Annonsmoderering

jansson99

Aktiv medlem
Annonsmoderering
Jag vill be er som annonserar att läsa igenom de enkla regler som finns. Största delen annonsmoderering handlar numera om 30-dagarsregeln, dvs. bumpning som det står när ni får PM av mig när jag raderar en annons som postats inom 30 dagar efter att den tidigare annonserats.

Så kan jag därför få be er om att hålla er till reglerna framöver?

https://happyride.se/annonser/rules.php

Annonsmoderering
Kan man inte implementera någon slags spärr mot dubbletter i Köp&Sälj, det skulle spara mycket arbete...

Annonsmoderering
vilket problem skall denna trettiodagarsregel stävja? det är väl närmast vanligt att annonser av lite ovanligare produkter behöver ligga ute
längre innan en köpare uppmärksammar den.

dessutom vill jag om jag lägger ut en annons kunna se vilka liknande försäljningar som gjorts säg senaste halvåret, detta förenklar att sätta ett lämpligt pris.

Annonsmoderering
vilket problem skall denna trettiodagarsregel stävja? det är väl närmast vanligt att annonser av lite ovanligare produkter behöver ligga ute

dessutom vill jag om jag lägger ut en annons kunna se vilka liknande försäljningar som gjorts säg senaste halvåret, detta förenklar att sätta ett lämpligt pris.

Det ska stävja dels inaktuella annonser. Dvs att annonser tas bort automatiskt.

Att man inte får bumpa, stävjer helt enkelt att man inte får bumpa samma grej hela tiden.

Annonsmoderering
Fast jag trodde att det var att man inte fick hålla på att radera och lägga upp samma annons för att en ny datum. Får man inte lägga upp den efter att den försvunnit? Måste vara få som gör det och vad skulle problemet vara?

Annonsmoderering

Vet inte om jag är med på vad du menar, men annonserna ligger ju ute nästan 3 månader om jag fattat rätt. 30-dagarsregeln är till för att stävja de som på eget bevåg bumpar sin annons, dvs lägger in den igen efter bara en vecka så att den ska ligga överst igen.

Annonsmoderering

Det är väldigt ofta som en annons raderas efter en kort tid och läggs upp på nytt för att hamna högt upp i flödet. Det är rätt irriterande och det petar dessutom ner alla andra annonser.

Annonsmoderering
Ni bör nog förtydliga 30-dagarsregeln. Menar ni 30 dagar efter att man lägger upp annonsen eller 30 dagar efter att den tas ner? Om jag lägger upp en pryl, och tar ner den efter en vecka pga svalt intresse, när får jag då lägga upp den igen?

• Det är inte tillåtet att annonsera om samma vara inom 30 dagar efter att den tidigare annonserats.

Annonsmoderering
Det är väldigt ofta som en annons raderas efter en kort tid och läggs upp på nytt för att hamna högt upp i flödet. Det är rätt irriterande och det petar dessutom ner alla andra annonser.
ja, det är väl så det går till på alla annonsplatser. är det ett problem? skulle inte tro det. har du ett vettigt erbjudande är det ingen nackdel att ligga längre ned. och tänk på att du behöver inte maximera försäljningen, du behöver bara hitta en enda köpare..

Annonsmoderering
Innan vi hade regeln var det många som lade ut sin annons på nytt varje dag. Jag tycker det fungerar bra (förutom att vissa inte läser reglerna) och att regeln är väldigt tydlig.

Har varan annonserats ut under de senaste 30 dagarna så får man inte lägga ut en ny annons med samma vara, vad är oklart?

Att det fungerar annorlunda t.ex. på Blocket är givetvis för att de har en intäkt per ny annons så om någon vill annonsera varje dag är det bra business för dem. Där kan man dessutom bumpa annonsen mot betalning.

Annonser raderas automatiskt efter 90 dagar.

Annonsmoderering
ja, det är väl så det går till på alla annonsplatser. är det ett problem? skulle inte tro det. har du ett vettigt erbjudande är det ingen nackdel att ligga längre ned. och tänk på att du behöver inte maximera försäljningen, du behöver bara hitta en enda köpare..
Ja, det är inte tillåtet enligt reglerna. Du är fri att annonsera var du vill.

Annonsmoderering
Jag har sålt massor med prylar här och min erfarenhet är att det är viss skillnad om prylen ligger högre upp. Inte jättestor kanske, men det är skillnad. Prylar på förstasidan kan ibland vara intressanta för folk som inte aktivt söker efter just de grejerna. Folk som bumpar sina annonser gör att mina annonser hamnar längre ner fortare. Det är det jag irriterar mig på.

Annonsmoderering
Om du lägger ut en vara 1 april så får du inte lägga in samma vara förrän 1 maj, eller 31 april. Vi är inte petnoga på en dag i månadsskiftet.

Men att lägga upp 1 april, ta ner 12 april och lägga ut en ny annons 12 eller 13 april på samma vara är inte OK.

Håll er till 30-dagarsregeln bara. Det finns inte så mycket tolkningsmån på det och hur andra annonssidor gör är inte en orsak till att tumma på våra regler.

Annonsmoderering
Fråga ang detta som riskerar att klassa mig som gnällgubbe (vilket jag förvisso också är).

Forumreglerna säger tämligen tydligt att ingen annonsering får ske på forumet.
Då blir det ganska dubbelt att en del har annonser liggande i sina signaturer som följer med samtliga inlägg.
Dessutom kan en del av dessa troligen betraktas som reklam.

Hur tänks det kring detta?

Annonsmoderering
Fråga ang detta som riskerar att klassa mig som gnällgubbe (vilket jag förvisso också är).

Då blir det ganska dubbelt att en del har annonser liggande i sina signaturer som följer med samtliga inlägg.

Förbjud signaturer :)

Annonsmoderering
För mig som (tvångsmässigt?) läser alla säljesannonser - man vet ju aldrig vad för läcker pryl som kan komma som man inte visste att man behövde liksom - så är annonsbumpning en styggelse. Då kommer ju samma skit igen. Jag tycker att det är bra att ni förbjuder bumpar, men skulle ännu hellre se att man inte fick bumpa alls inom 90 dagar.

Annonsmoderering
Är pusha för annonser i signaturen alltid varit det alternativ vi erbjuder till att bumpa annonser, en bonus till de som inte bara säljer saker utan också är aktiva och bidrar på forumet.

Balansgången för vad som är reklam och vad som inte är det är alltid svår, men det finns två grunder i det som alltid varit mitt synsätt. 1) En aktiv forummedlem som bidrar får alltid lite mera slack, samma sak om någon svarar på specifika frågor. Finns flera exempel på båda. 2) Att starta en tråd som direkt används för att göra reklam är aldrig OK. Gränsfallet är de officiella trådar som finns från vissa men de har OK från oss och de får inte heller användas för reklam utan för att svara på frågor.

Annonsmoderering
Jag tycker det är att föredra att användare med en affärskoppling till cykelbranschen visar det i sin signatur (text helst) eftersom jag då vet att det kan finnas en jävsituation i inläggen. Lättare att värdera informationen helt enkelt.
Håller med. Det finns ju en del anställda här, och i vissa fall även sponsrade (eller har nån typ av samarbete), av/med vissa butiker/varumärken och ger "rekommendationer" därefter. Efter ett tag lär man sig vilka det är, men för icke insatta användare är det nog inte så lätt att särskilja.

Annonsmoderering
Om du lägger ut en vara 1 april så får du inte lägga in samma vara förrän 1 maj, eller 31 april. Vi är inte petnoga på en dag i månadsskiftet.

Men att lägga upp 1 april, ta ner 12 april och lägga ut en ny annons 12 eller 13 april på samma vara är inte OK.

Håll er till 30-dagarsregeln bara. Det finns inte så mycket tolkningsmån på det och hur andra annonssidor gör är inte en orsak till att tumma på våra regler.
Det är dock väldigt stor skillnad på 1 maj och 31 april... ?

Annonsmoderering

Nyfiken fråga:
Hur fungerar det gällande förbud mot annonser på forumet ,när det titt som tätt länkas till konstiga(enligt vissa) annonser i Happy´s Köp&Sälj i tex Blockettråden?

Annonsmoderering
Att posta länkar till sina egna annonser i syfte att marknadsföra dem jämnställs med att annonsera direkt i forumet. I andra fall får man bedöma från fall till fall, men det finns inget generellt förbud mot att länka till annonser på köp & sälj eller blocket i inlägg, det kan ju finnas flera legitima skäl till att vilja diskutera en annons.

Annonsmoderering
Jag tycker som sagt också att det är en bra ide, ska ta upp det till diskussion. Men de som väljer att inte visa signaturer kommer gå miste om den informationen, det får man nog leva med.

Annonsmoderering
Jag tycker som sagt också att det är en bra ide, ska ta upp det till diskussion. Men de som väljer att inte visa signaturer kommer gå miste om den informationen, det får man nog leva med.
Många andra forum använder använder fältet för titel till detta, dvs där det på dig står Forumpappa och de flesta andra av oss Aktiv medlem. Jag har själv signaturer avstängt eftersom de oftast bara innehåller trams som tar upp onödigt vertikalt skärmutrymme.

Annonsmoderering
Det är dock väldigt stor skillnad på 1 maj och 31 april... ?

Och jag som är så noga med att räkna på knogarna när jag ska skriva datum runt månadsskiftet. ?

1584735848868.png

Annonsmoderering
Många andra forum använder använder fältet för titel till detta, dvs där det på dig står Forumpappa och de flesta andra av oss Aktiv medlem. Jag har själv signaturer avstängt eftersom de oftast bara innehåller trams som tar upp onödigt vertikalt skärmutrymme.

Sant, men jag tror inte användaren själv kan ändra detta. Men det kanske ändå är en god ide!

Annonsmoderering
Användare som inte väntar klart utan klickar igen, om det är en bugg i systemet att det ens går eller om det bara är användarens fel är väl en definitionsfråga?

Tillbaka
Topp