Ännu en ny jonne

PerM

Medlem
Ännu en ny jonne
varför, varför, varför skulle jag stanna vid Sportson. Jag hade ju inte ens någon plan men nu sitter jag här med en ny jobbpendlar-, cykla-till-stan- och fisåkarcykel.

Den var ju billig och hoppas färgen avskräcker tjuvarna lite i alla fall. Snabbt som attan åkte Flite sadeln på samt lås, stänkskärmar, ringklocka, Polar speedsensor, reflexer och sist men inte minst ett par Hutchinson Gold Elit 700x23 så fettot kan få upp lite fart.

IMG_1940.JPG ht=478

IMG_1937.JPG ht=725

Ännu en ny jonne
Grattis, Dr Dew har varit en favorit i flera år, lyckost! Vi ses i pendlartrafiken! Om jag var du så skulle jag stoppa låset i ryggan då cykeln blir mycket vackrare på det viset:-)

Ännu en ny jonne
Ja, göm låset. Det förfulade en annars ganska snygg hoj.

Gratulerar i vilket fall. Med den där pendlar du med stil. Nästan så att jag ibland blir sugen på att flytta lite längre från jobbet så att jag också får skaffa en pendlare.

Ännu en ny jonne
Fin! Tycker att Dr Dew är riktigt trevlig. Håller själv på att velar mellan den och ett par andra modeller... vad fick du ge för din på Sportson?

Ännu en ny jonne
Wendigo skrev:
-------------------------------------------------------
> Fin! Tycker att Dr Dew är riktigt trevlig.
> Håller själv på att velar mellan den och ett
> par andra modeller... vad fick du ge för din på
> Sportson?

Jag gav 8.000kr för den på dagens rea.

Ännu en ny jonne
Kanonfin! Stilen påminner en del om min Nishiki 601. Jag är lite skeptisk till ditt däckval, nog för att mitt byte från 700x32 till 700x42 måhända är extremt, men har du sådan där nylagd svart asfalt hela vägen till jobbet?

Ännu en ny jonne
Ok, låset är numera i ryggan. Dumma mig att inte tänka på det lite tidigare :-(

Det som är kvar att fixa är väl att ta bort lilla klingan fram samt sätta på en LVG kassett och ny bakväxel, men det får blir när kedjan och kassetten är slut vilket är om ett par år eftersom jag inte pendlar så ofta. Men då säljer jag väl den till andematt ;-)

JTH: De däcken som satt på cykeln var ingen höjdare och eftersom jag har hela källaren fullt med 700x23 däck som är nya (eller rullat max 150mil) tänkte jag köra slut på dessa innan nya köps in. Troligtvis blir det ett par Panaracer Rivendell Ruffy Tuffy 700x28 eller liknande.

Ännu en ny jonne
PerM skrev:
-------------------------------------------------------
> JTH: De däcken som satt på cykeln var ingen
> höjdare och eftersom jag har hela källaren fullt
> med 700x23 däck som är nya (eller rullat max
> 150mil) tänkte jag köra slut på dessa innan nya
> köps in. Troligtvis blir det ett par Panaracer
> Rivendell Ruffy Tuffy 700x28 eller liknande.

Aha. De där Panaracer är lätta som hybriddäck. Själv körde jag initialt på Continental Contact 700x32 (550 gram) med 6 bar i. Snabbt, men dålig komfort och jag tyckte jag kände mig lite begränsad i stan (trottoarkanter mm).

Jag fann en lösning på det hela på Contis hemsida, de har nämligen ett vikbart contactdäck i dimensionen 700x42 som bara väger 450 gram (!). Med 5 bar i är det i mina ögon en mycket trevlig kompromiss mellan vikt, komfort och friktion på en stadspendlare/brukshoj som rullar över asfalt, kullersten, grus, trottoarkanter och en del stigar. När jag cykelsemestrar i sommar kan jag alternera mellan 6 bar (maxtryck) när milen ska avverkas på asfalt, och 4,0 bar när jag ska cykla runt på kostigar på Fårö. Däcken finns inte i Sverige, köpte via Roseversand för ca 23 €.

Till det hela hör väl möjligen att jag har en CX att "leka med", eller jaga livet ur mig med... Och snart en färdigrenoverad racer med 25 mm slicks...

Senast redigerad av en moderator:
Ännu en ny jonne
Bra hojval! Själv langar jag på Schwalbe Stelvio plus 700x25 på min Dr Dew när det inte är snö. Går snabbt och funkar perfa även på de gruspartier om ca 6km/dag som ingår i min pendlingssträcka. Bytte också raskt ut kasetten mot en SRAM racerkasett, samt bytte till XTR växelvajrar, Arionesadel, TIME Atac pedaler mm. Stänkskärmar behövs inte på sommaren!

Senast redigerad av en moderator:
Ännu en ny jonne
Grattis och välkommen till KonaWorld.
Själv är jag där sedan en månad då jag bytte min Nishiki Touring Master PRO med 8-växlat Nexus-nav till en Kona dew deluxe (manuell skivbroms).

Jag är jättenöjd med denna lilla lätta smidiga hoj. Jag köpte förra årets modell för 5.500:- vilket nästan känns 'för' billigt.

Jg köpte Nishikin för att klara vinterpendlingen men fick bara problem vid kyla, hopppas denna funkar bättre.

Min pendel i diskretare grågrön färg, med Biltema-skärnar
kona01.jpg ht=240

Den LÅNGA skruv som krävs (?) för att fästa skärmar vid skivbromsar.
kona02.jpg ht=240

Det TUNGA baknavet jag nu slipper släpa med till jobbet varje dag
nishikimp-a.jpg ht=236

Ännu en ny jonne
BerntF skrev:
> Grattis och välkommen till KonaWorld.
> Själv är jag där sedan en månad då jag bytte
> min Nishiki Touring Master PRO med 8-växlat
> Nexus-nav till en Kona dew deluxe (manuell
> skivbroms).

Ähh... jag kör med automatiska bromsar :) Skulle vilja ha en cykel som gör undanmanöver automatiskt istället för jag flyger bara över styret när den bromsar och jag inte är beredd ;)

Ännu en ny jonne
Neo skrev:
> Ähh... jag kör med automatiska bromsar :)

HaHa - ja du det vore något, helautomatisk hoj styrd med GPS
-Tala om vart du ska så tar cykeln dej dit .....

Jag menar ju att det är "mekaniska" bromsar på deluxen och inte hydrauliska som på doktorn
/BerntF

Ännu en ny jonne
Vadå ta bort låset? Det är ju mycket skönare att ha det på ramen än att bära. Passa även på att sätt dit en barnstol. Bruksigt skall vara bruksigt, lätt och snyggt är förbehållet fincyklarna.

Jag har också en Dr.Dew sedan ett antal år - med både låshållare och barnstol.

Calle

Tillbaka
Topp