Ännu en tråd om köpråd

Ännu en tråd om köpråd
Hej, undrar om ni kan guida mig i elcykeldjungeln då jag är total novis.

Önskemål

-Budget kring 30 k
- Ska användas för pendling i innerstaden
- Så lite strul med komponenter som möjligt, så gärna "robust" modell
- Slipper gärna trampa så mycket (när jag inte är på det humöret)

Tacksam för alla råd!

Ännu en tråd om köpråd
Är i samma sits ungefär, frågat om lite råd på andra sidor och just nu har en Nishiki Pro SL-B seglat upp som 1:a.
Remdrift, navväxel och Yamaha-motor känns nice.

Ännu en tråd om köpråd
Hej,

Tack så mycket för tips! Är lite tveksam till Nishiki då jag hört att kvalitet på deras vanliga cyklar inte är så bra, men ska definitivt kolla upp.

Ännu en tråd om köpråd
Jag har på ungefär samma sätt valt bort en cykel från Cube pga den hade en motor från Bosch för jag har hört att det är kvalitetsproblem med motorer från Bosch.
Frågade i en affär och de hade aldrig hört talas om det alls, vilket inte blev så trovärdigt åt det håller heller.
Det är svårt att vara konsument idag, men såg nån uppgift om att en motor kunde kosta 14k, känns lite sådär att halva cykelns pris är motorn men det är väl så det är. Vill ju gärna att den ska hålla mer än 3 år om möjligt.

Kanske inte finns någon "perfekt" cykel, utan man får slanta upp och se glad ut och hoppas det håller.
Tänkte också cykla på vintern men jag kanske lyckas få ihop 400mil på sin höjd på ett år så den rullar inte så mkt.

Ännu en tråd om köpråd
Bosch och Shimano rekomenderas.Skulle inte säga att det är några kvalitetsproblem med Bosch.
Yamaha inte så mycket då det är svårt att få tag på reservdelar.
Både Bosch och Shimano har skitbra service mot butikerna och går alltid att få tag på reservdelar.
Jobbar med just elcyklar och bygger mina åsikter på mina erfarenheter av de olika systemen.

Ännu en tråd om köpråd
Bosch och Shimano rekomenderas.Skulle inte säga att det är några kvalitetsproblem med Bosch.
Yamaha inte så mycket då det är svårt att få tag på reservdelar.
Både Bosch och Shimano har skitbra service mot butikerna och går alltid att få tag på reservdelar.
Jobbar med just elcyklar och bygger mina åsikter på mina erfarenheter av de olika systemen.
När du säger att det är svårt med reservdelar till Yamaha, skulle du avråda från att köpa en cykel med en sån motor?
Vad anser du om Nishiki? Och kanske allra helst om den modellen jag skrev om tidigare.

Ännu en tråd om köpråd
Personligen skulle jag inte köpa en cykel med Yamaha motor just av den anledningen.
Sen känns Shimano och Bosch mer genomtänkta och bättre än Yamaha i allt från batteri fästen och mjukvara.
Nishiki är väl främst kända för att göra bra vanliga pendlarcyklar, vet väldigt lite om deras elcyklar.
Köper du en cykel med Shimano eller Bosch kan du lämna in den på de flesta verkstäder om något blir fel då de har bra support och löser ev problem snabbt och enkelt.

Ännu en tråd om köpråd
Personligen skulle jag inte köpa en cykel med Yamaha motor just av den anledningen.
Sen känns Shimano och Bosch mer genomtänkta och bättre än Yamaha i allt från batteri fästen och mjukvara.
Nishiki är väl främst kända för att göra bra vanliga pendlarcyklar, vet väldigt lite om deras elcyklar.
Köper du en cykel med Shimano eller Bosch kan du lämna in den på de flesta verkstäder om något blir fel då de har bra support och löser ev problem snabbt och enkelt.
Tack för input! Mycket att klura på här känner jag, för mkt pengar för mig för att bara åka och köpa nåt som jag tyckte ser bra ut.

Tillbaka
Topp