Ang Strava

Ang Strava
Jag importerar via min Wahoo Bolt.

Default sport har jag lagt in på respektive cykel. Men det går inte att välja default bike. Tidigare ändrade man default bike här. Men funktionen verkar vara borta.

Visa bilaga 647484

Så nu loggas all mina uppladdade pass som ”Ride” på fel cykel så jag får gå in och ändra manuellt. Störande.
Då gissar jag att begränsningen ligger i vad Bolten rapporterar

Jag har en Gravel-profil på min Edge830 och de aktiviteter jag loggar med den profilen importeras i Strava som "Gravel Ride" med den cykel jag markerat som förval. Oklart om Wahoo / Elemnt Bolt har stöd för samma

Åas hade jag tyckt det är mer störande att man inte kan välja "default map type" per aktivitet utan att MTB/gravel alltid blir nån slags halv-3D bild på flygfoto, men det är ju inte värre än att man kan ändra tillbaka

Ang Strava
Åas hade jag tyckt det är mer störande att man inte kan välja "default map type" per aktivitet utan att MTB/gravel alltid blir nån slags halv-3D bild på flygfoto, men det är ju inte värre än att man kan ändra tillbaka
Screenshot_20230820_125350_Strava.jpg

För ett tag sedan kom faktiskt en inställning för den oerhört irriterande funktionen. Inte per enskild aktivitet men i alla fall för gruppen "trail sports"

Ang Strava
Då gissar jag att begränsningen ligger i vad Bolten rapporterar….
Yes, så är det. Lösningen blev att för oss som kör Wahoo (iaf Bolt v1) att lägga in både ”Ride” och ”Gravel Ride” på den cykel man vill ha som default.
Man ska tydligen kunna använda https://www.activityfix.com/ för detta, har inte testat själv.
Det där var en grym funktion. Man kan lägga in diverse smarta regler så att man slipper redigera sina rundor i efterhand. Tex lägga in default cykel och default aktivitet när man loggar rundan från en viss enhet (klocka, GPS, sensor mm)

Och man kan lägga in ”Commute” samt mute som default på alla pendligsrundor. Då visas inte dessa i flödet.

Samt många fler ”regler” Klockrent!

Ang Strava
I brist på bättre tråd.. har routes precis börjat ingå i gratis-Strava igen eller är det mitt konto som spökar och låtsas vara premium? Plötsligt kan jag söka bland befintliga routes på karta, spara/navigera efter dem i luren, och synca dem till min Garmin.

Ang Strava
Jo ser ut som vanligt i IOS-appen för min del också när kollade där. Men den där vyn som blir fel finns ju inte inte i IOS-appen. Visar ju iofs veckosammanfattningen ja. Datat verkar ju finnas kvar, så det är nog inget att oroa sig för i vilket fall. Verkar inte ha tappat bort alla mina cyklade kilometer för året ?

Ang Strava
Nu kan man äntligen lägga till egna waypoints i Strava. Testade snabbt och det var lite buggigt då den vid något tillfällen gjorde om rutten men överlag verkar det funka.

Det innebär också som sidoeffekt att man nu äntligen kan klicka på sin rutt för att få en punkt att dra om och inte som innan att ett klick på rutten automatiskt innebar ny endpoint (fast detta kanske är något dom fixat innan utan att jag märkt det)

1697702144138.png

Senast ändrad:
Ang Strava
Följer dom med in i Garmin-datorn om man kör med en sån? Det är stor anledning till att jag fortsätter göra rutter i Garmin Connect istället för andra verktyg.

Ang Strava
Följer dom med in i Garmin-datorn om man kör med en sån? Det är stor anledning till att jag fortsätter göra rutter i Garmin Connect istället för andra verktyg.
Yes det skall de göra enligt uppgift. Har inte testat själv. Har tidigare skapat rutter i Strava och i de fall jag vill ha waypoints / poi, exporterat och importerat i Connect vilket är en dryg omväg som skall bli skönt att slippa

Ang Strava
Har för mig att frågan varit uppe innan men kan inte hitta något nu.

Kan man köpa ett nytt år innan det gamla gått ut på något sätt? Tänkte bränna de sista friskvårdspengarna. Väljer man att avsluta sitt abonnemang verkar man ändå inte kunna köpa ett nytt. Kanske vill de inte att man skall packa på massa år för nuvarande pris, då kan de ju ta ut högre avgifter längre fram :)

Ang Strava
Har för mig att frågan varit uppe innan men kan inte hitta något nu.

Kan man köpa ett nytt år innan det gamla gått ut på något sätt? Tänkte bränna de sista friskvårdspengarna. Väljer man att avsluta sitt abonnemang verkar man ändå inte kunna köpa ett nytt. Kanske vill de inte att man skall packa på massa år för nuvarande pris, då kan de ju ta ut högre avgifter längre fram :)
Ne det är möjligt. Det dras pengar när gamla löpt ut.

Jag har använt årets friskvård till Strava och Zwift. Hade sen 1000 kr kvar så brände de sista pengarna på 1 års Rouvy abonnemang. Så kolla om det finns någon annan plattform du är sugen på och använd det där :)

Ang Strava
Nu har jag sagt upp Strava Premium.

Använder inte premium-funktionerna tillräckligt ofta/mycket. Har börjat rita mina rundor i Garmin Connect. Vad använder ni andra? Har hört att kompisar prata om RWGPS.

Saknar jag Premium för mycket får jag väl betala igen men jag tycker att 699kr per år börjar bli svettigt.

Ang Strava
Nu har jag sagt upp Strava Premium.

Använder inte premium-funktionerna tillräckligt ofta/mycket. Har börjat rita mina rundor i Garmin Connect. Vad använder ni andra? Har hört att kompisar prata om RWGPS.

Saknar jag Premium för mycket får jag väl betala igen men jag tycker att 699kr per år börjar bli svettigt.

Om du har friskvårdsbidrag via arbetet så kan det (eventuellt) stå för kostnaden. Kanske inte värt ändå för din del men det är den avgörande faktorn i mitt fall.

Ang Strava
Ang Strava
Jag försöker luska lite i vad de som vet vet om alternativ vid en specifik avverkning. Luska brukar jag göra via strava och det brukar gå att hitta både det ena och det andra -men jag ser bara folks senaste 3 rundor - är det för att jag sagt upp premium eller är det nåt annat som hänt?

Ang Strava
Kollade för Friskvård,Såg detta

Update: Thank you for all providing this feedback. I want to inform you all that moving forward, we no longer accept requests to modify receipts. We understand this might be a disappointment and we will share this feedback with our team. We apologize for the inconvenience.Subscriptions purchases through the Strava website will include VAT information towards the bottom of the receipt (if purchase is applicable).

Subscription purchases through Apple, Google Play, PayPal, will need to be retrieved through it's separate platform. If you need assistance with retrieving a receipt for these purchases, please reach out to Apple, Google Play, or PayPal.Thank you for your understanding
KBryant24 | STRAVA | Community Hub Team

Ang Strava
ok, får aktivera 1 mån free. Undvek det pga att de ville ha kortet.

Det jag också saknar i free och som är stalkerns bästa vän är att kolla leaderboard för segment på samma runda och se vilken runda de som körde samma dag postat.
Väldigt bra featue när man är på semester. Har hittat många guldstigar runt om i europa med det hacket. :)

Ang Strava
Navigeringsfråga:

Kör mtb med en Edge 830 i skog som inte är Trailforks-kartlagd vilket gör det tidskrävande att lära sig hitta. Dock finns några Strava-segment. Om jag skaffar premium, får jag då upp segmenten som ”overlays” på garmin-enheten precis som med Trailforks?

Ang Strava
Navigeringsfråga:

Kör mtb med en Edge 830 i skog som inte är Trailforks-kartlagd vilket gör det tidskrävande att lära sig hitta. Dock finns några Strava-segment. Om jag skaffar premium, får jag då upp segmenten som ”overlays” på garmin-enheten precis som med Trailforks?
Ladda ner trailforks-overlayen för Sverige så är problemet löst.

Ang Strava
Jag var inne på det men i mitt fall var det segment man inte vill vara skyldig till att ha lagt upp. Finns inget sätt att ha ett privat bibliotek av ss.

Slutade med viewranger som inte finns längre

Ang Strava
Man kan om inte annat spara dem som route plans på Trailforks som man sedan kan ladda över till Garmin, men det blir kanske lite fippligt om det inte är en längre stig.

Edit: verkar ju funka ungefär likadant med Garmin Courses.

Tillbaka
Topp