Angående VR -14

• Trådstartare Trådstartare Anders H
  • Start datum Start datum
A

Anders H

Guest
Angående VR -14
Läs och begrunda. Jag försöker boka två grupper om vi tycker att det är värt fyrahundra extra:

"Om förbokade grupper i Vätternrundan
Efterfrågan på förbokad startgrupp i Vätternrundan ökar, liksom efterfrågan på startplatser generellt. Därför har Vätternrundan inför 2014 tagit fram nya riktlinjer för förbokad grupp med garanterad startplats.

Intresseanmälan av förbokad grupp sker fortsättningsvis via formulär på Vätternrundans hemsida >> Tidigare förbokade grupper är välkomna med sin intresseanmälan omgående.
Tilldelning av starttider kommer göras i inkommande turordning. Grupper som står på kö kommer att ges erbjudandet om ett par veckor. Formuläret ligger uppe under perioden april-juli.

Anmälningsavgiften till förbokad grupp i Vätternrundan 13-14 juni 2014 är 1750 :-/person (ordinarie anmälningsavgift är 1350:-/person). Företag och föreningar kan välja mellan individuell betalning eller fakturering. Faktura skickas med anmälningslänken.

Förbokningen är till för större grupper som är intresserade av en garanterad startplats och ett visst startintervall. 40 personer är minsta antal för att förboka starttid. (Notera att det inför 2014 också går att förregistrera flera personer som grupp/förbereda den ordinarie anmälan under september-oktober, dock utan platsgaranti).

För att inte vissa starttidsintervaller ska vara helt fulltecknade innan ordinarie anmälan öppnar 4:e november tillåts förbokning av max 50% av startplatser per timma. På grund av bestämmelsen om max 50 % förbokade tider/timma kan det hända att önskad starttid tar slut och Vätternrundan förbehåller sig då rätten att tilldela alternativ starttid och/eller hänvisa till ordinarie anmälan.

Intresseanmälda får bokningsbekräftelse att ta ställning till.
I slutet av september skickas anmälningslänk till accepterade bekräftelser och länken är öppen för anmälan till den 28 oktober.

Vänliga hälsningar

Vätternrundan"

Angående VR -14
Hm, frågan är om inte detta är det som får mig att skippa det här med VR nästa år. Vad är det som kostar dem 1750:- när jag cyklar? Fixar de bilfri väg så kanske det hade varit värt det.

Angående VR -14
Sedan tidigare har jag bestämt att årets VR blir den sista med en ambitiös satsning. Om jag kör fler VR så blir det singel sub 10 eller på en "störig" cykel (fatty, fixie eller något liknande).

KjellF

Angående VR -14
Liege-Bastogne-Liege. Världens äldsta endagsklassiker. 27 mil utmanande bana med 4300 höjdmeter. Härliga böljande landskap i världens antagligen mest cykeltokiga land. Kostnad för motionsloppet som går dagen innan proffstävlingen: 250 kr. Det går att anmäla sig fram till start.

Vätternrundan. 30 mil nästan helt platt bana. Mestadels trist svensk rak landsväg. Regn garanteras. Går i ett land där cykel är en marginalsport. Kostnad: 1750 kronor. Platserna släpps 10 månader i förväg och tar slut på en timme.

Galet.

Angående VR -14
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, kör ett görtrevligt motionslopp i Belgien
> istället! Kostar ungefär som en Vätternrunda.
> Inklusive Rita.

+1

Angående VR -14
Fattar jag det rätt om jag säger att de kräver in 1700 spänn redan nu för 2014? I såfall undrar jag om de är på obestånd och kanske konkar snart...

Angående VR -14
InlineOla skrev:
> Blir mer o mer nöjd att jag aldrig deltagit i det
> där evenemanget.

+1000...

Angående VR -14
grump skrev:
> Fattar jag det rätt om jag säger att de kräver
> in 1700 spänn redan nu för 2014? I såfall
> undrar jag om de är på obestånd och kanske
> konkar snart...

precis: kräv säkerhet i form av lasagneätande för 1700 innan betalning

Angående VR -14
grump skrev:
> Fattar jag det rätt om jag säger att de kräver
> in 1700 spänn redan nu för 2014? I såfall
> undrar jag om de är på obestånd och kanske
> konkar snart...

Otroligt spännande om de lyckats komma på obestånd. De lär ju ha marginella utgifter jfr inkomster.

Angående VR -14
Det är egentligen VR samt detta fenomen som "Slavar under cykelindustrin?"-tråden egentligen borde handla om tycker jag.

Någonstans har vi fått för oss att Vätternrundan är ett episkt lopp som inte kan jämföras med andra. Samtidigt som mindre tävlingar har svårt att locka folk så kommer deltagarna samt kostnaden för att köra VR ständigt att öka.

Angående VR -14
mytomspunnen skrev:
> Ahmenshit. 1750 spänn, är ni inte kloka?

Med tanke på resa och logi som tillkommer är man faktiskt inte så långt ifrån gruppresa
till Mallorca :/

Tänkte cykla och "njuta" för en gångs skull med en lugnare grupp nästa år, tror inte det...

Senast ändrad:
Angående VR -14
Kan det vara så att VR försöker känna sig för lite kring var smärttröskeln går för folk?

Det pris de haft tidigare år har troligen inte varit högsta tänkbara under bivillkor att de ska få loppet fullbokat. Detta med tanke på hur fort startplatserna gått åt. Nu testar de kanske och ser om människor kan tänka sig att betala fyrahundra ytterligare. Om de inte får in förbokningar i den omfattning de normalt får är 400 en för kraftig höjning. Dock kan de släppa platserna till "ordinarie pris" senare, så den enda egentliga risken med experimentet är väl att de får ett rykte som väl giriga och att många därför låter bli att anmäla sig och loppet inte blir fullbokat. Tror sannolikheten för det är liten.

Angående VR -14
Tänk på hur utbud och efterfrågekurvorna möts i ety hämviktspris. Ett problem för säljaren med ett jämviktspris är att de som är beredda att betala mer inte gör det. Därför måste man införa differentierad prissättning med smärre skillnader i produkten, vilket optimerar total intäkt. Det är väl Ok, det är upp till dem och de är ju i alla fall tydliga.

Men, mkt tveksamt att man fortsätter köra framöver.

Senast ändrad:
Angående VR -14
Undrar hur lätt det är att få till en fungerade prisdifferentiering i det här fallet. Måste ju hänga på att betalningsviljan är högre i gruppen av åkare som vill åka i de förbokade grupperna än i "vanliga" grupper. Känns inte alls säkert, i alla fall inte generellt. Kan tänka mig att de som är villigast att betala mest är de som gör klassikerna för första och enda gången snarare.

Angående VR -14
lundatok skrev:
> Inklusive allt.

Allt som i resa, logi etc? Berätta mer! Vättern kommer jag nog aldrig köra, men jag har blivit mer och mer sugen på cykelresor utomlands.

Angående VR -14
lundatok skrev:
> Inklusive allt.

Motionslopp i Belgien. Nästan varje helg.
http://sport.be.msn.com/cyclingtour/2013/nl/

Exempel, "La Chouffe classic", i Houffalize, 165 km, 13 €
paket för varje deltagare:
timing på 4 backar
en gratis flaska La Chouffe 33 cl
en gratis olycksfallsförsäkring (ingen hjälm = inte försäkrade)
ett omfattande utbud av sådana Aptonia, Meli våfflor honung och Chiquita-bananer.
tekniskt bistånd
vägskylt
medicinsk service
massage vid ankomsten
omklädningsrum med duschar

Fler motionslopp, (som redan gått), http://sport.be.msn.com/classicchallenge/1213/

Angående VR -14
Just håningsvåfflorna kan de få behålla. Men i övrigt var det precis samma nivå på servicen på ett belgiskt motionslopp som på Vättern fast till en bråkdel av kostnaden.

Vad gör Motala AIF med alla pengar egentligen? Frossar de i gåslever och belugakaviar resten av året? Har de en pengabinge där de badar i pengarna som Joakim von Anka? :-/

Angående VR -14
Ang. Prisdifferentiering så kan de väl ha en (svindyr) klass där man får hänga i servicebilens stolpe.
går oxå att utveckla att ta betalt per hängd meter, samt per skrik "håll höger för faan" extra dyrt om man lägger till ngt i stil med "motionsfetto"

Angående VR -14
ol__ skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, kör ett görtrevligt motionslopp i Belgien
> > istället! Kostar ungefär som en
> Vätternrunda.
> > Inklusive allt.
>
> Allt som i resa, logi etc? Berätta mer! Vättern
> kommer jag nog aldrig köra, men jag har blivit
> mer och mer sugen på cykelresor utomlands.

Som BC skrev kostar motionsloppen i tex Belgien knappt något, man kan anmäla sig på plats. Det som krävs är väl att man en tre-fyra stycken som delar på bensin och ett par hotellrum. Ofta går motionsloppen dagen innan klassikerloppet, så man kan stanna kvar och titta på proffsloppet också.

Angående VR -14
schture skrev:
> Miglian kostar 200 Euro (inkl 2 baggage drops)
> annars 180 Euro, billigare än VR och man får
> kalm Risotto! ;-)

... och så får man cykla i >4 dygn :)

Senast ändrad:
Angående VR -14
Jag skrev till dem på Facebook och fick följande svar:

"Hej Anton.
Möjligheten till förbokad grupp har under många år varit en stor förmån för några få. Men allt eftersom efterfrågan på platserna i Vätternrundan ökat har mängden besvikna som blivit utan önskad starttid eller startplats också ökat. Med besvikelsen har följt en irritation på att inte alla ges samma möjlighet till anmälan. Som motionslopp är det viktigt för oss att vara tillgängliga för alla och många.

Eftersom alla övriga cyklister får slåss om platserna på anmälningsdagen förutom de som valt förbokad grupp med garanterad plats måste vi höja priset så att det inte bara är en "vanlig" startplats utan bör ses som något extra som det faktiskt är. En förmån.

Sedan förstår vi att det är irriterande och upprörande för de som är vana att ha en förbokad grupp. Men steget är nödvändigt att ta och vi hoppas att du ändå ser fördelen med att anmäla dig i grupp.

Mvh
Martin"

Angående VR -14
Stäng av möjligheten att överlåta sin startplats till någon annan, så de blir av med den hysteriska försäljningen istället. Så kan man sälja tillbaka sin startplats till VR och få tillbaka 75% av beloppet (alt. att andelen man får tillbaka minskar ju närmare loppet man kommer) och så kan VR släppa nya platser en gång i månaden.

De enda som förlorar på ett sånt upplägg är de som vill göra klipp genom att köpa platser och sälja dyrt på andrahandsmarknaden.

Angående VR -14
Akoa skrev:
> Jag skrev till dem på Facebook och fick följande
> svar:
>
> "Hej Anton.
> Möjligheten till förbokad grupp har under många
> år varit en stor förmån för några få. Men
> allt eftersom efterfrågan på platserna i
> Vätternrundan ökat har mängden besvikna som
> blivit utan önskad starttid eller startplats
> också ökat. Med besvikelsen har följt en
> irritation på att inte alla ges samma möjlighet
> till anmälan. Som motionslopp är det viktigt
> för oss att vara tillgängliga för alla och
> många.
>
> Eftersom alla övriga cyklister får slåss om
> platserna på anmälningsdagen förutom de som
> valt förbokad grupp med garanterad plats måste
> vi höja priset så att det inte bara är en
> "vanlig" startplats utan bör ses som något extra
> som det faktiskt är. En förmån.
>
> Sedan förstår vi att det är irriterande och
> upprörande för de som är vana att ha en
> förbokad grupp. Men steget är nödvändigt att
> ta och vi hoppas att du ändå ser fördelen med
> att anmäla dig i grupp.
>
> Mvh
> Martin"

Dagens BS

Angående VR -14
Hmmm hade redan tänkta att detta blir mitt sista VR innan barnen är stora nog att hänga på, känns som om dom har gjort valet enkelt för en!

Till och med vårat klubblopp som går av stapeln på lördag kostar 400:- vid "på-platsen-anmälan", vilket känns rätt saftigt för 115km cyklande med två depåer (som man ändå inte stannar vid) och en kall pastasallad vid mål :-(

I Sverige verkar cyklingen bara vara ok om det är "big business" inte mycket kvar av gräsrots-cykling, men vi får väl ta oss samman och arrangera våra egna lopp framöver?
...eller flytta till Belgien :-)

Tillbaka
Topp