Angle sets, är det ute nu eller?

erik h

Aktiv medlem
Försökt googla mig fram kring anglesets men verkar lite ovanligt med sånt numera. Många som labbade med det på gamla ramar för några år sen. Vad har ni kommit fram till är bra alternativ där, ni som provat? Wolf Tooth, Works Components? Cane Creek har också men man fattar inte alls varför deras kostar 3000 kr, sällan en gammal ram är värd det...

Behöver vara ZS44 upper / EC49 lower. (Tänkte piffa upp min gamla Ibis från 2015 istället för att börja om med nytt. Inser ju att reachen är lite kort jämfört med nytt och dessutom blir ett par mm kortare med ett angle set. Men i övrigt är jag ju så trivsamt inkörd på hela kittet).

Allt kanske har blivit så flackt att ingen är sugen på det längre?

Jag körde ett Works components för några år sedan och var nöjd med det. Kanske inte så mycket att säga om det egentligen, styrlager brukar ju vara ganska odramatiska och krångelfria. Kändes i alla fall gediget, passade bra och var lätt att installera.

Var på väg att köpa ett likadant till en annan cykel, men den råkade spricka så det blev lagt på is.

Kul att detta kom upp nu. Jag satt och funderade på var jag ska börja leta för att skruva lite på HA på min Cervelo. Underbar cykel, men onödigt flack för en xc. Borde man inte kunna hitta något sorts angleset?
Hittade detta i ramspec. Underlättar ju att de är likadana.

Upper Headset Bearing Dimension 1-1/2", 40 x 51.8 x 7.5, 36°x45°
Lower Headset Bearing Dimension 1-1/2", 40 x 51.8 x 7.5, 36°x45°

Chat GPT hjälpte mig på traven.

Hos Works Components:
👉 Angleset IS52/IS52 - 0.5°
Länk (om du vill googla):
Works Components Angleset IS52 0.5 degree
  • Finns i olika färger
  • Kommer med övre och nedre offset-lager
  • Ger dig ±0.5° slackare eller brantare styrvinkel
  • Kräver bara att du byter ut lagren, inte pressar några cups

Jag har köpt tre från Works Components. Är nöjd med alla. Wolf Tooth verkar vara finare och kommer med en montage verktyg som förhoppningsvis underlättar montaget, men är mycket dyrare och finns bara med 1 grad.

Sen har jag en 9Point8 angleset till IS lager.

Cane creek men då smakar det.

som det kostar hoppas jag

Går att köpa i EU i alla fall, men det gör kasnke wolf tooth också

Cane creek men då smakar det.

som det kostar hoppas jag

Går att köpa i EU i alla fall, men det gör kasnke wolf tooth också

Cane Creek är en tekniskt sämre lösning, från vad jag har läst. Både WC och WT har "vanliga", enkla angle sets.

Chat GPT hjälpte mig på traven.

Hos Works Components:
👉 Angleset IS52/IS52 - 0.5°
Länk (om du vill googla):
Works Components Angleset IS52 0.5 degree
  • Finns i olika färger
  • Kommer med övre och nedre offset-lager
  • Ger dig ±0.5° slackare eller brantare styrvinkel
  • Kräver bara att du byter ut lagren, inte pressar några cups
Nu blev det väl ändå tokigt!
Funkar inte med Works då:
Screenshot_20250414_160938_Chrome.webp

Standarderna förklarade:

Visa bilaga 762892

Standarderna förklarade:

Svaret är helt fel.

Set finns faktiskt angle sets till IS från 9Point8, men inte IS52/IS/52.

Works verkar ju både smidiga och täcka en massa varianter. Tror 1 eller 1.5 deg räcker. Svårt att veta vad jag har för vinklar idag eftersom dämpare och horseshoe redan är bytt för att flacka lite.

Jag åker på en cm högre stack (ZS->EC övre) men åas så blir det ju lite drop på både BB och styrlager, såg någon hävda ca 4-5 mm BB och 9 mm HT vid en grad slackning. Och eftersom styrröret blir för kort för det här bastardbygget så behöver jag ändå byta gaffel, går väl från 130 till 140 och landar i ungefär detsamma som idag då höjdmässigt.

Fascinerande att det finns folk som tror att ChatGPT & liknande LLM:er ger korrekta svar.
Well, ibland gör de iofs det, men man kan aldrig riktigt veta när.

I den mer relevanta frågan om anglesets har jag inget att tillägga.

Man kan också byta till en styrstam som bygger kring 1 cm lägre.
Sant, så det ordnar sig nog, däremot vill jag absolut inte ha mer BB drop, så gaffeln behöver ändå upp lite. Vilket iofs går på befintlig gaffel, men byta styrrör på en 10 år gammal gaffel känns mindre värt.

Antar att slutsatsen till slut blir att byta hela cykeln är det enda rimliga, det var ju där jag landade i höstas...

Sant, så det ordnar sig nog, däremot vill jag absolut inte ha mer BB drop, så gaffeln behöver ändå upp lite. Vilket iofs går på befintlig gaffel, men byta styrrör på en 10 år gammal gaffel känns mindre värt.

Antar att slutsatsen till slut blir att byta hela cykeln är det enda rimliga, det var ju där jag landade i höstas...

1 grad vid gaffeln ger hela 2 mm vid vevlagret ...

Visa bilaga 762892

Standarderna förklarade:

Ja, jag blev lite besviken när jag kollade.
Min bästa kompis som kan allt, kunde inget.

ChatGPT är grym på mansplaining…

Tillbaka
Topp