Ännu ett köpråd

ktho

Medlem
Ännu ett köpråd
Hej alla glada cyklister!

Jag går i tankarna att slå till på en ny hoj. Så nära att jag var redo att trycka på knappen, men lugnade mig i sista sekunden.
Det vore kanske bättre att kolla med dom som har ordentlig koll?

Denna var det jag var millimeter ifrån att köpa.
https://www.bikester.se/gt-bicycles-zaskar-carbon-comp-mtb-hardtail-herr-29-gra-785581.html

Idag har jag en elhoj - Haibike Xduro hardnine - som fungerar som pendlarcykel i ur, skur och snö (jaja, bu för mig för att jag cyklar elcykel).
Denna skulle kunna fungera som träningscykel också, men som jag förstått är det inte ok att cykla överallt med en sån och det är lättare att ha med sig en vanlig cykel utan att behöva bära batteri etc när jag måste låsa den.

Syftet med ny cykel är som ren träningscykel för att köra framför allt på stig/bana/skog.

Budget är under 20k, men desto billigare desto skönare för plånboken så klart.

Och tankar i övrigt är följande:
* Hardtail.
* Så bra ram som möjligt, övriga delar kan jag byta allt eftersom.
* Helst finnas på bikester så kan man få lite skön rabatt.

Lite i övrigt om mig. Är kille på 180cm/93kg. Har cyklat stora delar av mitt liv, men endast lite landsväg som träningsform, fast har alltid varit sugen på skogscykling. Och jag kan inte alla begrepp som slängs omkring här, men lär mig dag för dag, så förlåt på förhand för dumma frågor.

Så frågan är, är GTn overkill för mig? Eller finns det andra cyklar jag borde fundera på istället?

Tacksam för era funderingar på förhand!

/K

Ännu ett köpråd
Rapide är mer XC orienterad, vilket kanske är det du vill ha?

Mina förslag kom från mina topp 3 nör jag kikade på HT, men jag föredrar cyklar som gillar att åka nedåt och i stök.

Om du vill ha mer XC orienterad cykel så har jag inga förslag på rak arm!

Ännu ett köpråd
ktho sa:
Denna var det jag var millimeter ifrån att köpa.
https://www.bikester.se/gt-bicycles-zaskar-carbon-comp-mtb-hardtail-herr-29-gra-785581.html
Syftet med ny cykel är som ren träningscykel för att köra framför allt på stig/bana/skog.
Budget är under 20k
* Hardtail.
* Så bra ram som möjligt, övriga delar kan jag byta allt eftersom.
* Helst finnas på bikester så kan man få lite skön rabatt.
Kille på 180cm/93kg.

ktho sa:

Både GT och Rapide är "XC racers" med 100 mm slaglängd.
GT har modern ramgeometri, Rapide är rejält omodern. GT Medium/43cm har 442 mm reach, Rapide XL/53cm har 436 mm reach, GT Medium är större än Rapide XL.
Rapide har rejält mycket lyxigare utrustning (gaffel, växelgrupp, bromsar) och cykeln väger drygt 2 kg mindre! Men allt på GT funkar utmärkt, inga problem.
Båda har likvärdiga och omoderna hjul som är 19 mm smala, vilket jag personligen tycker är oacceptabelt, minst 25 mm och gärna 30 mm, speciellt som du ändå väger 93 kg.

Ännu ett köpråd
Stigplöjarn sa:
Rapide är mer XC orienterad, vilket kanske är det du vill ha?

Mina förslag kom från mina topp 3 nör jag kikade på HT, men jag föredrar cyklar som gillar att åka nedåt och i stök.

Om du vill ha mer XC orienterad cykel så har jag inga förslag på rak arm!

Nedåt och stök låter riktigt roligt, men är förmodligen några nivåer ovanför där jag är nu. Dessutom har jag inga såna ställen att åka på, så det blir mer XC.

Ännu ett köpråd
Sixten Fors sa:
Både GT och Rapide är "XC racers" med 100 mm slaglängd.
GT har modern ramgeometri, Rapide är rejält omodern. GT Medium/43cm har 442 mm reach, Rapide XL/53cm har 436 mm reach, GT Medium är större än Rapide XL.
Rapide har rejält mycket lyxigare utrustning (gaffel, växelgrupp, bromsar) och cykeln väger drygt 2 kg mindre! Men allt på GT funkar utmärkt, inga problem.
Båda har likvärdiga och omoderna hjul som är 19 mm smala, vilket jag personligen tycker är oacceptabelt, minst 25 mm och gärna 30 mm, speciellt som du ändå väger 93 kg.
Modern eller omodern geometri säger inte mig så mycket, men omodernt låter ju inte vidare bra. Detsamma gäller de omoderna hjulen, är det något som kommer gå sönder eller bara påverka komfort/köregenskap?

Har du Sixten något tips på något som skulle vara ett bättre köp med mer moderna komponenter?

Tack för att ni tar er tid!

/k

Ännu ett köpråd
Enda problemet med GT ovan är väl hjulen (eller mer exakt landsvägscykelfälgarna) som går att bygga om med nya mtb-fälgar för drygt 2000 kr. Recon Gold gaffel är lite billigt med tanke på att cykeln ändå kostar ca 19 K. Annars en trevlig cykel.

Svårt med storlekar så här års.
Ca 435-450 mm reach kanske blir bra.

Scale 925/930/935 stl. Large med CF-ram och 1x drivlina. Vettig ramgeo, alla med 25 mm fälg, den billigaste har lite klen 30 mm RS Judy. Kolla priser och tillgänglighet via google och/eller prisjakt.

Votec VC Pro 1x11 från Bikester under 17 K. Med dropper, lätt och fin RS Reba med 120 mm slag, 24 mm fälgar, boost axlar fram/bak, dyra däck. Men slut i Large.
https://www.bikester.se/562169.html

Canon har inget intressant under 26 K men alla storlekar kvar på lager. Finns det ett samband? ;)

RM Blizz Carbon 70-29" är slutsåld, den enklare 30-29" slut i rätt storlek https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-30-29-mattsvart-orange-morkgra

Ännu ett köpråd
Tack igen för tipsen.

Jag mätte mitt innerbensmått till 79cm, och på det föreslår geometritabellen på votecs hemsida att jag ska ha strl M. Men reach på den ligger bara på 413, medan strl L ligger på 431.
Vilket av värdena bör man gå på?

Tilläggas kan att den Haibike jag har idag är strl M (reach 427 mm).

/k

Ännu ett köpråd
ktho sa:
Tack igen för tipsen.

Jag mätte mitt innerbensmått till 79cm, och på det föreslår geometritabellen på votecs hemsida att jag ska ha strl M. Men reach på den ligger bara på 413, medan strl L ligger på 431.
Vilket av värdena bör man gå på?

Tilläggas kan att den Haibike jag har idag är strl M (reach 427 mm).

/k
Absolut inte Votec Medium till 180 cm cyklist! Min son är 154 cm och kör M med 414 mm reach. Minst L men även XL funkar.

Tillbaka
Topp