Ännu en köprådstråd...

Ännu en köprådstråd...
Hej,
Jag är helt ny inom MTB och har spenderat de senaste 2 veckorna med att läst på, surfat olika sidor, kollar begagnat marknaden men känner mig fortfarande som en riktig rookie..och därför vänder jag mig till er för hjälp. Den MTB jag är ute efter ska kunna köra enklare flowtrails (typ Orsa Grönklitts), skogstigar, enkel downhill (40+ år) och transport på grusvägar etc.

Jag började med en budget på 15k och scannade hardtail marknaden. Det slutade med att jag ändrade mina krav till heldämpad och höjde budget till 30k.Nu har jag hittat några alternativ:
Butik:
Scott 960
Stumpjumper Alloy
Dessa känns ju trygga i och med att dom kommer från butik, jag får hjälp med inställning av dämpare etc.

Den cykel som jag verkligen fastnat för är:
Slide trail
Törs jag som nybörjare köpa en cykel via nätbutik för hemmontage? Kanske räcker det med att ange vikt, längd så kommer grejorna inställda?

Lite tips mottages gärna, är jag rätt ute? Erfarenheter kring beställningar via nätet? Har jag ens tittat på rätt cyklar utefter mina behov?

Tack på förhand!

/Björn

Ännu en köprådstråd...
Någon som har lust och ork att titta på detta? ?
Du får kolla på vad enkel downhill är för dig. För mig är det inte en Scott spark men menar du enklare utförslöpor hemmavid så är det kanske klockrent.
Många av oss är 40+ med råge så det säger inte så mycket.

Jag har köpt på internet men det är självklart svårt med storlek.

Du kanske kan kolla på Trek Ex Fuel i butik så börjar du i mitten och kan utgå ifrån det.

Ännu en köprådstråd...
Som @jonte987 skriver är det ju cyklar ut något olika kategorier du tittat på..

Radon-cykeln har lite bättre komponenter. Jag har haft en cykel med dämpare på samma nivå som Scott och Specialized-cykeln. Trots att jag var/är nybörjare så tyckte jag att de var till viss del begränsande (även om min förmåga så klart var den största begränsningen).

Om du vet vilken storlek du ska ha så är det inga problem att köpa på nätet. Kan ju dock vara svårt att veta vad som känns bra innan man har cyklat lite. Kan ju också handla om hur cykeln fungerar, hur effektiv den känns att trampa runt på men sånt är ju tyvärr svårt att känna även om man kan testköra på en parkering utanför butiken.

Att ställa in cykeln handlar om mer än rätt vikt så det är inte klart bara för att du får hjälp i butiken. Finns gott om youtube-filmer som kan hjälpa till.

Tipset jag fick när jag började med mtb var att köpa en begagnad cykel för att komma på vad jag egentligen ville ha. Det är sällan det blir helt rätt första gången. Är nöjd att jag lyssnade på det tipset och nu inne på min andra mtb som iaf känns mer rätt än den första. Tyvärr är ju det begagnade utbudet mer begränsat idag än den gången.

Senast ändrad:
Ännu en köprådstråd...
Jag säger begagnat och varför då inte inte en hardtail som första cykel. Har själv en Trek Superfly 8 som jag köpte begagnad och som är kanon och funkar till det mesta. Du kommer ändå vilja uppgradera dig oavsett vad du köper. Jag har också en betydligt finare heldämpad cykel men Treken duger ändå till det mesta jag cyklar så det blir ofta den och vid denna årstiden blir det i stort sett uteslutande den billigare hardtailen. Nu cyklar jag förvisso inte downhill. Fördel med hardtail är ju också att det är mindre att serva. Hade innan också en kolfiber Camber och den var superbra men ville ändå uppgradera mig efter ett tag. Det blir som ett gift ?
Så för att sammanfatta: börja med en beg ht om du kan hitta en sådan och uppgradera efterhand.

Ännu en köprådstråd...
Jag är ju inte expert inom något område utan vill hitta något som duger, för en amatör, till det mesta. Enkla flowtrails, skogsstigar och grusvägar. Sen har jag en kompis som vill att jag ska hänga med på lite downhill i Flottsbro (liten slalombacke i stockholm). Han har förövrigt en Scott 960.

Jag har spanat mycket på begagnatmarknaden och känner att jag är för dålig för att förstå om jag blir lurad eller ej, är lager slut? Dämpare trasiga? Hur ska jag kunna avgöra det..

Apropå Hardtail, alla forum, tips etc som jag lyckats läsa säger att heldämpat är rätt val om man har den budgeten 25+. Mer förlåtande och generellt enklare att lära sig köra med.

Skitsvårt detta...mycket pengar för någon som aldrig cyklat förut. Det största problemet är att ju mer tid jag lägger på att leta desto mer normaliserar jag prisnivåerna...kommer sluta med en kolfibercykel som kostar som en bil

Ännu en köprådstråd...
Ja förr eller senare hamnar du säkert på en cykel som kostar som en bil och då är det ännu mer viktigt att veta vad man vill ha.
En annan nästan lika viktig sak som cykeln är att skaffa vettiga tillbehör såsom bra kläder och annan kringutrustning. Har du vettiga grejer för alla möjliga väder så blir det så mycket enklare att motivera sig att ta sig ut. Lägg gärna lite pengar på det också när du budgeterar.

Ännu en köprådstråd...
Tror att du har mycket att vinna på att försöka bestämma vad du primärt kommer att använda cykeln till. Det finns ingen cykel som är optimal för ett så brett användningsområde. Du är beredd att betala drygt 30 tkr för en cykel som kanske inte passar för din typ av cykling. Så även om Radonen är mycket mer pang för pengen riskerar den att bli dyra läropengar. Det är dyrt att uppgradera i efterhand och gafflarna på Scotten och Specializiden riskerar du att växa ur.

Om du vill ha heldämpat kan en begagnad heldämpad 26 tummare åt high end hållet vara en idé då de idag säljs billigt. Jag har kvar en som reservcykel eftersom jag troligen skulle få så lite för den att jag hellre behåller den. Det går hur bra som helst att cykla och ha kul på den. Kan du hitta en i bra skick kan du testa den för att se vilken typ av cykling du gillar. Din initiala startkostnad blir låg och du slipper dyra läropengar. Det senare kan förutsätta att du kan få hjälp av någon att bedöma skicket, en rishög blir snabbt dyr att fixa till.

Ännu en köprådstråd...
Jag köpte en cykel i våras för 11k, har nu cyklat 2-3 gånger i veckan sen dess och har lite koll på vad jag saknar och vad jag söker på min nästa cykel. Jag har också pengar kvar på kontot att köpa den för.
Skulle rekommendera dig att köpa nåt hyfsat billigt då cykeln troligen inte kommer begränsa dig under det första året ändå.
Som andra skrivit är kringutrustning väldigt viktigt - bra skor, sköna skydd, varma och praktiska kläder är investeringar du har kvar även om du köper en testcykel och sen säljer för att köpa nåt dyrare.

Ännu en köprådstråd...
Jag är ju inte expert inom något område utan vill hitta något som duger, för en amatör, till det mesta. Enkla flowtrails, skogsstigar och grusvägar. Sen har jag en kompis som vill att jag ska hänga med på lite downhill i Flottsbro (liten slalombacke i stockholm). Han har förövrigt en Scott 960.

Jag har spanat mycket på begagnatmarknaden och känner att jag är för dålig för att förstå om jag blir lurad eller ej, är lager slut? Dämpare trasiga? Hur ska jag kunna avgöra det..

Apropå Hardtail, alla forum, tips etc som jag lyckats läsa säger att heldämpat är rätt val om man har den budgeten 25+. Mer förlåtande och generellt enklare att lära sig köra med.

Skitsvårt detta...mycket pengar för någon som aldrig cyklat förut. Det största problemet är att ju mer tid jag lägger på att leta desto mer normaliserar jag prisnivåerna...kommer sluta med en kolfibercykel som kostar som en bil
Du gör många poänger på egen hand. Men ett sätt att komma vidare är att börja åka runt och kika på HT-cyklar så får du erfarenhet. Ta med dig någon som kan mer än du, lyssna på den som säljer och få förtroende från det läget. Mycket som säljs är knappt använt, det som är använt bör ha servats och seriösa cyklister har sparat kvitton.. Att lager och dämpare ska vara slut bortom detta är en högoddsare. Sätt igång och cykla så varierat som möjligt så har du snart erfarenhet av det med. Har du köpt en tillräckligt spec:ad cykel så klarar den av den första branta utvecklingskurvan, har du inte gjort det så dyker du snart upp på forumet för nästa cykel.. ☺

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp