Ännu ett köpråd!!

R.N

Medlem
Ännu ett köpråd!!
Hej.
Mitt första inlägg och det blir ännu ett köpråd. Ha överseende!

Har cyklat lite skog innan men inte på någon högre nivå så jag kan avgöra vad som är bra eller dåligt.
Har nu tänkt skaffa mtb igen.
179cm lång 82kg.

Har kikat på allt från superbudget för 3000kr till 18-19000kr cyklar.
Vill nog ha en alu hardtail med 29’ hjul. Har dock öppet sinne.
Kan tänka mig en prisvärd hoj för 5000kr, men även en dyrare hoj för runt 15000 om skillnaden är enorm.
Alltså behöver jag lite guidning i denna djungel. :)

Vill ha hyfsat problemfritt cykelägande och inte serva/justera mig fördärvad, därför hardtail och alu inbillar jag mig.

Tänker mig cykla landsväg/grus till skogsstigar med rötter o stenar där det senare blir utmaningen och det som kanske kommer att avanceras. Vill då slippa byta hoj nästa år utan lägger då hellre lite extra.

Scout Comp 290 har det pratats om här, men den är i dyraste laget kanske. Värt det? Gillar risestyret och gaffelvinkeln när jag tittar på bilder på den. Gillar inte känslan av för brant gaffelvinkel och att jag ligger över framhjulet när det går nerför och är stenigt.

Sen finns scout 275. Vad skiljer?

Vitus pratas det också om. Bra alternativ till ovan?

En annan hoj det skrivits en del om är Bossnut Evo, men den är fulldämpad och kanske inte vad jag är ute efter. Men som sagt är öppen för förslag.

Ös på med er expertis och förslag. :-)

Det spelar såklart in vad som finns att tillgå. Vill köpa hojen nu även om jag kan vänta någon månad om det skulle vara bra av någon anledning.

Tack på förhand.

Ännu ett köpråd!!
Sentier, scout och big al är alla aggro HT som går att få billigt. Frågan är väl vad som finns kvar och när nytt kommer in.

I min uppfattning är det gaffeln som inte duger om du ska köra riktigt hårt. Personligen hade jag velat ha en riktigt fet gaffel o i så fall kanske du lika gärna kan testa en billig först och lära dig

Ännu ett köpråd!!
Hej o tack för snabbt svar.

Riktigt hårt är väl relativt. Tror väl mig ha förutsättningar att utvecklas och vill inte ha en hoj som blir undermålig direkt. Även om det inte är samma sak så har jag tränat och tävlat i motocross i över 25 års tid. Lite teknik bör jag ha nytta av tycker jag. Skulle alla de tre märkena ha undermåliga gafflar?

Vet inte om bossnut går att köpa från Sverige. Har inte försökt ännu. ?

Ännu ett köpråd!!
R.Nilsson sa:
Hej o tack för snabbt svar.

Riktigt hårt är väl relativt. Tror väl mig ha förutsättningar att utvecklas och vill inte ha en hoj som blir undermålig direkt. Även om det inte är samma sak så har jag tränat och tävlat i motocross i över 25 års tid. Lite teknik bör jag ha nytta av tycker jag. Skulle alla de tre märkena ha undermåliga gafflar?

Vet inte om bossnut går att köpa från Sverige. Har inte försökt ännu. ?

Undermåliga är de väl knappast men recon är rätt vek och dyker tex om du går ner med framhjulet först eller nåt. Du har bara kompression och tryck att jobba. Går inte att montera spacers.

Jag har inte testat sektor men det är nog ett bra steg uppåt. Sen börjar det kosta lite.

Detta gäller enbart om du ska åka utför ordentligt. För vanlig stig dög den bra till mig. Jag är knappast nån finsmakare.

Risken är väl att du som kommer från mx vill ha riktiga grejor och då kan det hamna från 6000 och uppåt.

Ännu ett köpråd!!
Du verkar vilja köra ALLT, vilket såklart GÅR, men ingen cykel är ju GRYM på alla områden. Dvs, vissa cyklar kommer vara jätteroliga när du köttar på i brötigare terräng, medan andra inte kommer vara lika härliga där. Dessa roliga terrängcyklar kommer inte vara lika roliga på grusväg och särskilt inte landsväg, även om det såklart går.

Så frågan är, vart vill du göra kompromisserna?

Ännu ett köpråd!!
Ett alternativ?

Klicka hem en Rapide 29 VR i storlek XL för 12270 kr https://www.wiggle.se/vitus-rapide-vr-mountainbike-nx-eagle-1x12-2019/
Förläng RS Sektor RL DebonAir gaffeln till 120 mm genom att ta bort 20 mm travel spacer i gaffeln, kostnad 0 kr https://happyride.se/forum/read.php/1/3593944/3594711#msg-3594711
Med längre gaffel får du lite kortare reach. Original 70 mm stam kan vara för långt ändå, 50-60 mm är kanske rimligare längd https://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/ du får testa dig fram. Men du kanske vill ha bredare styre än original 720 mm, så byte av styre till 740-780 mm med mera rise, kanske Ø35 mm styre/stam för att det ser "ballare ut" etc. Tål att funderas på och att testas fram till rätt "fit".

Klicka hem en OneUp v2 150 mm dropper https://int.oneupcomponents.com/collections/dropper-posts/products/dropper-post-v2 och shimsa till kortare slaglängd om så behövs, jag tror att 140 mm kommer att funka till aktuellt sadelrör och dina ben (eller såga av ramens sadelrör 1 cm och kör 150 cm slaglängd).

Original Maxxis 2.2" Ikon/Ardent Race 3C/EXO/TR MaxxSpeed är riktigt lyxiga och fina XC-däck, snabba på asfalt/grusväg/snällstig. Ta ut slangen och kör slanglöst!
Byt till fetare däck (Magic Mary 2.35" fram / Hans Dampf 2.35" bak) när du vill köra mer stök än asfalt/grus, eller i skitväder med regn/rötter/lera etc.
https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-Magic-Mary-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-Snakeskin-TL-Easy
https://r2-bike.com/SCHWALBE-TireHans-Dampf-29-x-235-ADDIX-Soft-EVO-SnakeSkin-TL-Easy-2019

RapideVR_XL_fix.png

Ännu ett köpråd!!
Ja, jag hänge upp mig på motorcross, sten och avancera.

Är det mest grus och stig finns det annat att tänka på en kralliga dämpare

Ännu ett köpråd!!
Oj här går det undan.

Tack för era inputs. Och alternativ. Precis det jag vill ha.

Jag lär väl inte behöva det västa som finns för offroadåkning. Kompromissen lär ju bli landsvägen, men vill ha något som ändå funkar ok i motionslöparspåren men även i de lite stenigare partierna bredvid de upplysta löparspåren. Om ni är med på hur jag tänker mig då. Men det kanske blir svårt. Det kanske blir till o plocka ihop lite diverse som Sixten är inne på....

De här scoutcyklarna ser fina ut tycker jag. Man kanske inte behöver ge sig på den för 18300kr. Finns ju några billigare varianter. Eller då kanske andra märken är mer prisvärda?

Vilken djungel detta är! ?

Finns bla en scout 275 comp på blocket, men han vill ha 15 för den begagnad...

XL trodde jag är för stort för mig. Vill inte ligga fram för att nå styret. Blir det inte det med för stor ram eller jag tänker fel?

Ännu ett köpråd!!
Ännu ett köpråd!!
Hur står sig den setup du beskrev gentemot scouten för 18300kr?
Vilket är mest cykel för pengarna och vad skulle du säga är skillnaden Sixten?
Skall man inte satsa på en L istället och om inte så varför? Båda verkar finnas i lager.

Mvh R.Nilsson

Ännu ett köpråd!!
Vill du ha en aggro HT så köp scouten och klabba inte med rapide. På motionsspår och grus kanske den inte behövs men det går. Jag har bara kvar min mega 290 och kör med den. Bra träning...

Ännu ett köpråd!!
Finns ju scout sport, race och comp.

Finns även scout 275 och 290 med samma nivåer som ovan.

Någon som kan förklara lite enkelt skillnaderna. Att det förmodligen blir lite bättre ju dyrare inser jag, men är det någon nivå som blir dyr i förhållande till vad man får eller scout tex är överlag prisvärd??

Ännu ett köpråd!!
275 har 27.5'' hjul. Annars är det typ allt som skiljer hjul, växlar, gaffel.

Jag orkar inte sitta och summera komponenterna så jag vet inte om det är den mest prisvärda tekniskt. Det är en fin cykel som går att cykla på som den kommer. Om man vill ha nx Eagle.

Finns en del att välja på för de pengarna. Vill man inte ha en aggro HT så rear XXL ut scale 900 elite.
Går också att bygga en fin ht för de pengarna men kanske inte med Eagle och revalation.

Ännu ett köpråd!!
MP3-Sthlm sa:
Scouten verkar ju vara väldigt välbyggd

Blake körde ju mega avalanche på en i år.

Fast inte med de komponenterna tror jag. Var det inte 170mm lyrik?

Men ramen är nog fin. Kostar en del mer än sentier. Vet inte om det betyder att den håller bättre men den har tex postmont istället för is och troligen är färgen bättre än på sentier. Min sentier fick stenskott bara man titta på den. Megan är bättre om det nu betyder nåt.

Jag betalade 2099 för en sentier ram. Scout kostar det dubbla.

Ännu ett köpråd!!
Sport skulle jag inte säga är prisvärt. 10s och recon. Kan msn lägga mer pengar är det värt det.

Race kanske är en bra nivå. Slx 11s och sektor är nog funkis. Men 15.5 kg. Kan det stämma? Det är vad min mega väger med samma hjul och +pedaler.

Comp har bättre hjul och gaffel så vill man ha nx Eagle eller orkar sälja det så är det nog bra. Står inte vad den väger.

Ännu ett köpråd!!
Tack Jonte.

Nej en aggro cykel kanske jag inte behöver egentligt. Allmänt förvirrad men lär nog inte köra värsting offroad i första taget. Kanske lite mer allround.

I någon tråd nämndes radon clagger 7. Den såg fin ut. Kanske något sådant är mer allround och passar mig ... Vet någon om den kan beställas någonstans. Hittar inte det på nätet.

Scott scale du nämner verkar slut i de flesta storlekar.

Ännu ett köpråd!!
R.Nilsson sa:
Tack Jonte.

Nej en aggro cykel kanske jag inte behöver egentligt. Allmänt förvirrad men lär nog inte köra värsting offroad i första taget. Kanske lite mer allround.

I någon tråd nämndes radon clagger 7. Den såg fin ut. Kanske något sådant är mer allround och passar mig ... Vet någon om den kan beställas någonstans. Hittar inte det på nätet.

Scott scale du nämner verkar slut i de flesta storlekar.

Cragger är det bike-discount.de?

Scale elite

https://www.xxl.se/scott-scale-900-...Ds9Kw-lEzQmsnnM6kBsP6QRtS9nYfgkhoCH8wQAvD_BwE

Finns även vitus rapide på rea.

Race väger enligt tillverkaren 13.4 och comp 13.5 (lättare hjul och tyngre däck)

Ännu ett köpråd!!
jonte987 sa:
MP3-Sthlm sa:
Scouten verkar ju vara väldigt välbyggd

Blake körde ju mega avalanche på en i år.

Fast inte med de komponenterna tror jag. Var det inte 170mm lyrik?

Men ramen är nog fin. Kostar en del mer än sentier. Vet inte om det betyder att den håller bättre men den har tex postmont istället för is och troligen är färgen bättre än på sentier. Min sentier fick stenskott bara man titta på den. Megan är bättre om det nu betyder nåt.

Jag betalade 2099 för en sentier ram. Scout kostar det dubbla.

Helt rätt han snodde gaffeln från en NP Mega tror jag, men Ändå rätt bra betyg för en ram att klara att kvalificera med den som enda HT till MA och sedan att cykeln höll ihop.

Ännu ett köpråd!!
Cragger är i Tyskland ja.

Du hittade scott ser jag.

Den här cragger. Är den mer allround. Även 8.0 i förhållande till scout 290?

Var hittade du vitus rapide och vad är det i förhållande till de andra två?

Ännu ett köpråd!!
Jag kan tycka...

Om man bara vill ha en mtb och har en budget runt 20 K så är det kanske vettigare att välja en FS istället för en Cragger 8 HT som ändå kostar närmre 20 K. Har man inte 20 K så är en HT i 12-14 K klassen ett bättre alternativ än en budget/dålig FS för samma pengar.

Har man däremot större budget och vill ha flera cyklar man man välja en dyr HT och en dyr FS. Som är olika bra på olika saker.

Cragger 8 är en jättefin cykel. Alla cyklar är kompromisser. Ingen cykel är bäst på allt.

Ännu ett köpråd!!
Hej igen.

Är nog inte ute efter FS.

Min budget är snarare 10-15 än högre men om man får en Mercedes för 20 och en Dacia (dålig liknelse kanske, men ni fattar) för 15 så lägger jag hellre lite extra. Det hänger inte på tusenlappen hit eller dit menar jag, sen har jag inte på något vis obegränsat med pengar. Det är därför jag vill slippa byta o uppgradera efter ett år.

Som sagt, det är nog lite mer allroundhoj jag är ute efter när jag läst era råd.

Ännu ett köpråd!!
Rapide VR må vara XC i katalogen men med vettig Sektor 120 mm gaffel (förlängd gratis) och 66,1° HTA är det nästan Sentier 29VR territory.

Rapide VR är inte en Cragger 8 eller Scout 290 Comp med Ø35 mm gaffel och ytterligare slaglängd, men en betydligt billigare, allround och prisvärd HT som funkar till mycket. Både XC och stig.

Cragger 8 eller Scout 290 Comp är båda jättebra cyklar. Båda är bra köp. De också.

Ännu ett köpråd!!
Halloj igen.

Cragger 7 verkar inte finnas att köpa.

Finns någon mer liknande cykel förutom Rapide VR.

Inte helt oviktigt men kanske tramsigt. Cragger var riktigt snygg!
Såg bättre ut än Rapide. ?
Men 8:an känns kanske i saftigaste laget prismässigt.

Ännu ett köpråd!!
Lyckades nog skriva i fel tråd tidigare.

Skulle en scout 275 comp kunna fungera i strlk XL för mina 179 cm eller det blir helt galet?

Behöver något modifieras för att det skall funka eller det är till att slå det ur hågen?

/Robin

Ännu ett köpråd!!
Längden är väl ingen omöjlighet även om det blir långt. Du kanske kan be att få några extra spacers under styret och byta till 35mm stam.

I övrigt vet jag inte. Skönt om det inte är för högt men man vänjer sig.

Ännu ett köpråd!!
Tolkar nästan ditt svar som att det skulle bli sådär...

Det är jag nog inte sugen på med den insatsen även om cykeln ifråga är begagnad och man sparar några tusenlappar...

Ännu ett köpråd!!
R.Nilsson sa:
Tolkar nästan ditt svar som att det skulle bli sådär...

Det är jag nog inte sugen på med den insatsen även om cykeln ifråga är begagnad och man sparar några tusenlappar...
Nej, att det beror på :) . Är den beggad kan du väl testa?

Så bra koll har jag inte. Den är 5mm länge än min och jag är 176. Men eftersom scout är en HT blir det längre med sag plus att jag har 10mm extra slag vilket minskar reach ytterligare 5mm.

Det hade funkat för en del men kanske inte för alla

Ännu ett köpråd!!
R.Nilsson sa:
Tack för dina svar.

Hänger inte riktigt med tror jag. ?

Vad är sag och slag?

Åk och prova den bara.?

När du belastar gaffeln så sjunker den ihop 25-30%. Det förändrar måtten på en HT eftersom den inte sjunker bak.

Om du gafflar om scouten till 150mm slag fram får du motsatt förändring.

Men skit i det och provcykla om du kan det.

Ännu ett köpråd!!
Ok. Då är jag med lite mer. Tack.

Hojen finns 3 timmar från där jag bor så det är tyvärr inte bara att åka o provcykla...

Ännu ett köpråd!!
Snart dags att bestämma sig. Blir nog till att beställa i början på veckan...

Gillar scouten av någon anledning.

Nivå race passar egentligen budgeten bäst, men är comp nivån värd 4500kr mer?

Är de prisvärda att nara klicka hem för 14300kr redo knappt 19000kr. Eller man skall vänta på någon rea i närtid??

Sen gällande storlek är jag rädd att beställa fel storlek. Gillar generellt lite mer upprätt sittställning men vill definitivt inte köpa för ”liten” cykel för det. Vilket är lättast att justera till? För liten eller stor ram? Är ju 179.

Ännu ett köpråd!!
Enligt tillverkaren går L från 180 så det känns väl skapligt safe. Eller du tänker på M nu?

Verkar inte finnas så många L kvar så du har nog inte så mycket att välja på om du ska ha det.

Blir säkert rea på det som finns kvar.

Ännu ett köpråd!!
Race nivån verkar finnas i L men inte comp. Ni som vet. Är det 5000kr skillnad på komponenterna eller även race är prisvärd?

Ännu ett köpråd!!
Det är nog mest prisvärt att direkt köpa den komponentnivå du vill ha. Gaffeln kostar väl några tusenlappar mer på comp sen hade den väl bättre hjul och fetare däck (bokstavligt)

Sen är den 12 växlad på billigast nivå.

Jag skulle säga race och Sixten skrev väl det ovan. 18000 är mycket för en HT.

Ännu ett köpråd!!
Av de tre hade jag nog ändå valt Cragger 8. Modernare, 1 kg lättare, 20 mm mindre BB-drop, nästan genomgående bättre utrustning. Stl Large är rätt.
ckl2.png

Ännu ett köpråd!!
Hehe. Jag som nästan släppt cragger igen.
Den är nersatt 200 EUR till 1799 nu.
Dock blir det typ 20-21 tusen beroende på valutaomvandlaren mtp den svenska dollarns ringa värde.

Enl wiggle så kostar scouten 14300 resp 18600 svenska. Gratis frakt.

?

Ännu ett köpråd!!
R.Nilsson sa:
Hehe. Jag som nästan släppt cragger igen.
Den är nersatt 200 EUR till 1799 nu.
Dock blir det typ 20-21 tusen beroende på valutaomvandlaren mtp den svenska dollarns ringa värde.

Enl wiggle så kostar scouten 14300 resp 18600 svenska. Gratis frakt.

?
Det är sant, svaga kronan och 20-21 K för Cragger 8 blir nästan orimligt dyrt. Scout som man köper i SEK blir betydligt billigare. Det blir bra.

Tillbaka
Topp