Ännu en fråga om växelreglage

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Hejsan svejsan.

Jag är ju då på gång att bygga en landsvägshoj baserad på en Monarkracer från 1959. I dag sitter det givetvis ramreglage på cykeln och jag kommer att om möjligt behålla originalväxlarna (2x4) från Simplex.

Men efter ganska mycket tid på en annan racer kan jag konstatera att rammonterade reglage inte är något för mig. Återstår således frågan vad jag ska ha istället. Jag har redan tidigare konverterat en gammal Crescent caféracer (med rakt styre) till styrstamsreglage vilket var ett klart lyft, och jag har läst på om andra lösningar. Men vilka alternativ är egentligen bäst när det kommer till bockstyre?

Ett krav är förstås att det förutom funktionen ska vara någorlunda estetiskt tilltalande och fungera på en stålracer.
6A241DAB-7F4C-4AF2-BD83-745918EDF273.jpeg

om du är bekväm med styrstamsreglage kan du flytta upp det befintliga och ersätta detta med kabelstopp?
Det befintliga är sönderrostat men jag har ju andra liggande. Frågan är om styrstamsreglage är det ”optimala”? Jag tänker att det borde finnas styrmonterade reglage för friktionsväxlar, till exempel. Men hur bra är den lösningen? Jag vill mest ha input och erfarenheter. ?

När jag konverterade min Crescent Action 18 MTV till bockstyre så behöll jag de styrmonterade SunTour friktionsreglagen monterade uppe på bocken. Funkar utmärkt med styrväska.
3D241211-EB80-480C-954D-DD188DB1D802.jpeg

Det befintliga är sönderrostat men jag har ju andra liggande. Frågan är om styrstamsreglage är det ”optimala”? Jag tänker att det borde finnas styrmonterade reglage för friktionsväxlar, till exempel. Men hur bra är den lösningen? Jag vill mest ha input och erfarenheter. ?
det finns ju reglage för montering i styrändarna, men ergonomiskt är det inte mycket bättre än att ha dem på ramen. om du inte råkar ligga mest i bocken.

men monterade i en rörstump medialt på bromshandtagen skulle man kanske få till en bra situation.

men knappast retrokorrekt. och ramreglage är ändå rätt ok:)

Ja, hur funkar det med styrändsreglage egentligen? Det ser ut som ett slags vipparmar. Är vajrarna dragna inne i styret och kommer ut ur ett borrat hål eller?

Jag tycker att de där gevenallereglagen verkar intressanta. Vad kallas den typen? Alltså friktionsreglage monterade på själva styret?

Jag är, efter era mycket uppskattade inspel, lite inne på tumreglage uppe på styret, det som tydligen kallas ”thumb friction shifters” på engelska. SunTour har gjort några riktigt fina, men priserna.. ?

Ramväxelreglage är ju som allt annat bara en fråga om vana.
De sitter bra till när man ligger i bocken, bara att flytta handen inåt.
Och på en räser ligger man ju i bockan. Eller? ?

Styrändsreglage fanns före tempostyre, vet inte riktigt vilken tidsperiod men troligen 50/60-tal. Då på vanliga racercyklar med bockstyre.
Ska du få den att se ”rätt” ut tidsenligt är det ju ramreglage som gäller. Möjligen kan du sätta på en elektrisk bakväxel och gömma spurtknapparna på styret, behåll ramreglagen för syns skull ;-)

Styrändsreglage fanns före tempostyre, vet inte riktigt vilken tidsperiod men troligen 50/60-tal. Då på vanliga racercyklar med bockstyre.
Ska du få den att se ”rätt” ut tidsenligt är det ju ramreglage som gäller. Möjligen kan du sätta på en elektrisk bakväxel och gömma spurtknapparna på styret, behåll ramreglagen för syns skull ;-)
Åas finns det ju hybridbyggen med moderna reglage/växlar på vintage ramar. Kan vara snyggt det också - gärna med hypermoderna högprofilskolhjul. Meeen tycke och smak är ju personligt såklart.

Åas finns det ju hybridbyggen med moderna reglage/växlar på vintage ramar. Kan vara snyggt det också - gärna med hypermoderna högprofilskolhjul. Meeen tycke och smak är ju personligt såklart.
Precis. Och denna gång har jag inga ambitioner att göra en tidsenlig renovering utan vill ha en vacker, funktionell stålracer med lite bredare däck. Därför lurar jag på styrreglage.

Tillbaka
Topp