Ångest. Ramstorlek.

knäna

Ny medlem
Ångest. Ramstorlek.
Jaha, beställde tidigare idag en Look 555-ram på CC:s rea men har nu drabbats av rejäl storleksångest. Fy.

Jag beställde en Large, det kändes rätt just då, men känner alltmer att jag kanske skulle valt en Medium. Jag kan inte direkt jämföra med cykeln jag har idag då den är alldeles för liten.

Snälla Happy hjälp mig.

Mina Wrench Science-fakta:

Frame Size center-to-center: 54 cm
Frame Size center-to-top: 56 cm
Overall Reach: 69.00 cm
Saddle Height: 73.29 cm
Handlebar Width: 44 cm

Your Measurements
Height: 178.00 cm
Sternum Notch: 149.00 cm
Inseam Length: 83.00 cm
Arm Length: 64.00 cm
Shoulder Width: 43.00 cm
Flexiblity: 4
Weight: 74.00 kilo
Foot Size: 42.50 EURO

Och ramgeometrin:
http://www.lookcycle.com/products2008/data/geometrie/geometrie555.pdf

Min styrstam som jag har idag mäter 11cm (centrum av styre till centrum av gaffelröret så att säga)

Vore bussigt om nån kunde ge mig lite vägledning här, har redan köpt en ram i fel storlek en gång och vill inte uppleva det igen.

Ångest. Ramstorlek.
Jag måste tyvärr hålla med ovanstående. Du är marginellt längre än mig (ca 1 cm) och jag skulle aldrig kunna köra på en större ram än max 55. Det är iofs individuellt vad man föredrar men spontant känns den för stor för dig. Tyvärr.

Ångest. Ramstorlek.
Dina mått liknar mina egna rätt mycket. Jag är också 178 cm, men har 1 cm kortare ben och 3 cm längre armar. Jag har kör på en Wilier i Large vilket är 55 cm c-t. Jag trivs bra på den hojen och inbillar mig att det inte blir lika "dramatiska vinklar" om man väljer den något större ramen (utifall man tvekar mellan två). Kanske inte lika rejsigt och "fränt" - men det är ju en smaksak vad man trivs med.

Jag har en 90 mm styrstam (bytt från 110 mm). Tyckte att hojen blev lite nervös i styrningen med den längre.

Ångest. Ramstorlek.
Den är ett sloping ram - seat-tube längd är akademisk!
Effectiv overröret längd är 560mm - dvs ramstorlek är 56cm i "klassisk" italiensk geometry. Kommer passar dig fint!
Kolla på geometri table - dom t.o.m. kalla det för Large 55

Ångest. Ramstorlek.
Jag säger att det kommer att funka, även om M kanske hade varit närmare sanningen (du kan väl maila dem och be att få byta?) Look är i mitt tycke både korta och låga, så du kommer med den sadelhöjden att se ganska traditionell ut, men du kommer att kunna köra den med -6 graders stam utan spacers och få ett ganska traditionellt utseende. Och ändä få ganska lagom med drop.

Som jämförelse är väl Hushovd 183 och kör också en L. Men han är spurtare och proffs och kan tåla en del drop. Du är knappast något av dessa och tål kanske mindre dropp. L låter stort, men det är trots allt bara tal om en 55:a... För mig som är 187 vore en XL i minsta laget om jag vill ha få spacers och drop på max 9-10 cm.

Ångest. Ramstorlek.
...och kollar du på det som Look länkar itll så rekommenderar de en 54 c-c vilket är i princip vad en L/55 är.

Mycket grovt verktyg, men en fingervisning i alla fall.

http://www.bikefitting.com/English/Frame.aspx

Kom ihåg att cykeln inte nödvändigtvis blir kortare av att du väljer en mindre ram! Du får bara mera drop eller mera spacers eller både och. Pythagoras sats och allt det där.

Ångest. Ramstorlek.
Effektiv överrörslängd är bara 56 fastän det är en L. Med en Overall reach på 69 kan jag inte se att det skulle vara några problem med en L.

Ångest. Ramstorlek.
Ojojoj, hälften av er säger M, hälften säger L.

Nu har jag en Merckx Leader (ej slopad) som mäter:
sadelrör c-c 50 (!)
överrör c-c 53
Inga spacers.

Det är alldeles för litet för mig, så min gamla hoj säger egentligen inget om vilken storlek som skulle passa mig.

Men jag tror att jag slår till och försöker byta mot en M i alla fall. Om någon verkligen tycker att detta verkar fel så får ni opponera er fram till klockan 08:00 imorgon då jag ringer Cycle Comnponents! :-) Tack för all hjälp!

Ångest. Ramstorlek.
Jag har en XL (58) fast då en Scott CR1 och jag är 187 lång, skulle aldrig drömma om att ha en mindre hoj även om farbrorn i butiken i NY proklamerade lite för en 56:a. Jag vill ha en hyfsat stor ram där mina orangutangarmar (armlängd ca 70) kan få sträcka ut liksom.
Kanske inte så mkt svar på din fråga, men det är väl inget fel med stora ramar så länge man når ner till pedalerna och fram till styret ;). Jag har däremot haft lite för små ramar och det finns inget värre ;).

Ångest. Ramstorlek.
Nästan alla som är osäkra köper för små racerramar av någon anledning. "Den passar mig perfekt" säger dom sen glatt och slår nästan knäna i styret och har 8 cm spacers under styrstammen.

Ångest. Ramstorlek.
Jag pratade med en herre på CC som tyckte att medium lät bättre för mig, så inom ett par dar dimper det ner en ram här, så får vi väl se hur den passar. Tack för all hjälp!

Ångest. Ramstorlek.
Du får nog den att passa den också. Och som alla som köpt något kommer du att tycka att du gjort rätt val. Den kommer nog att passa dig fint, men den är ju ganska nära din Merxck i storlek och eftersom den var alldeles för liten...?

Nåväl. M är nog säkert rätt för dig. Ofta finns det två storlekar man kan få att funka. Även om Wrench science pekade mot en L, så funkar säkert också M.

Men håller med JT om att folk ofta (inte nödvändigtvis du) köper lite små ramar.

Ångest. Ramstorlek.
Är du säker på att din sternum notch mätning är rätt? Jag är 184 cm och har 149.5 cm. Det plus armlängden avgör din overall reach som verkar lite lång. Jag har 68 cm. Enligt Wrench Sciences sätt att mäta skulle du då behöva en 13cm styrstam??? Nåt är galet med dina mätningar. Mätte du själv? Låt ngn annan göra det.

Ångest. Ramstorlek.
Håller med Ismael. KOllade på mätningarna och faktiskt: 69 cm overall reach är massor. Jag är en apa på 187 cm och min är 71 cm. Vilket tyder på att M säkert var rätt val.

Ångest. Ramstorlek.
Castrello: Wrench Science pekade väl mot en medium vad gäller sadelrörets längd, och mot en large vad gäller over-all reach, och det var detta som blev knepigt när jag skulle välja. Men som Ismael skriver, min over-all reach kanske är lite väl lång?

Men en styrstam på 13cm är väl inte helt ovanligt heller?

Jag hade en på 9cm innan jag bytte till 11, och då blev cykeln mycket stadigare, så ett byte till 13 skulle göra den mer stabil (eller slö om man så vill).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp