan är en gammal karta som jag handritade.

Happy Original Slickrocks Ride är en klassiker om man gillar en snabb och lite mindre teknisk runda: http://happymtb.org/turtips/45/

Annars är det bara att hänga på alla Happy Ridesen vi kör varje vecka i Göteborg. :-)

/Leo

tba skrev:
-------------------------------------------------------
> Leo> Du får allt ta och göra en
> instruktionsvideo hur man nästan tar sig upp för
> getryggen :)
>
> ...ibland undrar man om folk verkligen cyklar på
> vissa ställen.
>
> PS. hSer fram emot videon :)

Du är för ödmjuk Leo. Du har ju gjort en ridereport om Getryggen.

Här är Leos instruktioner hur man tar sig upp för Getryggen. Tyvärr har bilderna försvunnit.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/28312/28312#msg-28312

Robert> Tack för länken....

Någon som klarar hela vägen upp på ryggen eller är det alldeles för dåliga förhållanden numera?
Hade varit najs med en video dokumentation på detta :)

Det är lite mer eroderat nuförtiden vilket gjort ett par passager svårare, men den är ändå cyklingsbar till 90% för oss vanliga dödliga.
Sen finns det ett par tokstollar som inte begriper bättre och tar nästan alla de sista omöjliga % också...

Jag och en kompis drog ut och körde en runda ute vid Kallebäck härom veckan men efter 5 km gick kjedjan av och cykeln var i den tiden att den hade gått i pansion för många år sedan så det var nog dags att byta. Så nu kom min nya Canyon cykel igår, det är en HT och tror ändå att den klarar standard spåren här i Göteborgsområdet. Red Devil låter riktigt lockande! Pifo74, var fickk du tag på kartan om mn får fråga?

map1084284467.jpg

Delsj%C3%B6arna_O-ringen_red.png

Cyklade den beryktade slingan igår och har all respekt för den personen som tar sig upp för getryggen! Men jag la in spåret i kartan du skickade Tekman och snyggade till den lite. Kan säga att om man lägger in kartan i mobilen så är det riktigt smidigt! Ett tips för den som inte kan slingan!

Bilagor

• Red Devil.jpg
    Red Devil.jpg
    188.4 KB · Besök: 159
Har problem med att få bilden i sin riktiga upplösning, någon som vet hur man gör? För nu är bilden bara 725 x 679 pixlar, orginalet är på 2043 x 1914 pixlar!

Har försökt cykla den här rundan typ 5 ggr nu och kör fel varje gång på nåt sätt.
Efter att ha kört på Getryggen på östra sidan av Västra Långvattnet är det ju dax att köra norrut . Följer leden märkt "Sävedalen" och försöker hitta stigen på höger sida som leder till västra sidan av Östra Långvattnet. Dock kommer jag alltid fram till en stentrappa som är snudd på lodrät och jag kan inte tänka mig att det är där man ska cykla...Kan någon tipsa om vart jag kör fel och framförallt hur jag ska köra rätt?

Med vänlig hälsning Mats

:-) Tack för det, äntligen klarnade det!! Då blev det ännu mer omöjligt att cykla hela slingan men skoj var det

Du kan göra en variant utan att bära.
När du har passerat V långevattnet och skall vända norrut igen ta stigen upp på berget precis ovanför stupet istället. Du ser den på kartan, men sväng direkt vänster och följ stupkanten så kommer du fram till ovansidan av trappan istället. Stigen är ofta cyklad så den syns tydligt. Heter "Edge" på Strava. Då slipper du bära uppför trappan.

Tillbaka
Topp