Ännu en vilka däck ska jag har noob tråd

diHib

Aktiv medlem
Har läst lite på nätet om däckval och det är ganska spridda skurar, känner att jag behöver lite hjälp.

Kör på en 26" Raglay Mmmbop HT med Stan's ZTR Arch EX fälgar och just ni sitter Ardent fram och bakvänt High Roller bak.
Antar att denna konfig är helt galen men tänkte att jag ville ha bra klättergrepp dock rullar det väldigt dåligt.
Är det bättre att montera High Roller rätt vänt fram och Ardent rätt vänt bak?

Cyklade mest stökiga stigar med mycket sten och rötter, har dock flyttat till Stockholm så framöver blir det nog mer varierat underlag. En hel del transportsträckor på asfalt och grusväg och lite varierande stigcykling. Söker därför mer allround däck och gärna något som rullar lite bättre än det som sitter på nu. Kör med slang och jagar inte gram så viken spelar mindre roll.

Däck som verkar intressanta
Schwalbe Nobby Nic och Rocket Ron
Continental X-King, Trail King och Mountain King
Maxxis Tomahawk

Men jag har dålig koll på vad som passar fram och vad som passar bak och vilken av alla olika varianter man ska välja som ProTection, Performance, RaceSport, Sport, BlackChili, PaceStar, GateStar, LiteSkin, SnakeSkin samt vilken bredd på däcken, bredare bak eller fram eller lika breda eller smalare?

Senast ändrad:
Jag tror cykeln går utmärkt om du backar :-)

Och det seriösa svaret är NNN (nya Nobby Nic) i PaceStar för rullets skull. Om du vill ha lite mer grepp väljer du TrailStar fram. Jag hade valt Snakeskin för punka och sidoväggshaveri är tråkigt!

Allt som heter Performance från Schwalbe ska du passa dig för också ;-)

diHib sa:
Är det bättre att montera High Roller rätt vänt fram och Ardent rätt vänt bak?

Ja, det är i alla fall en mer vedertagen variant :)
Jag skulle börja där.

Jag kör Nobby Nic 2.35 Pace bak och Trail fram. Rullar fint men tycker att de är i klenaste och spinkigaste laget för stökstig. Av Strava att döma gick det fortare, även på platten, när jag körde biffigare däck (Chunky Monkey 2.4 i Endurogummi).

/Johan

Snakeskin > SuperGravity > DeHå - Schwalbe
EXO > Double Down > DeHå - Maxxis

Var visst inte defense, double down..

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tackar för länken. double defense är alltså snakeskin plus extra skydd i slitbanan. Det märks mycket på rullet. Men helvete vilket grepp och fäste i de flesta lägen.

Aright tackar för alla svar!
Ska testa byta plats och riktning på däcken jag har dock känns de som ganska brötiga sulor och det är ju kul att testa nya.
Nobby Nic 2.35 PaceStar låter väldigt intressant och verkar poppis.

Hur är det med Continental då?
X-King, Trail King och Mountain King
Något av däcken som passar bra fram respektive bak?

Maxxis Tomahawk? Någon som testat?

Jag har testat lite olika däck under 2015 och kommit fram till att Nobby Nic 2.35 pacestar fram. Och Rocket Ron 2.25 bak passar mig perfekt. Men visst, är det riktigt torrt och lite bröt på ett lopp skulle jag nog köra några mer lättrullade däck. Tyckte att Maxxis Icon var kanon då. Dom med 3 gimmiblandningar i.

Ikon är lite åt XC-hållet. Bra däck, rullar fint. Har kört det i 29 version och tyckte det var bra.

Ardent som du har nu kör jag för det följde med cykeln. Jag tycker de är sådär. Men de har ju inte tagit slut än.

Ett lättrullat däck bak gör "mest" skillnad.

Är du lite smart har du tre däck med olika rull/grepp. När du vill åka fort kör du det mest lättrullade bak och näst mest fram. Skall du kötta eller hösten kommer flyttar du framdäcket back och monterar dit det fetaste klibbdäcket fram.

Kanske bara testa ett annat bakdäck typ Ikon först mao och se vilket av Ardent och HighRoller du gillar fram?

Ett problem med mitt gamla Ardent är att det verkar vara lite för litet, extremt svårt att få på och av fälgen även med ordentliga däckjärn och omöjligt att "poppa" så däcket blir väldigt wobbligt på fälgen. Rullar Ardent generellt bättre än Minion DHR/DHR 2? Även kikat på Smörgåsbord som ett billigt alternativ, hur funkar detta däck att köra både fram (Trail Extreme) och bak (Enduro)?

OnOnes däck är bra på sten och rötter men de får Ardents kantgrepp att verka helt magiskt i jämförelse. Jag tyckte det var rent obehagligt att köra dh med CM bak efter att ha haft Ardent ett tag.

Ardent rullar rätt hyfsat i och med det låga mönstret men någon natt och dag skillnad mot DHR kan jag inte tänka mig att det är så länge båda har samma casing.

Canyon Nerve 8.9 levereras nu med x-King bak och mountainking 2 fram. Båda i storlek 2.4.

Hur står sig denna kombination jämfört med tex RR och NN?

Ubåt sa:
Canyon Nerve 8.9 levereras nu med x-King bak och mountainking 2 fram. Båda i storlek 2.4.

Hur står sig denna kombination jämfört med tex RR och NN?
Du kommer att slita ut sidoväggarna före mönstret istället för tvärt om på Schwalbe. Typ.

Ganska lättrullad och trevlig kombo förutsatt att man cyklar försiktigt nog för att de ska hålla eller har krav på enorma mängder grepp.

Tillbaka
Topp