Angående Rommes bikepark.

Scarface

Ny medlem
Har hört att Romme skall bygga en bikepark. Hade ju varit grymt skönt om det var sant eftersom det är bra mycket närmare än Gesunda för oss som bor i stockholm (och många andra förstås).

Är det någon som har lite info om det här? Kommer det att hända? Vilka är inblandade etc.

Har inte hört något om de men något lär väl Bosse ha i bakfickan då hotellet blir klart...
Har dock svårt att tänka mig att de blir något denna säsong, då all fokus ligger på hotellbygget.

Vet att han haft 2 kanadensare anställda i vinter varav en av dem är utbildad banbyggare/MTB guide och har byggt banor i Kanada ,Japan och han pratade om ev. Norge i sommar.
Ska höra mig för lite om han vet något...

Romme är i vart fall ett mycket bättre berg än Säfsen. Vore intressant om de kunde öppna upp leder så man kan köra fler liftar, det är väl bara Åre som har ett liftsystem på sommaren?

Om det byggs i Romme har vi nu rätt många DH-liftställen i Dalarna.

Säfsen, Romme, Gesunda, Älvdalen (?), Lindvallen och Kläppen.

Finns det så många kunder?

Har pratat med min kontakt... och han har planer men de är inget som är presenterat för Bosse ännu... Bosse har varit "oanträffbar" under våren troligen pga hotellbygget. Några andra planer visste han inte om...

Bosse är en bestämd man, gillar han idéer så kör han fullt ut men han kan lika gärna ogilla idéen och då blir de inget, på Romme är de Bosses ord som är lag...
Fram till att hotellbygget blev känt så trodde jag absolut inte på en bikepark i Romme med den bekantskap jag har av Bosse.
Nu så kanske de skulle kunna bli något för att hålla hotellet igång även sommartid men de kan lika gärna bli så att de stänger helt sommartid. Allt beror på vad Bosse tycker och känner.

vad jag förstår så vill bosse låta andra göra misstagen först, för att sedan kunna bygga nåt eget och då blir det ju alltid i stor skala...det kommer i alla fall inte bli en liten lift som servar några få dh-entusister om jag får gissa.

Så hur påverkar man den här Bosse att ha det här klart till nästa sommar? Petitioner, mailbombning, utpressning eller kidnappning? Hade ju varit rätt fint om det blev av.

Scarface 2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Så hur påverkar man den här Bosse att ha det
> här klart till nästa sommar? Petitioner,
> mailbombning, utpressning eller kidnappning? Hade
> ju varit rätt fint om det blev av.

Gammal hederlig kapitalism kanske?

Åk till Gesunda/Åre/<etc> och lasta in ofantligt mycket pengar i liftkort, bike-hyra, mat, drinkar, boende o.s.v. alltmedan du berättar att du hellre skulle ge dessa pengar till Bosse Funke i blge. Obs förmodligen måste du övertyga några hundra av dina närmaste vänner att göra på samma sätt. Ofta och länge...

Scarface 2 skrev:
-------------------------------------------------------
> Så hur påverkar man den här Bosse att ha det
> här klart till nästa sommar? Petitioner,
> mailbombning, utpressning eller kidnappning? Hade
> ju varit rätt fint om det blev av.

Åk så mycket som möjligt i de bike parks som finns så Bosse ser att det finns behov av ytterligare en bike park och att han kan tjäna pengar på det.

Jättegammal tråd upplivat. Romme måste ha sjukt bra vinstmarginal om de kan ha sitt hotell samt alla sexstolsliftar stående halva året.

Kan inte nån rik MTB-åkare erbjuda denne Bosse ”an offer he can’t refuse”, så vi får en bra bike-park i Romme.

Hur stor är marknaden och hur stor är förtjänsten? Marknaden lär ju vara betydligt mindre än skidåkningen på vintern, så nånstans lär ju gränsen gå för hur många anläggningar det finns plats för. Tittar man på ex.vis Järvsö är förtjänsten betydligt bättre för Järvsöbacken AB än för Järvsö Bergscykelpark, som knappt ger nån vinst alls (åtminstone fram till 2019). Och då är väl Järvsö en av de större bikepark-destinationerna.

Hur stor är marknaden och hur stor är förtjänsten? Marknaden lär ju vara betydligt mindre än skidåkningen på vintern, så nånstans lär ju gränsen gå för hur många anläggningar det finns plats för. Tittar man på ex.vis Järvsö är förtjänsten betydligt bättre för Järvsöbacken AB än för Järvsö Bergscykelpark, som knappt ger nån vinst alls (åtminstone fram till 2019). Och då är väl Järvsö en av de större bikepark-destinationerna.
Å andra sidan "hörde" jag att Isaberg tjänat in mycket av säsongen under sommaren. Som vi pratade om i annan tråd så gäller det att hitta sin nisch och ett paket som går att ta betalt för. Vet inte vad det är men troligen inte bara liftkortet.

Å andra sidan "hörde" jag att Isaberg tjänat in mycket av säsongen under sommaren. Som vi pratade om i annan tråd så gäller det att hitta sin nisch och ett paket som går att ta betalt för. Vet inte vad det är men troligen inte bara liftkortet.
Ja, men finns det öht nån vintersäsong att tala om i södra Sverige (=söder om Dalälven)? Och ja, jag tror det måste finnas mer att göra på orten än att bara åka lift och rulla ner för backen för att det ska funka.

Ja, men finns det öht nån vintersäsong att tala om i södra Sverige (=söder om Dalälven)? Och ja, jag tror det måste finnas mer att göra på orten än att bara åka lift och rulla ner för backen för att det ska funka.
Förra året var det minimalt i alla fall på Isaberg och vallåsen. Vallåsen hade en backe öppet en vecka tror jag.
I år har de lagt ut ett längdspår redan. Vet i fan hur det går med tanke på att temperaturen är tvåsiffrig.

Är det inte typ 10 år det ryktet har cirkulerat? Industristandarden 2 more weeks verkar gälla även där...

Det är väl det här inlägget på Uppsala stigcyklisters FB sida som spär på ryktet...

CF5C7A80-3821-4BD8-947C-CCFDCADF8D74.png

Skulle vara trevligt om Romme drog igång. Perfekt avstånd för dagstur om man bor i Sthlm.

finns gerdiget med intresse lokalt så lär gå en hel del årskort.

bästa som erbjuds är bergbanan i Falun men den är fruktansvärt seg och antalet leder är begränsat både i antal och längd.

Det är väl det här inlägget på Uppsala stigcyklisters FB sida som spär på ryktet...
Åhfan. Tänk vad man missar när man loggat ut för gott från Ansiktsboken.
Nåväl, jag hoppas det blir bra (Herr Käll har väl byggt en del?) och Kungsberget har tidigare fostrat duktiga dh-åkare.
Måste dock få en recension av det viktiga kaffet och bullarna innan jag vet om det är värt att åka. Fundadores, jag litar på att du fixar det.

Åhfan. Tänk vad man missar när man loggat ut för gott från Ansiktsboken.
Nåväl, jag hoppas det blir bra (Herr Käll har väl byggt en del?) och Kungsberget har tidigare fostrat duktiga dh-åkare.
Måste dock få en recension av det viktiga kaffet och bullarna innan jag vet om det är värt att åka. Fundadores, jag litar på att du fixar det.

Jag tror inte jag kan axla det ansvaret, men tack för att du tror på mig! ? Vi får väl se vad som händer där, skulle ju vara kul om de fick till något.

Tillbaka
Topp