Ännu en rengöringsfråga...

thumper

Ny medlem
Hej på er. Har noterat att det kommit massa grus i dreven, kedjan och vid pedalerna. Bor i lägenhet och funderar på om man bara kan spola av cykeln? Måste man olja och fetta in efteråt då? Har nämligen inget annat än nån lubricant spray som mekanikern inte rekommenderade i närheten av bromsar och växlar.

Jag har bara spolat av min cykel med varmvatten i badkaret och sen torkat av den.
Nu har jag möjlighet att tvätta den utomhus med trädgårdsslangen. Du kan cykla över så tvättar vi hojjarna tillsammans.

Viktigaste är väl att den torkas så det inte rostar. Oljan och fettet borde ju ligga kvar eftersom det ska tåla vatten, kan ju bli ganska blött och lerigt när man är ute och cyklar...
Men att ha lite olja och fett hemma är nog inte så dumt. Jag har tänkt att köpa det, kanske ska ta och göra det när jag hämtar cykeln... Om den blir klar någon gång.

Toppen! Jo tänkte att det är ju samma grej som regn och inte ska man behöva olja in efter varje regnskur :) Då får den duscha lite ikväll. Hoppas jag får bort allt grus. Nä ska köpa riktig olja sen är tanken

Tillbaka
Topp