Annons på Happymtb

GarryJones

Aktiv medlem
Annons på Happymtb
Jag funderar på att annonsera en cykelrelaterade företeelse på Happymtb med en sådan där rullande gif som visas till höger om forumet.

Två frågor...

Bra inför mitt beslut om så många som möjligt kan svara.

1) Känner du att du påverkas av budskapen i annonser på Happymtb?
2) Kör du med Adblocker?

Om ditt företag/förening har bra erfarenhet av annonsering på Happymtb vill jag gärna ha lite feedback.

Svar via PM om du vill.

Annons på Happymtb
Jimel skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Beror på om jag tycker att den riktar sig till
> mig. Den nuvarande ifrån Skånemejerier not so
> mutch.
>
> 2. Nej

Samma lika här.

Annons på Happymtb
mikipedia_ skrev:
> Jimel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. Beror på om jag tycker att den riktar sig
> till
> > mig. Den nuvarande ifrån Skånemejerier not so
> > mutch.
> >
> > 2. Nej
>
>
> Samma lika här.

+1

Plus att jag är negativt inställd till alla annonser som blinkar, snurrar och rör sig för att locka till uppmärksamhet. Därmed inte sagt att den inte får röra på sig, men det måste vara på ett relevant sätt.

Annons på Happymtb
fhloston skrev:
> mikipedia_ skrev:
> -----
> > Jimel skrev:
> >
>
> > -----
> > > 1. Beror på om jag tycker att den riktar sig
> > till
> > > mig. Den nuvarande ifrån Skånemejerier not
> so
> > > mutch.
> > >
> > > 2. Nej
> >
> >
> > Samma lika här.
>
> +1
>
> Plus att jag är negativt inställd till alla
> annonser som blinkar, snurrar och rör sig för
> att locka till uppmärksamhet. Därmed inte sagt
> att den inte får röra på sig, men det måste
> vara på ett relevant sätt.

+2

Annons på Happymtb
Ja, just det glömde...

Annonser som flyttar med när man scrollar får mig att lämna sidan. Tunga annonser som gör att sidan tar tid att ladda får samma effekt.

Annons på Happymtb
Jag börjar skönja ett visst mönster på Garrys frågor här på forumet.

För övrigt så är google ads jäkligt snabba på att visa det man surfar runt på... :)

Annons på Happymtb
Något som behöver reklam, undviker jag gärna. (Kommer mest att tänka på "Hot-hot Tamales")
Ja, jag blockerar allt oönskat när jag kan. Annars lämnar jag sidan helt.

Vill jag hitta det jag behöver, använder jag sökmotor.

Annons på Happymtb
thomalin skrev:
> Ja, just det glömde...
>
> Annonser som flyttar med när man scrollar får
> mig att lämna sidan. Tunga annonser som gör att
> sidan tar tid att ladda får samma effekt.

+1

Annons på Happymtb
Enda gången jag klickar är när jag klickar fel. Då kräks jag lite i munnen och backar sedan. Kollar inte ens på TV längre pga reklam och står inte ut med reklamradio heller. Kör adblocker.

Annons på Happymtb
Intressanta svar. Tack.

> Jag börjar skönja ett visst mönster på Garrys frågor här på forumet.
Har du en direktfråga kan du PM mig.

> Om du kontaktar annonssäljarna kan du säkert få siffror på clickrates och sånt.
Jag annonserade i Motala Tidings Websida för 3 år sedan under Vätternrundan. Jag fick ca 107 clickbesök till den websida som var aktuell. Men 97 click kom från samma IP adress i Järvsö. Samma IP address visade ha 90-95% av klickan på många diverse annonser från stora och små företag i Sverige. Den ISP som sålde tjänsten till den som hade adressen hade ingen förklaring men lovade att kontakta personen. Jag fick aldrig något klarhet i detta. Sedan dess har jag sökt efter webplatser där man kan betala för att annonsen ska vara synlig under en viss tid oavsett click eller visningar. Men få ställa upp på det.

> Tunga annonser som gör att sidan tar tid att ladda får samma effekt
Den som säljer är oftast medvetna om detta. Jag tycker det funka bra här på Happy.

> Vill jag hitta det jag behöver, använder jag sökmotor.
Alltid? Då är du ganska unik. Vi påverkas av annonser mer än vad vi tror. T ex - om jag har en ny typ av cykelhjul (som jag inte ha då detta är bara ett exampel) så kan det vara exakt det som du behöver. Ser du min annons och om min annons är inte störande och bra utformat så kan även du lockas att kolla lite närmare. Med en bra tydligt hemsida (enligt AINA metoden) kan du lockas av att köpa hjulet från mig. Det som är gåtan för mig och websidans ägare att lösa är hur du kan påverkas utan att det drabba ditt besök på websidan där du hittade annonsen. Då man säljer annonser vill man att annonsköpare ska gå med plus (nya intäkter - annonskostnad) och att webbesökaren är nöjd med det som har köpts och budskapet som levererats så att annonsförsäljaren kan gå med vinst och att de som står bakom webbsidan kan tjäna lite på det så att man är kvar hos just den annonsförsäljare.

Jag kommer nu - eventuellt - att annonsera på Happy MTB inom kort. Får se om du eller någon annan är intresserade av det som står i annonsen i så fall.

Adblocker är en fara. Jag tror att aktiva cyklister som är mellan 20 och 40 är mer benägen att använda Adblocker än pensionärer. Just nu har Happy en annons för något online utbildning från USA. Det är också en faktor. Som presumptiv annonsköpare hade jag hellre sett cykelrelaterade reklam här. Risken att Adblocker används ökar då annonsen speglar inte innehållet på websidan.

Jag undrar om det räknas som en visning även om adblocker används.

Senast ändrad:
Annons på Happymtb
Men om anv har addblocker blir det ju ingen visning så du betalar ju inte för det?
Det är väl mest ett problem för annonsplatssäljaren eller har jag missat något?

Annons på Happymtb
> Men om anv har addblocker blir det ju ingen visning så du betalar ju inte för det?

Intressant - Det beror på exakt hur annonsen blockeras.

Men nu finns Adblocker blockers som visa annonsörna ändå, och nu kommer Adblocker blocker blockers som blockerar det som blockerar Adblocker. :)

Så här tycker jag:
Jag har använt forumet på HappyMtb sedan 2004/2005. Väldigt många bra inlägg och intressant information har jag fått här och en hel del diskussioner med konflikter som har bollats och även lösts. (Bortsett från dödshoten och telefonterror från HappyMtbare 2006 men det är en annan story). Bottom Line - Jag trivs här och tycker diskussioner är nyttiga och bra.

Någon måste betala. Det kostar pengar att websidan ska finnas och någon ska jobba med det. Ska vi förvänta oss att någon eller några betala för att sidan ska finnas? Om det skulle kosta 100kr/månad för mig att bli medlem här så hade jag betalt. No problem. Men hur många andra hade betalt? Och om betaltningen är bara för att ta bort annonser som man kan plocka bort med Adblocker så - What's the point?
Så om jag nu annonsera så kan jag ändå se det som lite bidrag till sidan. (Och förhoppningsvis får lite tillbaka i form av gladje eller intäkter från förmedlat budskap).

Annons på Happymtb
GarryJones skrev:
> Jag funderar på att annonsera en cykelrelaterade
> företeelse på Happymtb med en sådan där
> rullande gif som visas till höger om forumet.
>
> Två frågor...
>
> Bra inför mitt beslut om så många som möjligt
> kan svara.
>
> 1) Känner du att du påverkas av budskapen i
> annonser på Happymtb?

Nej. Ögat har lärt sig att ignorera reklamen. Är reklamen tillräckligt påträngande så jag noterar den får den motsatt verkan.
Upplever den som påträngande och skapar negativ köplust.

> 2) Kör du med Adblocker?

nej

>
> Om ditt företag/förening har bra erfarenhet av
> annonsering på Happymtb vill jag gärna ha lite
> feedback.
>
> Svar via PM om du vill.

Tillägg: +1 på allt om tungladdad reklam, blink och annat djävulskap. Men allra värst är sidor med ljud!

Senast ändrad:
Annons på Happymtb
Kör med AdBlockers och skapar alltid specialtrimmade filter för sidor jag besöker regelbundet. Får panik och stänger ner webläsaren om jag tex öppnar DN utan AdBlocker.

Happy har inte så mycket reklam men även här stör det. Jag skulle hellre betala en slant och bli av med reklamen, kanske att man skulle ha något system där man fick någon bonus för att vara betalande medlem. :)

Annons på Happymtb
1 ibland ja
2 ja på desktop, nej på telefon. Vilket är relevant - tror andelen som kör annonsblockering på telefon är väsentligt mycket lägre.

Annons på Happymtb
Grotescos reklam har ju varit här länge på mobilen. Känns helt felplacerat.

Jag tror dessutom att interneträvar oftast är prismedvetna och letar upp det bästa priset när de hittat något de vill ha. Visst kan de hitta detta genom en annons men jag tror många sedan söker upp billigaste sidan.

Annons på Happymtb
Akoa skrev:
> Grotescos reklam har ju varit här länge på
> mobilen. Känns helt felplacerat.
>
> Jag tror dessutom att interneträvar oftast är
> prismedvetna och letar upp det bästa priset när
> de hittat något de vill ha. Visst kan de hitta
> detta genom en annons men jag tror många sedan
> söker upp billigaste sidan.

Ganska trevligt med Sanna Kallur :p

Annons på Happymtb
> Visst kan de hitta detta genom en annons men jag tror många sedan söker upp billigaste sidan.

Men om man ska annonsera något som man är ensam om. T ex - Hur många kan annonsera om "Cykelsjö Runt Motionslopp"?

Dvs då man är ensam om något som cyklister kan vara intresserade över - då är det väldigt intressant med banner reklam på Happy Mtb.

Annons på Happymtb
GarryJones skrev:

>
> Men om man ska annonsera något som man är ensam
> om. T ex - Hur många kan annonsera om "Cykelsjö
> Runt Motionslopp"?
>
> Dvs då man är ensam om något som cyklister kan
> vara intresserade över - då är det väldigt
> intressant med banner reklam på Happy Mtb.

Inte så unikt kanske, finns hyfsat många motionslopp runt sjöar i vårt avlånga land. Ur minnet:

Vätternrundan
Vänern runt
Mälaren runt
Hjälmaren runt
Siljan runt
Storsjön runt
Bolmen runt
Två sjöar runt
Glafsfjorden runt
osv....

Jag klickar på annonserna ibland men kan inte minnas att jag som direkt resultat av detta konsumerat någon vara eller tjänst.

Annons på Happymtb
1: Ja, en del företags annonser är så dåliga och eller påträngande att jag försöker lägga in dem i min mentala "handla inte från"-lista.
Men relevanta annonser som inte tränger sig på är jag för. De genererar ju intäkter till en sida som jag spenderar en hel del tid på, även om jag inte kan påminna mig direkt ha påverkats till inköp pga någon annons.

2: Kör inte adblocker e.d.

Annons på Happymtb
1: Man vill ju inte tro det. Har exvis aldrig någonsin klickat på en webannons och sen köpt något. 95% av klicken på annonser är felklick, vanligen på telefonen där websidor har en ful tendens att flytta runt saker innan de laddat helt klart.

2: Jag blockerar bara trackingsaker. Men i praktiken betyder det att en hel del annonser åker med.
Allt relaterat till FB, Twitter, Linkedin, Annonsspårningsnätverk osv.
Privacybadger https://chrome.google.com/webstore/detail/privacy-badger/pkehgijcmpdhfbdbbnkijodmdjhbjlgp och disconnect https://chrome.google.com/webstore/detail/disconnect/jeoacafpbcihiomhlakheieifhpjdfeo är inte fel.

Några rader i hosts-filen sen så är man hemma :)

Tillbaka
Topp