Ännu ett köpråd

kulpåhjul

Aktiv medlem
Ännu ett köpråd
Hej!

Detta är mitt första inlägg på forumet och jag startar med ett ämne som inte verkar helt ovanligt.

Jag är på gång att skaffa mig en cykel för att börja motionera med. Har dock väldigt svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på. Det började med att jag upptäckte 29ers och tyckte att det verkade som en god idé. När jag igår var runt i några butiker så verkade ingen av säljarna så förtjust i dessa cyklar utan pratade mer 26. Jag blev nog ganska påverkad och började tänka i banor som att "det är ju schysst att ha möjligheten till bra skogskörning" och gick i tanken till 26 tummare. Men väl hemma så vandrade tankarna tillbaka till 29 då jag mest kommer köra landsväg och grusväg men vill ändå ha möjligheten att prova på skog.

Ge mig lite input och tankar kära cykelmänniskor!

//Martin

Ännu ett köpråd
Hejhej,

Jag är en glad amatör som köpte en 29er i vintras. Den fungerar utmärkt i skogen, och rullar på som ett skott på både grusväg och asfalt.

De tekniska partier i skogen som eventuellt en 26a skulle hantera bättre måste jag ändå gå igenom.

Säljare är ju säljare, ser väl inte alltid till kundens bästa.

Ännu ett köpråd
kulpåhjul skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Detta är mitt första inlägg på forumet och jag
> startar med ett ämne som inte verkar helt
> ovanligt.
>
> Jag är på gång att skaffa mig en cykel för att
> börja motionera med. Har dock väldigt svårt att
> bestämma mig för vad jag ska satsa på. Det
> började med att jag upptäckte 29ers och tyckte
> att det verkade som en god idé. När jag igår
> var runt i några butiker så verkade ingen av
> säljarna så förtjust i dessa cyklar utan
> pratade mer 26. Jag blev nog ganska påverkad och
> började tänka i banor som att "det är ju
> schysst att ha möjligheten till bra
> skogskörning" och gick i tanken till 26 tummare.
> Men väl hemma så vandrade tankarna tillbaka till
> 29 då jag mest kommer köra landsväg och
> grusväg men vill ändå ha möjligheten att prova
> på skog.
>
> Ge mig lite input och tankar kära
> cykelmänniskor!
>
> //Martin

Spontant skulle jag säga att det du egentligen letar efter är en cyklocross, roligare på grus- och landsväg, funkar bra på lite snällare stig men inte så kul när det blir alltför rotigt och stenigt. Jag använder min sommar

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1865375

som vinter

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1819882

Ännu ett köpråd
Tack för tankar och tips hittills! Det är nog en 29er som hägrar trots allt. Cyclocross verkar ju lite ballt men jag gillar inte riktigt den väldigt framåtlutade körställningen. När jag har blivit inbiten cyklist kanske jag kan titta på en, då ska jag ha en cykel av varje sort :)

Ännu ett köpråd
Då är det nog en hybrid du ska ha Släpa omkring på stora och tunga däck samt en helt onödig dämpare kommer inte göra cyklingen rolig. Det går att ta sig fram i skogen med en sådan också, men kanske inte på de brötigaste ställena (men om du inte kommer cykla mycket i skogen så kommer du inte fram där oavsett cykel, för då krävs även mycket teknik).

Dessutom är det billigare så tycker du att skogen verkar rolig till nästa år så hinner du spara ihop till en riktig skogshoj tills dess.

Ännu ett köpråd
Hmm ni gör det ju bara ännu svårare för mig :)

Men det får nog bli lite provcykling i veckan på fler cykeltyper än vad jag tänkt på hittills.

Tillbaka
Topp