Angle headset, 2 grader för IS52

Det jag menar med "angett" är helt enkelt vad de skrivit för antal grader för respektive angleset. Naivt nog trodde jag att jag bara kunde subtrahera graderna för setet jag köpte från min befintliga HA. Men jag börjar nog fatta. Men gymnasiematten är för avlägsen för att jag ska räkna ut vad jag kommer få för faktisk HA om jag har 66° idag med min 160mm gaffel och 637mm stack och installerar deras Foxtrot 1,6°. Jag var egentligen ute efter 2° när jag fortfarande tänkte jag skulle vinna en lika mycket brantare sadelstolpe.
Men utan den vinsten kanske jag blir lite beskedligare i mitt val då jag inte vill förlora allt för mycket rapphet i cykelns beteende på vanlig svensk skogsstig heller.

Det jag försöker säga är att du visst i princip kan subtrahera det rakt av. Dvs i princip påverkas inget annat, mer än att du får som en extra spacer under styrstammen. När jag räknar på ditt fall får jag att fronten hamnar kanske 1,6 mm högre och då har jag räknat med att nedre koppen bygger 10 mm (kan ju förstås vara 8, eller 13, har inte mätt). Men som sagt, det bör vara ungefär försumbar skillnad. Har du spacers under styrstammen idag så plockar du sedan bort 5-10 mm av dessa and you're all set.

Brantare sadelrör får du genom att korta gaffeln men då meckar man ju lite mer med geometrin för hela hojen, plus att HA blir brantare.

man kan också få i praktiken brantare sadelvinkel genom att pumpa upp bakfjädringen. eller komplettera med excentriska bultar; sådana måst dock isf låsas.

har man som så många har lite för låg vevhushöjd och erfar pedalislag är det en enkel och attraktiv väg. du har dessutom kvar den längre framändan du vill uppnå med vinkeländringen av framgaffeln, men minskar något slackiseringen gentemot underlaget, vilket bara är att betrakta som en fördel?

Det jag försöker säga är att du visst i princip kan subtrahera det rakt av. Dvs i princip påverkas inget annat, mer än att du får som en extra spacer under styrstammen. När jag räknar på ditt fall får jag att fronten hamnar kanske 1,6 mm högre och då har jag räknat med att nedre koppen bygger 10 mm (kan ju förstås vara 8, eller 13, har inte mätt). Men som sagt, det bör vara ungefär försumbar skillnad. Har du spacers under styrstammen idag så plockar du sedan bort 5-10 mm av dessa and you're all set.

Brantare sadelrör får du genom att korta gaffeln men då meckar man ju lite mer med geometrin för hela hojen, plus att HA blir brantare.
Ok, tack för all hjälp! Effekterna av de där externa 9point8 "kopparna" var lite luriga. Jag tror jag fintade bort mig själv när jag initialt tittade på angle headset för andra typer av headset än IS. Där hade jag sett tydliga beskrivningar på hur man får BÅDE flackare gaffel och brantare sadelrör (om än inte lika många grader). Men som sagt, detta med nedre koppen i kombination med den längre hjulbasen (fronten) negerar väl den effekten.

Nu finns IS42, men frakten avskräcker lite... Någon som hittat dom inom EU, förutom på sajten ovan där de inte tycks finnas än?

Visa bilaga 523772
Frakten har iaf gått ner sen förra året. :)
slackr.jpg
.

Tillbaka
Topp