Kalle Kula
Aktiv medlem
Ännu en tråd om Fauber vevparti/-lager
Andra gången som klacken på en Fauber-vev (inringad med grönt i bilden) går av för mig pga. metallutmattning i svetsfog. Samma cykel som jag haft i 30 år. Veven på bilden ser dock inte ut att ha någon svetsfog mellan klack och vev. Finns det olika konstruktioner på vev och är vissa hållbarare än andra? Jag funderar på vad slags vev jag ska leta efter som håller bäst. Eller om jag borde byta ut Fauber-systemet mot något annat. Vad säger expertisen?
Den trasiga veven (ej den på bilden nedan) tillhör min Crescent Trekking.
Addendum: Bara två trasiga vevar på 30 år kanske iofs. inte är så illa, men finns det något bättre så vore det ju bra. Jag hade nyss fått ordning på det här vevpartiet efter att ha haft problem med att kedjan hoppade då det glappade lite mellan vev #2 och orginaldrevet som satt på från början. Hade just hittat ett annat drev som passade perfekt till vev #2. Börjar bli lite trött på att mecka med vevparti och -lager på den här cykeln.
Den trasiga veven (ej den på bilden nedan) tillhör min Crescent Trekking.
Addendum: Bara två trasiga vevar på 30 år kanske iofs. inte är så illa, men finns det något bättre så vore det ju bra. Jag hade nyss fått ordning på det här vevpartiet efter att ha haft problem med att kedjan hoppade då det glappade lite mellan vev #2 och orginaldrevet som satt på från början. Hade just hittat ett annat drev som passade perfekt till vev #2. Börjar bli lite trött på att mecka med vevparti och -lager på den här cykeln.
Senast ändrad: