Ännu en "vad ska jag köpa" tråd

larsky

Ny medlem
Ciao!

Jag är ute efter en bra mtb till en 11 åring som tränar xc, men vill inte lägga ut en förmögenhet. Tittar på dessa modeller:

Univega HT 510
Felt Q 650
Marin Palisades
Focus Whistler

Det verkar svårt dock att hitta hojjar i mindre storlekar typ 13-14". Någon som har något bra tips där.

Mvh/ Lars

Växer han/hon snabbt? Oftast brukar man växa fort efter 12 års ålder... så som jag och många av mina kompisar gjorde under den tiden.

Ett alternativ är att bygga en dirthoj till XC-cykel. Bland dirtramar finns det tillräkligt små ramar och välja mellan. Visst är de tyngre än rigtiga XC-ramar men jag tycker att när man håller på att lära sig terrängcykling spelar vikten inte så stor roll. Skaffa dig en begagnad dirtram och kompletta den med begagnade XC-delar. Ramvinklarna är kanske inte de bästa för XC men genom att välja en gaffel med 80 mm slag går det nog att cykla. Genom att skaffa en lång sadelstolpe kan man använda ramen längre.

Kanske det inte är klokt att skaffa en dirtram när killen är 155 cm lång. En kille här i Finland ville bygga en XC-cykel med kvalitetsdelar. Han hittade ingen barn-MTB med bra komponenter så köpte han en dirtram och komplettade den med begagnade men bra o lätta XC-delar. Men i det fallet var det fråga om en 11-årig tjej som var 135 cm lång.

Univega har flera modeller i storlek ner till 38cm och normalt blir det perfekt för en 9-10 åring! se www.univega.nu

Köpte en Cube Acid 14 tum till min grabb som är 140 cm lång. Bra pris och välspecad. Cube har från 14 tum och uppåt. Han är väldigt nöjd ocj den funkar bra att både träna och tävla på.

Häggs var ett bra tips. Jag tittade själv på Cube när Cykloteket tog in dom men bestämmde mig själv för en scottcykel (för känslan) men cube är ju apsolut mycket cykel för pengarna.

//L

Tillbaka
Topp