Ännu en köpråd elcykel / förmån

Tindra

Medlem
Står inför valet att skaffa förmånscykel - elcykel via jobbet och hade behövt lite input.

Har läst en del och förstått att mittmotor, högre vridmoment, bosch/shimano motor/batteri är att föredra. Men blir kluven om det är värt att satsa på dessa ovanstående egenskaper för totalt 8km/dag under hyggliga väderförhållanden, mao vintertid och regnskur kommer bilen användas istället.

Därav funderar jag om det inte är bättre att satsa på en billigare elcykel istället? (Gillar känslan på framhjulsdriven) Tanken är att köpa ut cykeln efter tre år, man vill helst slippa betala allt för många tusen då..

Har ni några kloka råd? Är det bättre att satsa på en annan elcykel utanför förmånsavtalet?

Här är exempel några elcyklar jag kikat på (avtal 36mån):

Monark E-karin 7vxl. Motor Egoing. Batteri Egoing 36v-417Wh. 30Nm. Motorplacering framhjul. 447:- bruttolöneavdrag.

Crescent Elina 7vxl. Motor Egoing. Batteri Egoing 36v-400Wh. 30Nm. Motorplacering framhjul. 466:- bruttolöneavdrag.

Kildemoes Skarö 7vxl. Motor Shimano Steps E5000. Batteri Egoing 36v-417Wh.40Nm. Motorplacering center. 503:- bruttolöneavdrag.

Kildemoes Birkholm 7vxl. Motor Bosch Active Line. Batteri Bosch 36v-418Wh. 40Nm. Dämpad framgaffel. Motorplacering center. 558:- bruttolöneavdrag.

Kildemoes Saltholm 7vxl. Motor Bosch Active Line+. Batteri Bosch 36v-418Wh. 50Nm. Dämpad framgaffel. Motorplacering Center. 622:- bruttolöneavdrag.

När det är halt vill man inte att framhjulet ska släppa, så därför är bakhjulsdrift att föredra.

Fördelen med mittmotor är att motorn utnyttjar växlarna och klarar backar bättre. Nackdelen är att drivlinan slits väldigt mycket fortare än med navmotor. 8 km är inte speciellt långt. Du får ställa dig frågan om det är mkt backigt och om du verkligen behöver en mittmotor (ofta dyrare).

Dämpad framgaffel på en pendlare ger inte så mkt. Det blir mest bara tungt och är ännu en grej som måste servas.

I övrigt har jag inga åsikter/kunskaper om de cyklar som du listar upp.

endast mitt motor är vettigt idag. Speciellt om skillnaden i pris är en kebabrulle i månaden.

Övrigt så ser dom du länkat identiska ut. Märke på motorn kvittar då båda är bra.

Väger du >90kg så gå på den med 50nm motor.

8 km per dag är 4 km enkel tur. Det borde du klara med en vanlig cykel, tom billig cykel från exempelvis Biltema.
Prova först att cykla några gånger med det du har, innan du köper en elcykel.

Sen är det ju mycket en räkneövning, du förlorar väl olika pensionsavsättningar, cykeln betraktas kanske som löneförmån etc. Jag kan inte reglerna, så du får undersöka.

Det behövs inget fancy för 4 km, och då du inte skall cykla under vintertid eller dåligt väder så hade jag valt en låg ambitionsnivå.

Och som andra har påpekat i liknade trådar, du är troligen låst till en viss butik, så du kan inte utnyttja kampanjpriser, och då kan det bli en dålig affär.

8 km per dag är 4 km enkel tur. Det borde du klara med en vanlig cykel, tom billig cykel från exempelvis Biltema.
Prova först att cykla några gånger med det du har, innan du köper en elcykel.

Sen är det ju mycket en räkneövning, du förlorar väl olika pensionsavsättningar, cykeln betraktas kanske som löneförmån etc. Jag kan inte reglerna, så du får undersöka.

Det behövs inget fancy för 4 km, och då du inte skall cykla under vintertid eller dåligt väder så hade jag valt en låg ambitionsnivå.

Och som andra har påpekat i liknade trådar, du är troligen låst till en viss butik, så du kan inte utnyttja kampanjpriser, och då kan det bli en dålig affär.
Tror många får FOMO nu när man "kan köpa billigt via jobbet".

Tittade också på förmånscykel, är väl om man betalar mycket statlig skatt som det kan vara förmånligt. Annars så blir det mest en avbetalning, där man köper cykeln till ordinarie pris. Är inte som personalbil, där det ofta finns ett bra rabattavtal. 16 000 + utköpskostnad för en enkel cykel med navmotor är inte så superbilligt.
Jag trivs annars med navmotor på vintern när det är dåliga förhållanden. Förra veckan tog jag min Kayoba med navmotor fram i 30 cm oplogad nysnö, då blev det tvåhjulsdrift med trampande på bakhjulet. Jag har inte haft något problem med släpp på framhjulet, kör med Schwalbe fulldubbat. Mittmotor är så klart mycket trevligare annars.

Jag söker samma svar, ungefär liknande avstånd till jobbet och liknande behov.. Svårt det blir när man saknar möjlighet att fysiskt testa cykeln...

Kan denna vara något?
14995kr för en specialized como sl med mittmotor och remdrift. Batteriet är fast monterat, så cykeln behöver laddas på plats.

Kan denna vara något?
14995kr för en specialized como sl med mittmotor och remdrift. Batteriet är fast monterat, så cykeln behöver laddas på plats.
Du.. Du var ju snabbare än en kundtjänst och dessutom satt jag innan du svarade och läste din tråd om att trampa upp i högre hastigheter oså kommer du med sånt här otroligt bra svar.

Det är så att jag letat runt flera timmar idag och inte funnit i närheten av stil o klass som ditt tips.
Kollade genast youtube och fann en Engelsman som förklarade han kom upp i 48kmh väldigt mkt trampande.

Har kollat andra sidor och hittar bara "skräp". Specialized är verkligen ett märke att lita på, premium som attan och 14k.. Det känns nästan för bra för att vara sant.

Stort tack för tipset! Har du mer att berätta om denna så kör hårt!

Inte testat den men sjukt sugen att slå till på den för hustrun. Priset är ju riktigt bra, ligger på det dubbla hos lokala handlaren.

Inte testat den men sjukt sugen att slå till på den för hustrun. Priset är ju riktigt bra, ligger på det dubbla hos lokala handlaren.
En sak jag tänkte var att den såg ut som en unisex modell eller mer åt dam modell, de personer jag visat dom närmsta minutrarna tycker också det.

Men i verkligheten är den säkert annorlunda. Vad säg ni, 190cm man, funkar den där cykeln? Ska nu bege mig ut på internet och läsa mer om den. Bor på landet så har svårt att testa.

En annan cykel jag hittat är
Rock Machine Storm Int E70-29

Men vette tusan om den ens passar 190cm så jag drog iväg ett mail till dom.

Det är svårt det här. 14k är svårslaget. Sorry förresten om jag kom o tog OPs tråd. Kanske där skapa egen eller PMa er om det är nått jag undrar.

Man sitter definitivt som på en damcykel. Upprätt och bekväm sittställning. En citycykel för snabba ärenden.

Körde en L och är 185 cm. Satt ok på den som jag minns (testade för 2 år sedan).

Om jag var ute efter en pendlare hade jag valt en Vado SL istället. Samma motor men en betydligt snabbare cykel. Dyrare naturligtvis...

Men priset för Como SL var väldigt bra. Svårt att hitta en liknande cykel för så lite pengar. Man häpnar nästan att den inte redan är slutsåld.

Haha :D jag beställde den nu. Är så glad över det där tipset du gav Skebo.
Spelar ju ingen roll det där med dam modell tänker jag.
Hoppas det ska bli ett nöje att pendla till skillnad från en olaglig elscooter....

Det här med integrerat batteri kanske inte är så bra på vintern när man bara har kallgarage?
Känns osäkert att lämna batteriet i minusgrader eller tänker jag fel?

Kan denna vara något?
Hur menar du remdrift?

"5-delad Nexus Internal Gear Hub och drivrem" är vad Roslins skriver. Verkar ju inte vara så hos Specialized. Kolla med Roslins om de har någon specialare.

SL 5.0 verkar finnas med drivrem i L direkt hos Specialized för 16.000:-

Fick just den här i brevlådan. 25' för en fullgung med Brose-motor direkt från Spezialized. Vad är det som händer? Har själv kört 5.0 som definitivt är en kompetent långfärds-/äventyrshoj.

Tillbaka
Topp